audunr Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 (endret) I denne artikkelen forsøker jeg å dempe støyen fra harddisk, skjermkort og prosessor i datamaskinen min. For å gjøre dette benytter jeg meg av mer eller mindre ferdige løsninger, nærmere bestemt Noisecontrol Novibes, Zalman ZM80C-HP og Thermalright 947U med en Papst 8412NGL vifte. Før installasjon: Finn tre feil. Se svar nederst på siden. Maskinen har følgende utstyr som er relevant for dette prosjektet. Kabinett Lian: Li PC-61 USB Strømforsyning: Antec Truepower 380W Hovedkort: Asus A7N8X Deluxe Prosessor: AMD Athlon XP 2500+ Harddisk: Seagate Barracuda 7200.7 120 GB Skjermkort: Sapphire Radeon 9600 Pro Det som lager lyd her er altså viftene i strømforsyningen, vifta til prosessoren, vifta til skjermkortet og harddisken. Det sitter fire andre vifter i kabinettet, men disse er ikke tilkoblet. Her er en oversikt over viftene som er i bruk: Skjermkort: Standardviften til kortet. Noen som vet? Prosessor: Vifta fra Glacialtech Igloo Silent Breeze 462. Asus Probe rapporterer om følgende temperaturer og viftehastigheter. Dette er etter at maskinen har stått på i en halv time: Prosessor: 45 Hovedkort: 26 Prosessor-vifte: 2300 RPM Strømforsynings-vifter: 1350 RPM Før installasjon: Slik ser det ut inne i maskinen. Støydemping av harddisken Det første jeg gjorde var å ta for meg harddisken. 7200.7-serien fra Seagate er kjent for å være stille. Harddisken lager imidlertid noen knatrelyder når den jobber, og spørsmålet er da om Novibes kan dempe denne lyden. Her kan du lese en test av Novibes: http://www.overklokking.no/annet/novibes/ Slik ser Novibes ut, uten harddisk, og slik ser den ut ferdig montert i kabinettet. Resultatet her ble en viss demping av knatringen. Harddisken er imidlertid ikke lydløs når den jobber. Støydemping av skjermkortet Neste del ut er skjermkortet. Viften som sitter på kortet skal erstattes med en Zalman ZM80C-HP heatpipe. Dette er en vifteløs kjøler som du kan lese mer om her. Merk at testen gjelder en litt eldre versjon av denne kjøleren: http://www.overklokking.no/cooling/diverse/zalman_zm80_hp/ Slik ser Zalman ZM80C-HP ut før installasjon, og slik ser den ut ferdig montert i kabinettet. Installasjonen her var ikke vanskelig, men tok lang tid. Jeg brukte Arctic Silver 3 i stedet for den pastaen som fulgte med. Resultatet ble selvsagt at lyden fra vifta til skjermkortet forsvant. Den var ikke spesielt støyende tidligere, men laget irriterende lyder fra tid til annen. Støydemping av prosessor Siste del som skal lyddempes er prosessoren. Kjøleribba og vifta skal erstattes med en Thermalright 947U og en Papst 8412NGL. Her er en test av kjøleribba: http://www.systemcooling.com/modules.php?n...rticle&sid=1165 Slik ser Thermalright 947U med Papst-vifta. Installasjonen her var ganske rett frem, selv om installasjonsveiledningen var dårlig. Også her brukte jeg Arctic Silver 3 (AS3) som kjølepasta, men jeg har en viss anelse om at påføringen ikke gikk helt som den burde. Pastaen var svært tynnflytende, og jeg måtte forsøke flere ganger før jeg fikk presset ut noe som lignet på vanlig AS3. Kanskje har den blandet seg med rensevæsken. Resultatet ble at det nå er strømforsyningen som lager mest støy i maskinen. Temperaturen på prosessoren gikk også ned med hele syv grader. Disse resultatene er også etter at maskinen har stått på i 30 minutter. Prosessor: 38 Hovedkort: 26 Disse resultatene er etter at de fire viftene i kabinettet er slått på, og maskinen har stått på i åtte timer. Prosessor: 39 Hovedkort: 24 Avslutning Alt i alt er jeg fornøyd med de innkjøpene jeg har gjort. Spesielt moro var det at prosessoren nå er kjøligere enn før, enda den nye løsningen er stillere. Men når kjøleløsningen koster omtrent like mye som prosessoren (650 og 730 kroner, respektivt), er det vel å forvente. Det er fremdeles mulig å høre maskinen, men det skal ikke mer til enn litt nynning eller tasting på tastaturet, før lyden blir overdøvet. Svar på konkurransen: Hvit mus, grå skjerm og grå CD-brenner! Endret 6. januar 2004 av audunr Lenke til kommentar
Bateman26 Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Hvordan har du tenkt og støydempe PSU? Lenke til kommentar
audunr Skrevet 4. november 2003 Forfatter Del Skrevet 4. november 2003 Hvordan har du tenkt og støydempe PSU? Den er ganske stille i utgangspunktet, virker det som. Når jeg legger øret helt inntil vifta på baksida hører jeg den tydelig, men lyden er ganske lavfrekvent. Viftene er temperaturregulert av strømforsyningen, og maskinen min trekker ikke noe særlig strøm. Får se når jeg får Papst-viften om det da blir strømforsyningen som blir problemet. Da er det vel to alternativer, som går ut på det samme: 1. Finne en stillere strømforsyning. 2. Bytte ut viftene i strømforsyningen med andre vifter. MVH Audun Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Hvordan har du tenkt og støydempe PSU? Da er det vel to alternativer, som går ut på det samme: 1. Finne en stillere strømforsyning. 2. Bytte ut viftene i strømforsyningen med andre vifter. Du glömde 3. Sätta en ljudfälla bakom utblåset. Jag byggde en mycket enkel fälla i form av en vinklad plåt, 20cm lång, som bildar ett trekantigt rör när den sitter på plats. Ena kortändan är stängd och andra öppen. På insidan sitter en 10mm ljuddämpningsmatta av den billiga typen de säljer på Biltema. Denna ljuddämpare sitter fast med kardborre på tvären över PSU-utblåset och minskar det upplevda bruset till ungefär hälften. /Olle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå