Gå til innhold

Anbefalte innlegg

"Norge har verdens høyeste sykefravær, og verdens gunstigste sykelønnsordning"

Hver eneste måned gir over to millioner dagsverk tapt på sykefravær. I gjennomsnittet er vi borte nesten en arbeidsdag hver andre uke. Kostnadene for samfunnet er gigantiske, og for den enkelte er langtids sykefravær ofte første skritt mot langtids sykefravær og ettervert utføretrygd.

En av hovedgrunnene til sykefravær er "langvarige fysiske belastninger". Andre grunner er "langvarige psykiske belastninger", "mobbing, omstilling, konflikt med kollegaer" og "ikke arbeidsrelatert - eks. samlivsproblemer". (kilde: Social factors contributing to sickness absence)

Jeg vil gjerne høre hva dere syntes om sykelønnsordningen i Norge? Bør den endres? Bør den være slik som den er? Utnytter norske folk sykelønnsordningen? Hvorfor/hvorfor ikke?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil gjerne legge til at det som er dumt med sykelønnsordningen i dag er at det er en stor belastning for små bedrifter. Ta f.eks. en kiosk; har man en ansatt som er syk i 3 dager, må ikke arbeidsgiveren betale full lønn til den syke, men også betale for vikar. Dette er og en type belastning kommunen får i lengden, men hvert år setter kommunen av penger som skal gå til sykelønn. Hvordan skal vi løse det?

Lenke til kommentar

Er det noen som kan dokumentere at vår sykelønnsordning fører til økt fravær fra jobben? Hvis ikke er denne diskusjonen totalt bortkastet. Minner om en av de viktigste grunnene til at vi innførte betalt sykdomsfravær i utgangspunktet: syke folk som møter på jobb smitter de andre arbeiderne.

Lenke til kommentar

Sykelønn er også viktig for at man ikke skal sulte i hjel, stå uten husly etc. Slippe å søke "sosialstønad" blant annet.

Så det å eliminere den som Skatteflyktning stemmer for ,det er hard kost. Selv om han har "lurt smil smiley", og kanskje ikke mener det helt oppriktig.

Til tema:

Var det ikke en prøveordning hvor folk kunne være så mye borte fra jobb som de bare orket? Og da sank sykefraværet. Forsøket løper vel ikke lengre, altså stengt ned.

Endret av G
Lenke til kommentar

Er det noen som kan dokumentere at vår sykelønnsordning fører til økt fravær fra jobben? Hvis ikke er denne diskusjonen totalt bortkastet. Minner om en av de viktigste grunnene til at vi innførte betalt sykdomsfravær i utgangspunktet: syke folk som møter på jobb smitter de andre arbeiderne.

Så vidt jeg vet, så finnes det ikke noe som er dokumentert. Jeg la til at det som jeg syntes er dumt med sykelønnsordningen i dag er at det er en stor belastning for små bedrifter. Ta f.eks. en kiosk; har man en ansatt som er syk i 3 dager, må ikke arbeidsgiveren betale full lønn til den syke, men også betale for vikar. Dette er og en type belastning kommunen får i lengden, men hvert år setter kommunen av penger som skal gå til sykelønn.

Dette er et problem som har oppstått pga sykelønnsordningen vi har idag. Jeg vil bare høre deres meninger om dette. Hva syntes dere kunne blitt endret på?

Lenke til kommentar

Om nordmenn bevisst utnytter sykelønnsordningen er vanskelig å svare på, men Norge har et høyt sykefravær på tross av at vi har et av verdens beste helsevesen og alle forutsetninger for å holde sykefraværet lavt. Det er ikke fordi nordmenn er noe skjørere eller skrøpeligere enn folk i andre land.

Fastlands-Norge har gått med underskudd i mange år og vi står foran store økonomiske utfordringer de kommende årene. For å lukke gapet i budsjettet, vil det derfor være naturlig å se på hvordan arbeidslivet er organisert og hva man kan gjøre med sykelønnsordningen. Tiltak som antakelig vil ha en umiddelbar positiv effekt, er å kutte i sykelønnsatsene og fjerne sykelønn for endagsfravær. Sistnevnte vil si at man får sykelønn fra dag 2 og utover i sykefravær, men ikke for dag 1. Det gir et incentiv til å jobbe, samtidig som man ikke vil bli slått personlig konkurs om man må være hjemme på grunn av sykdom. Hvis ikke det har noen effekt på sykefraværet, vil det i det minste koste mindre penger.

Noen upopulære tiltak må til for å holde økonomien bærekraftig, men antakelig vil lite bli gjort i overskuelig fremtid. Regjeringen gjorde noen forsiktige endringer i budsjettet og i arbeidsmiljøloven. De har møtt tung motbør og vil antakelig bli kastet ved neste stortingsvalg. Arbeiderpartiet kommer ikke til å gjøre nødvendige tiltak. Resultatet er at vi som er unge i dag og generasjonene som kommer etter oss må betale dyrt.

Relatert: http://www.aftenposten.no/jobb/n-av-tre-sykedager-skyldes-fyll-5589328.html

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er sjølvsagt ikkje bra at folk misbruke sjukelønnssystemet, men samtidig er det viktig å ha eit system som sørger for at sjuke folk held seg heime til dei ikkje lenger er smittsomme.

Tenk om ein sjukepleiar møter på jobb og smitter ei heil avdeling av pasientar med nedsatt imunsystem fordi han/ho ikkje hadde råd til å tape ein dag med lønn.

Utan at eg har sett særlig med data på det så er eg heilt sikker på at samfunnet er meir tjent med at ein person er borte frå jobb nokre dagar, pluss 48 timar slik at dei er både friske og ikkje lenger smittsomme før dei møter på jobb, enn at dei møter på jobb til tross for at dei er sjuke. Folk som møter på jobb når dei er sjuke har nedsatt produktivitet, og i tillegg vil dei dra produksjonen ytterligare ned dersom dei smitter dei andre ansatte.

Med dagens system så er det arbeidsgiver som får utgifta i fyrste omgong, men dette er gjort med vilje for at arbeidsgiver skal ha mest mulig å tjene på å legge forholda til rette for å minimere korttidsfråværet.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet, så finnes det ikke noe som er dokumentert. Jeg la til at det som jeg syntes er dumt med sykelønnsordningen i dag er at det er en stor belastning for små bedrifter. Ta f.eks. en kiosk; har man en ansatt som er syk i 3 dager, må ikke arbeidsgiveren betale full lønn til den syke, men også betale for vikar. Dette er og en type belastning kommunen får i lengden, men hvert år setter kommunen av penger som skal gå til sykelønn.

Dette er et problem som har oppstått pga sykelønnsordningen vi har idag. Jeg vil bare høre deres meninger om dette. Hva syntes dere kunne blitt endret på?

Men den type sykdom har lite med tingene du oppgir i første post å gjøre, det er langtidsfravær. Det du snakker om her er korttidsfravær, det gjelder forøvrig også karensdager.

AtW

Lenke til kommentar

Det er sjølvsagt ikkje bra at folk misbruke sjukelønnssystemet, men samtidig er det viktig å ha eit system som sørger for at sjuke folk held seg heime til dei ikkje lenger er smittsomme.

Tenk om ein sjukepleiar møter på jobb og smitter ei heil avdeling av pasientar med nedsatt imunsystem fordi han/ho ikkje hadde råd til å tape ein dag med lønn.

Utan at eg har sett særlig med data på det så er eg heilt sikker på at samfunnet er meir tjent med at ein person er borte frå jobb nokre dagar, pluss 48 timar slik at dei er både friske og ikkje lenger smittsomme før dei møter på jobb, enn at dei møter på jobb til tross for at dei er sjuke. Folk som møter på jobb når dei er sjuke har nedsatt produktivitet, og i tillegg vil dei dra produksjonen ytterligare ned dersom dei smitter dei andre ansatte.

Med dagens system så er det arbeidsgiver som får utgifta i fyrste omgong, men dette er gjort med vilje for at arbeidsgiver skal ha mest mulig å tjene på å legge forholda til rette for å minimere korttidsfråværet.

Det er et godt poeng, men det er ikke alle yrkesaktive som trenger å være i kontakt med mennesker i jobben sin. Man kan muligens ta noe høyde for dette ved å gi full sykelønn til for eksempel sykepleieren og mindre sykelønn til postmannen.

Lenke til kommentar

Om nordmenn bevisst utnytter sykelønnsordningen er vanskelig å svare på, men Norge har et høyt sykefravær på tross av at vi har et av verdens beste helsevesen og alle forutsetninger for å holde sykefraværet lavt. Det er ikke fordi nordmenn er noe skjørere eller skrøpeligere enn folk i andre land.

Har du tatt høyde for at med en så god sykelønnsordning vil gjøre at de sykeste kan delta i arbeidslivet og derfor kan øke sykefraværet?

Uansett løsning så får man et problem. Enten at alle kan snylte til seg sykepenger eller at de sykeste ikke får nok til å leve av. Å bli stengt ute av arbeidslivet, spesielt mot sin vilje, har utrolig mange negative konsekvenser, så ikke foreslå å bare sende alle syke som vil jobbe på trygd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du tatt høyde for at med en så god sykelønnsordning vil gjøre at de sykeste kan delta i arbeidslivet og derfor kan øke sykefraværet?

Uansett løsning så får man et problem. Enten at alle kan snylte til seg sykepenger eller at de sykeste ikke får nok til å leve av. Å bli stengt ute av arbeidslivet, spesielt mot sin vilje, har utrolig mange negative konsekvenser, så ikke foreslå å bare sende alle syke som vil jobbe på trygd.

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår deg rett. Mener du at Norge faktisk har en mer utsatt arbeidsstokk fordi flere syke mennesker jobber?

Du er klar over at en postmann kan smitte LANGT flere mennesker enn en sykepleier? Et nys over en full postsekk (eller hva de kaller det) og 20 mennesker får influensa.

Jeg tror at smittepotensialet til sykepleieren er større. Det er mulig at jeg valgte et dårlig eksempel, men poenget står hvis ikke du har noen flere kommentarer.

Lenke til kommentar

Du er klar over at en postmann kan smitte LANGT flere mennesker enn en sykepleier? Et nys over en full postsekk (eller hva de kaller det) og 20 mennesker får influensa.

Jeg tror at smittepotensialet til sykepleieren er større. Det er mulig at jeg valgte et dårlig eksempel, men poenget står hvis ikke du har noen flere kommentarer.

Poenget står ikke - du kan ikke filtrere arbeidere etter hvor sosial jobben deres er uten å støtte på så mange unntak fra reglene at du står igjen med masse arbeid uten noe resultat. Det du KAN gjøre er å filtrere arbeidere etter hvorvidt de er syke eller ikke, og så la de som er syke være hjemme.

Du vet, sånn som vi gjør i dag.

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å være nedlatende.

Det er kanskje vanskelig og kostbart å kategorisere ulike yrker, men det er heller ikke nødvendigvis et klart skille mellom de som er syke eller ikke syke. Det er svært få mennesker som er helt friske, enten det er lette fysiske plager eller smittsomme sykdommer. For eksempel er det svært vanskelig å si når sykdommen oppsto eller forsvant når det gjelder kreft. Kreftceller kan oppstå jevnlig uten å spre seg og ta liv. Det er først når kroppen ikke klarer å kvitte seg med disse selv over et visst tidsrom at offeret vil få en diagnose. Det samme gjelder forkjølelse. Hvor trekker du grensen for når du er forkjølet? Selv kan jeg ofte våkne opp med litt tett eller rennende nese eller hoste litt uten at det er et problem gjennom arbeidsdagen. Andre ganger kan jeg ha hodepine som kan være lett og kortvarig eller vond og plagsom i en hel dag. Hvor sår må halsen være og hvor tett må nesa være før man er forkjølet? Hvor kraftig må hodepinen være før man er syk? Det nærmeste man kommer absolutte grenser er vel benbrudd. Men selv i de tilfellene er det vanskelig å anslå akkurat når et ben ikke lenger er brukket.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne høre hva dere syntes om sykelønnsordningen i Norge? Bør den endres? Bør den være slik som den er? Utnytter norske folk sykelønnsordningen? Hvorfor/hvorfor ikke?

