Leif__ Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Hei. Jeg har en Volvo 850. 95 modell. Sikkringen (30 ampere) til kupeviften ryker i ett sett og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Så fort jeg slår på viften så ryker sikringen. Bilen har stått i ro da dette har skjedd. Har noen, noen råd til meg om hva jeg kan gjøre selv? Verksted blir uaktuelt, det har jeg ikke råd til. Takk for svar Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Høres ut som vifta er brent/gåen. 1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Finn en ny vifte på høggern og en rolig helg der du kan skru selv. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Det er flust med 850 hos høggere nå, så burde ikke være noe problem å få taki.Mener det skal være ganske lett å bytte den, skru ut hanskerommet så skal du se vifta som ikke sitter i mange skruene. Skru ut vifta å sjekk om den går tregt før du evt får taki ny/brukt Ta av batteripolen før du begynner. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Så lenge sikringen har gått er det da ikke noe poeng i å koble fra batteriet, da er ikke plussledningen til vifta strømførende. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Jeg tenkte mere på det at han skal rote like ved airbagen på passasjersiden, jeg hadde tatt av polen ihvertfall. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 (endret) Sikringer finnes i kvikke og trege varianter. Kvikke sikringer ryker så fort 30A f.eks. nås. Trege sikringer tillater en kort periode med høyere strøm (f.eks. når en elmotor starter) Sjekk at du har riktig variant av sikring. Ryker den fortsatt er det et faresignal - da er det en elektrisk feil ved motoren eller kablingen som bør fikses. Sikringen er der for å forhindre at f.eks. elektriske ledninger tar fyr, batteriet kortsluttes osv... (bør m.a.o. ikke erstattes av binders eller andre "smarte" løsninger) Endret 19. mars 2015 av Rune_says Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Sikringer finnes i kvikke og trege varianter. Kvikke sikringer ryker så fort 30A f.eks. nås. Trege sikringer tillater en kort periode med høyere strøm (f.eks. når en elmotor starter) Hussikringer finnes i to (minst) varianter. Når det gjelder bilsikringer, så kan jeg ikke huske å noensinne ha sett kvikke/trege. Bare om bilen er så gammel at den bruker glassrør-sikringer, og ikke porselen eller flatstift, som er de nyere variantene. 2 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Ah, OK, tenkte på glassikringer - men nyere bilsikringer er vel kanskje bare i en variant ja. Dog vi snakker jo en 20 år gammel bil :o) Ellers ser jeg på Volvo-forum noe rundt relé som kan være defekt, som gjør at vifte kun kjører på hastighet 4 (som 30A sikringen er for), så det kan evt være noe å sjekke i tillegg - men kanskje sannsynlig med defekt vifte også, gitt alderen... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Så lenge sikringen har gått er det da ikke noe poeng i å koble fra batteriet, da er ikke plussledningen til vifta strømførende. Men hvis plussledningen til vifta kommer bort i et 12V-punkt under demonteringen, da er det ikke usannsynlig at det vil ryke flere sikringer... Eller at de roterende viftebladene vil leke med skinnet på knokene dine ... Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 (endret) Sikringer finnes i kvikke og trege varianter. Kvikke sikringer ryker så fort 30A f.eks. nås. Trege sikringer tillater en kort periode med høyere strøm (f.eks. når en elmotor starter) Hussikringer finnes i to (minst) varianter. Når det gjelder bilsikringer, så kan jeg ikke huske å noensinne ha sett kvikke/trege. Bare om bilen er så gammel at den bruker glassrør-sikringer, og ikke porselen eller flatstift, som er de nyere variantene. Finnes thermosikringer som skiller seg ut fra vanlige sikringer. Vært borti disse på første gen Superb som hadde disse på de elektriske setene. Hvor da disse må bli kalde igjen om de har vært overoppheta for å virke igjen Endret 19. mars 2015 av Simkin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå