Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Han mistet den på skolen og jeg er ikke lenger sikker på om han vil erstatte den heller

Mangelfull

Anbefalte innlegg

Hei,

18-år gammel VG3.

Vi har en "lånekultur" på skolen vår. Ofte kan det hende man låner pc-laderen bort i timen hvis en spør pent. Jeg angrer på at jeg gjorde dette. Dette var siste time på skolen på Mandag og jeg var trøtt og sliten. En "venn" spurte om å låne laderen min, og jeg sa greit. Han fikk laderen for resten av timen. Når vi skulle gå glemte jeg å spørre om å få laderen tilbake(han satt et stykke bak), så jeg dro hjem. Jeg kom på dette når jeg var på vei hjem. Når jeg kom hjem sendte jeg en melding og spurte om han hadde laderen, men han sa at noen andre hadde den. Da jeg spurte han som han mente hadde den, nektet den personen for det. Vedkommende hadde tydeligvis glemt laderen igjen på skolen, men selvfølgelig er ikke slike ladere til å finne i ettertid.

Siden dette er snakk om en veldig "laid-back" person ble jeg irritert. Jeg hørte med it-seksjonen og de sa det kostet 350kr å erstatte en ny lader. Men jeg har mer enn nok med tannlegeregninger, legerninger, og russe-gebyrer. Det som irriterer meg mest er at jeg må gå inn aktivt for å få den tilbake. Det er som om jeg får noe erstatning hvis jeg ber han om det, ellers har han "ingenting" med saken å gjøre. Jeg må minne han på at jeg må ha en ny lader fortest mulig, vi har prøver på pcen hele tiden, og skolearbeidet gjøres på pcen.

Han er bare sånn " bare chill". Det har gått tre dager og jeg har enda ikke fått noen erstatning. Det er ikke det at han ikke har råd, han får penger hvis han spør om det. Jeg ringte han igår og da sa han at han skulle gi meg sin egen, og først i dag sender jeg melding, og da sier han at han er "syk" og kommer ikke på skolen. Hvordan kan jeg få min erstatning? Jeg har ikke råd til å kjøpe noe nytt utstyr nå. Jeg synes det er veldig uheldig at jeg sitter her å stresser med skolearbeidet, og samtidig må sitte å få be om en erstatning for laderen han mistet.

Jeg vil ikke gå inn i en rettsak hehe. Men hvordan kan jeg be denne personen om å være vennlig å gi meg en erstatning. Jeg er allerede i minus.

Endret av Pi314
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det er han som lånte som er ansvarlig for lånet. Om han har lånt den videre etc er irrelevant. Det er han som skal levere den tilbake og da må han gjøre det som trengs for å levere den (ikke erstatningssummen men din lader eller en helt lik original ny lader.)

2. Jeg skjønner tidsaspektet. Vedkommende bør levere raskest mulig.

3. Hvilke pressmidler har du? Kan du ringe foreldrene og be de ta ansvar? Kan skolen være behjelpelig med mekling? De har helt klart et ansvar for å bidra til konfliktløsning og et godt miljø på skolen. Har du andre støttespillere i klassen som kan presse vedkommende til å levere?

4. Hvis ingen av de metodene fungerer, kan du ta en av hans eiendeler som gissel pant inntil laderen er levert tilbake? Telefonen, mopednøkkelen, etc?

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

4. Hvis ingen av de metodene fungerer, kan du ta en av hans eiendeler som gissel inntil laderen er levert tilbake? Telefonen, mopednøkkelen, etc?

Er det ikke litt dumt å oppfordre til ulovligheter på jussforumet?

Blir det ikke kalt "pantsetting" da?

Han lovet å gi en ny lader imorra, for håpe han gjør som han sier. Da går jeg på nummer 3. også nr 4. hvis det er nødvendig.

Endret av Pi314
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...