Virker slik, er nok mange som tar seg fri pga. de er fyllesjuke og mange som holdes på sjukelønn fremfor å få sparken. Denne "norske syken" koster oss titalls milliarder hvert år og kutt i sykelønnen, innføring av karensdager og andre tiltak for å få sykefraværet ned til svensk nivå kan spare oss opptil 27 milliarder i året (inkl. besparelser i form av færre uføre og økte kostnader pga. flere ledige) http://www.nettavisen.no/na24/3605817.html

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å være nedlatende.

Det er kanskje vanskelig og kostbart å kategorisere ulike yrker, men det er heller ikke nødvendigvis et klart skille mellom de som er syke eller ikke syke. Det er svært få mennesker som er helt friske, enten det er lette fysiske plager eller smittsomme sykdommer. For eksempel er det svært vanskelig å si når sykdommen oppsto eller forsvant når det gjelder kreft. Kreftceller kan oppstå jevnlig uten å spre seg og ta liv. Det er først når kroppen ikke klarer å kvitte seg med disse selv over et visst tidsrom at offeret vil få en diagnose. Det samme gjelder forkjølelse. Hvor trekker du grensen for når du er forkjølet? Selv kan jeg ofte våkne opp med litt tett eller rennende nese eller hoste litt uten at det er et problem gjennom arbeidsdagen. Andre ganger kan jeg ha hodepine som kan være lett og kortvarig eller vond og plagsom i en hel dag. Hvor sår må halsen være og hvor tett må nesa være før man er forkjølet? Hvor kraftig må hodepinen være før man er syk? Det nærmeste man kommer absolutte grenser er vel benbrudd. Men selv i de tilfellene er det vanskelig å anslå akkurat når et ben ikke lenger er brukket.

Dette er det et system for i dag. Det kalles gradert sykemelding, og det største problemet virker å være at fastleger ikke bruker det nok.

Lenke til kommentar

Dette med smitteforløp og i hvilke deler av sykdomsforløpet man potensielt kan smitte andre, er i mange tilfeller vanskelig å vite. Ta for eksempel forkjølelse, hvor det finnes mange forskjellige virus. I noen tilfeller av forkjølelse så er det sagt at man smitter andre før det bryter ut hos en selv, mens for andre virus så kan man være smittebærer flere dager etter at man føler seg frisk. Så dette "ikke smitte andre"-argumentet holder ikke mål med mindre man vet akkurat når man smitter andre. Man kan jo ikke være hjemme fra jobben i 2 uker bare pga en liten forkjølelse heller. Hvis man jobber på sykehus, så er det selvfølgelig litt annerledes siden det er mange svake pasienter der.

Lenke til kommentar

Dette med smitteforløp og i hvilke deler av sykdomsforløpet man potensielt kan smitte andre, er i mange tilfeller vanskelig å vite. Ta for eksempel forkjølelse, hvor det finnes mange forskjellige virus. I noen tilfeller av forkjølelse så er det sagt at man smitter andre før det bryter ut hos en selv, mens for andre virus så kan man være smittebærer flere dager etter at man føler seg frisk. Så dette "ikke smitte andre"-argumentet holder ikke mål med mindre man vet akkurat når man smitter andre. Man kan jo ikke være hjemme fra jobben i 2 uker bare pga en liten forkjølelse heller. Hvis man jobber på sykehus, så er det selvfølgelig litt annerledes siden det er mange svake pasienter der.

Hvilket er grunnen til at man gjerne går til legen. Eller foreslår du at siden vi ikke kan være 100% sikre på når vi er smittsomme, så skal vi bare drite i hele konseptet og gå på jobben uansett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...