Gå til innhold

For gammel for ingeniørutdanning?

Anbefalte innlegg

Jeg er en 40 år gammel mann som er blitt rammet av nedbemmaningen i oljebransjen og nå har vært arbeidsledig i snart ett år.

Jeg har utdanning fra teknisk tegning på videregående, samt teknisk fagskole maskinteknikk. Har 15 års relevant arbeidserfaring hovedsaklig innen teknisk tegning, men har også i perioder utført ingeniørarbeid.

Det er få ledige stillinger for tiden og jeg har mange sterke konkurenter, nesten daglig leser jeg i avisen om folk i min bransje som blir permitert eller oppsagt. Det er med andre veldig vanskelig å få jobb nå.

Jeg har bestemt at jeg snart må iverksette plan b som er enten å søke på andre jobber som ikke er relevant for meg eller å ta mer utdanning. Jeg lærte mye på fagskolen og fikk gode karakterer, men opplevde skolen som litt "lett". Jeg er motivert for å lære mer og skal klare det økonomisk. Jeg går også godt sammen med mennesker som er yngre enn meg, føler meg ikke gammel i det hele tatt.

Studiet jeg kan tenke meg er en bachelor i energiteknologi. Det jeg tenker er at det er bedre å bruke tiden frem til markedet snur på noe fornuftig istedenfor å gå hjemme og dasse.

Det jeg lurer på er hvordan en fremtidig arbeidsgiver ser på en 43-åring med en fersk bachelor? Vil de heller gå for en sulten 23-åring som har vist at han/hun kan tilegne seg masse kunnskap i ung alder? Vil jeg bli en dinosaur ukvalifisert for ingeniøroppgaver og overkvalifisert for teknisk tegner oppgaver?

Og er det noen som vet hvordan alderssammensetningen er på ingeniørstudiet og hvilken bakgrunn studentene har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse