Gå til innhold

For gammel for ingeniørutdanning?

Anbefalte innlegg

Jeg er en 40 år gammel mann som er blitt rammet av nedbemmaningen i oljebransjen og nå har vært arbeidsledig i snart ett år.

Jeg har utdanning fra teknisk tegning på videregående, samt teknisk fagskole maskinteknikk. Har 15 års relevant arbeidserfaring hovedsaklig innen teknisk tegning, men har også i perioder utført ingeniørarbeid.

Det er få ledige stillinger for tiden og jeg har mange sterke konkurenter, nesten daglig leser jeg i avisen om folk i min bransje som blir permitert eller oppsagt. Det er med andre veldig vanskelig å få jobb nå.

Jeg har bestemt at jeg snart må iverksette plan b som er enten å søke på andre jobber som ikke er relevant for meg eller å ta mer utdanning. Jeg lærte mye på fagskolen og fikk gode karakterer, men opplevde skolen som litt "lett". Jeg er motivert for å lære mer og skal klare det økonomisk. Jeg går også godt sammen med mennesker som er yngre enn meg, føler meg ikke gammel i det hele tatt.

Studiet jeg kan tenke meg er en bachelor i energiteknologi. Det jeg tenker er at det er bedre å bruke tiden frem til markedet snur på noe fornuftig istedenfor å gå hjemme og dasse.

Det jeg lurer på er hvordan en fremtidig arbeidsgiver ser på en 43-åring med en fersk bachelor? Vil de heller gå for en sulten 23-åring som har vist at han/hun kan tilegne seg masse kunnskap i ung alder? Vil jeg bli en dinosaur ukvalifisert for ingeniøroppgaver og overkvalifisert for teknisk tegner oppgaver?

Og er det noen som vet hvordan alderssammensetningen er på ingeniørstudiet og hvilken bakgrunn studentene har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snittalderen på ingeniørstudier vil jeg anslå til 20-25 år. Er ikke uvanlig at det er studenter i 40-årsalderen på ingeniørstudier, så det burde ikke være en hindring i seg selv. Ser det i dag arbeider mange ingeniørutdannede som tegnere, så det burde heller ikke gjøre deg overkvalifisert. Tvert i mot så vil jeg anta at det stiller deg sterkere, så lenge du velger en retning som både er relevant for oppgavene og din egen bakgrunn. Når jeg ser på stillinger som er ute i dag så stilles det ofte krav til 5-10 års relevant erfaring, noe som burde besvare spørsmålet om arbeidsgivere foretrekker ferske framfor erfarne.

Hvis du tenker universitetsstudier så kan du jo vurdere årsstudium i naturvitenskapelige fag dersom du ikke føler behov for en full grad, men bare faglig påfyll. De har dette bl.a. ved UiB.

Lenke til kommentar

På høgskolene er det vanligere at studentene er eldre enn på universitet. På høgskolen er gjennomsnittsalderen rundt 22-25 år (første studieår), men på universitet er gjennomsnittsalder rundt 20 år. Tallene er basert på min egen erfaring.

Jeg tror du stiller sterkere med utdanning + lang erfaring i forhold til nyutdannede 20-åringer. Jeg vil anbefale deg en høgskole-studie.

Endret av DoitNow
Lenke til kommentar

Jeg vet om folk som har tatt bachelor ved høgskole, og som har fortalt at de hadde flere i klassen som var litt eldre enn snittet. Noen kommer rett fra videregående, noen har fagbrev, mens andre har jobbet i mange år. De aller fleste er uansett rundt 20-25 år.

Hvor lett det var for disse å få jobb etter studiene, vet jeg ikke. Når det gjelder arbeidsmarkedet fremover, så vil jeg tippe at det uansett kommer til å bli tøft for ingeniører. Ingeniører som før har jobbet i oljen - om det så har vært innen IT, mekanisk, automasjon, kan fint gli inn i andre næringer. Jeg kan ikke helt se for meg at markedet klarer å suge opp alle nyutdannede uten en sterk oljenæring.

Når det gjelder dette med overkvalifisering, så er det ikke noe entydig svar. Det kommer litt an på hvor godt dette energiteknologi-studiet er tilpasset arbeidsmarkedet. Hvis du havner på sidelinjen med en slik utdanning, så kan det hende at du havner mellom barken og veden - at de ser på deg som overkvalifisert som teknisk tegner, og at det ikke er så mange andre relevante jobber. Jeg ville i alle fall sjekket ut studiet du snakker om, og sett hva slags konkrete jobber du kan kvalifisere for med en slik utdanning. Det er lett å tenke: energi+teknologi ---> vi vi alltid trenge energi ---> dette høres lurt ut. Ofte er studienavnene villedende, og man blir hverken fugl eller fisk når man er ferdig utdannet.

EDIT: Ikke for å virke negativ, men jeg tror kanskje at mange bedrifter vil anse deg som gammel. Du har erfaring med teknisk tegning, og det er jo bra. Men hvis du søker på en stilling hvor du ikke har noe relevant erfaring å vise til, så vil du kanskje bli sett på som "nyutdannet". Da vil du stille på samme nivå som de som kommer rett fra skolen, og da vil jeg tro de heller velger 25 år, fremfor 46 år. Jeg vet ikke, da, men du tenker i samme baner selv, så du burde ikke overse denne problemstillingen. Du kan jo kanskje ringe litt rundt til bedrifter. Det må være lov å spørre hva dem tenker - uansett om dem skal ansette eller ikke.

Endret av bird and cloud
Lenke til kommentar

Eg tenker litt motsatt og trur at dei fleste arbeidsgivere vil ha ein nyutdanna ingeniør som har mange år med praktisk erfaring bak seg enn ein som kjem rett frå skulebenken.

Særlig aktuelt med erfaring frå arbeidslivet vil være i typiske prosjektlederstillingar der det er krav til at ein må være ingeniør, men der erfaring frå den praktiske sida er vektlagt tungt.

Av andre praktiske årsaker til at arbeidsgiver ofte vil ansette litt eldre arbeidstakarar så har det litt med at ein då slepp å styre med mamma/pappa-perm, sjuke barn, osv som ein ofte må ta høgde for når ein ansette yngre personar. Arbeidsgivar har ikkje lov til å forskjellsbehandle på bakgrunn av om den ansatte har planar om å få barn eller ikkje, men mange arbeidsgivarar løyser det ved å vektlegge erfaring når ein nyansetter.

Lenke til kommentar

Tja, jeg vet ikke. Ut i fra denne artikkelen så kan det være grunn til bekymring.

Hvis jeg var deg ville jeg tenkt nøye gjennom hvilket studie jeg hadde valgt, jeg ville valgt et studie det er stor etterspørsel etter. Av det jeg vet så er det stor etter geomatikere, geoteknikere (vei-ingeniør) og vann- og avløp ingeniør. Av disse så er vann- og avløp det som ligger nærmest olje. Flere folk fra oljebransen har gått over til va, og vice-versa. Faktisk er behovet så stort at jeg ville tro at hvis du har erfaring med AutoCAD så ville jeg tro at du kan få en jobb uten å ta en utdanning.

F.eks. Rambøll utlyser 25 nye VANN-ingeniører og jeg opplever at alle de store konsulentfirmaene stadig utlyser nye stillinger. Etterspørselen er faktisk nesten helt sinnsyk.

Denne siden oppsummerer hvor du kan ta en VA-utdanning.

- For ordens skyld så er jeg sivilingeniør innenfor VA.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Alt avhenger jo av din tidligere kompetanse og om denne er relevant i din nye jobb som ingeniør.

Hadde jeg vært 40 år så ville jeg betenkt meg om jeg faktisk ønsker ny utdannelse - det finnes jo muligheter for en godt betalt jobb som er relatert til maskinteknisk. Kanskje du kan stille sterkt i bedrifter som selger anleggsmaskiner, jordborringsutstyr og slike ting? Ofte ikke så mye som skal til bare man kan lese ett hydraulisk skjema osv.

Stillingsbeskrivelser i dag høres ofte helt vanvittige ut - selv om jobben er ganske så enkel.

Lenke til kommentar

Jeg er en 40 år gammel mann som er blitt rammet av nedbemmaningen i oljebransjen og nå har vært arbeidsledig i snart ett år.

Jeg har utdanning fra teknisk tegning på videregående, samt teknisk fagskole maskinteknikk. Har 15 års relevant arbeidserfaring hovedsaklig innen teknisk tegning, men har også i perioder utført ingeniørarbeid.

Det er få ledige stillinger for tiden og jeg har mange sterke konkurenter, nesten daglig leser jeg i avisen om folk i min bransje som blir permitert eller oppsagt. Det er med andre veldig vanskelig å få jobb nå.

Jeg har bestemt at jeg snart må iverksette plan b som er enten å søke på andre jobber som ikke er relevant for meg eller å ta mer utdanning. Jeg lærte mye på fagskolen og fikk gode karakterer, men opplevde skolen som litt "lett". Jeg er motivert for å lære mer og skal klare det økonomisk. Jeg går også godt sammen med mennesker som er yngre enn meg, føler meg ikke gammel i det hele tatt.

Studiet jeg kan tenke meg er en bachelor i energiteknologi. Det jeg tenker er at det er bedre å bruke tiden frem til markedet snur på noe fornuftig istedenfor å gå hjemme og dasse.

Det jeg lurer på er hvordan en fremtidig arbeidsgiver ser på en 43-åring med en fersk bachelor? Vil de heller gå for en sulten 23-åring som har vist at han/hun kan tilegne seg masse kunnskap i ung alder? Vil jeg bli en dinosaur ukvalifisert for ingeniøroppgaver og overkvalifisert for teknisk tegner oppgaver?

Og er det noen som vet hvordan alderssammensetningen er på ingeniørstudiet og hvilken bakgrunn studentene har?

Det finnes flere ved mitt kull som er eldre enn deg. Jeg vil si at majoriteten hos oss er mellom 25-27 år, så kjør på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...