AnonymDiskusjon Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Hei! Jeg er verneombud på en bensinstasjon der jeg er blitt bedt om å skjekke noen regler. Jeg har ganske lite erfaring, så derfor håper jeg noen her kan hjelpe meg :-) Tingen er at den nye sjefen på stasjonen har ansatt et par venninner som ringehjelp på stasjonen. Til disse venninnene har hun gitt bort alle de røde dagene, altså de best betalte vaktene. Det er ganske mange av oss andre ansatte som vil ha disse vaktene, har vi som er fast ansatt førsterett på disse vaktene hvis vi vil ha de? Blir glad hvis dere har noen kilder :-) Anonymous poster hash: 34d6d...164 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Står det i arbeidsavtalen kor mykje helligdagsarbeid dere skal ha? I utgangspunktet så regulerer arbeidsmiljølova kor skjeldan du skal måtte jobbe på raude dagar fordi det er sett på som ein ulempe. Så med mindre dere har avtale som seier noke om korleis vaktene skal fordelast så har ikkje arbeidsgiver gjort noke gale. 2 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Vanskelig å svare på uten å ha sett kontraktene til de som jobber der, men i mine øre så betyr ringevakt at det er noen man kontakter dersom ingen av de faste har mulighet til å ta en vakt. Ikke noen som skal ha tildelt vakter på en normal vaktliste. Igjen, det kommer an på hva som står i kontraktene om arbeidstid. Lenke til kommentar
medlem-165337 Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Har dere en arbeidstidsordning som viser når dere skal være på jobb og når dere skal ha fri? Lenke til kommentar
LohneASA Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Ja, det har vi. Og den har ikke blitt endret på, men på helligdagene trenger vi ekstra mange på jobb. Ingen av de fast ansatte blir spurt. Dette skaper dårlig stemning på arbeidsplassen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Ja, det har vi. Og den har ikke blitt endret på, men på helligdagene trenger vi ekstra mange på jobb. Ingen av de fast ansatte blir spurt. Dette skaper dårlig stemning på arbeidsplassen. Har dere tatt det opp med sjefen? Mulig han tenker helt motsatt, at han hjelper dere med å gi bort vaktene på fri dagene. 3 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 (endret) Hvis dere har en tillitsvalgt så bør det kunne tas oppp gjennom denne. Hvis din rolle som verneombud er det nærmeste dere kommer, så kan du forsøke å lufte dette med sjefen. Alternativt om noen er organisert og f.eks. kan høre med sin fagforening. Er det slik at arbeidsplassene ikke har noen sterk stillingsbeskyttelse, så bør man forsåvidt være forsiktig og kanskje innfinne seg med at det er eieren som bestemmer... og evt finne jobb annet sted hvis kjemien og styringsformen til eieren ikke er god. Generelt har arbeidsgiver ganske store styringsmuligheter og arbeidsmiljøloven er innrettet på å forhindre at en må jobbe for mye overtid og helligdager - ikke motsatt. Det man evt kan vise tilbake til er det som finnes av skriftlige ansettelseskontrakter hvor det kanskje står noe om hva som forventes av arbeid i helger eller vaktordning. Det er forsåvidt et gode å ha fri i helgen, men motsatt kan det være at dette også er en nødvendig inntekt for de som synes det er helt OK med helgejobb. I større firma der ansatte har inngått i obligatorisk vaktordning som så er blitt avviklet/outsourcet er det ofte vanlig å kompensere bortfallet av vaktordning med en liten lønnsøkning. Men da utifra at man er interessert i å holde på ansatte med god fagkunnskap - det er ikke noen regel som sier at dette må gjøres. Endret 19. mars 2015 av Rune_says 1 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 utrolig råttent gjort, kom deg inn i en ordentlig bransje. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 utrolig råttent gjort, kom deg inn i en ordentlig bransje. Hva er galt med detaljhandel? Jeg ville tatt det opp med daglig leder, og som Salvesen. sier kan det godt være at han/hun faktisk vil avlaste dere. Lenke til kommentar
LohneASA Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Takk for mye nyttig informasjon, i første omgang så får jeg ta et møte med sjefen og fortelle hvordan det ser ut fra vår side når hun ansetter venninner. Funker ikke dette får jeg heller ta det videre til eier. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Takk for mye nyttig informasjon, i første omgang så får jeg ta et møte med sjefen og fortelle hvordan det ser ut fra vår side når hun ansetter venninner. Funker ikke dette får jeg heller ta det videre til eier. Det er jo ikke noe galt i å ansette venninner, men om dere faktisk har sagt til sjefen at dere ønsker disse vaktene og hun prioriterer venninnene så er det jo en annen sak. Regner med det ordner seg fint med litt kommunikasjon fra deres side Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Ja, det har vi. Og den har ikke blitt endret på, men på helligdagene trenger vi ekstra mange på jobb. Ingen av de fast ansatte blir spurt. Dette skaper dårlig stemning på arbeidsplassen. Hvis de fast ansatte får timene de skal ha ut fra stillingsprosenten, så kan selvsagt arbeidsgiver fritt velge hvem som skal få ekstravakter. Det finnes ingenting i AML som tilsier at fast ansatte skal prioriteres før tilkallingsvakter(og i verste fall ha krav på overtidstillegg). 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Jeg tror bare sjefen har tatt det som en selvfølge at dere ikke "vil" jobbe røde dager. Og hvis ingen har sagt til henne at dere vil det, er det ingen automatikk i at faste ansatte automatisk får dem foran nyansatte, venninner eller ei. 1 Lenke til kommentar
medlem-165337 Skrevet 20. mars 2015 Del Skrevet 20. mars 2015 Ja, det har vi. Og den har ikke blitt endret på, men på helligdagene trenger vi ekstra mange på jobb. Ingen av de fast ansatte blir spurt. Dette skaper dårlig stemning på arbeidsplassen. Arbeidsgiver sparer penger på å leie inn ekstravakter istedenfor å sette sine faste ansette på overtid. Det er ikke et spørsmål om hvem arbeidsgiver liker best, men hva som er billigst? Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 Ja, det har vi. Og den har ikke blitt endret på, men på helligdagene trenger vi ekstra mange på jobb. Ingen av de fast ansatte blir spurt. Dette skaper dårlig stemning på arbeidsplassen. Arbeidsgiver sparer penger på å leie inn ekstravakter istedenfor å sette sine faste ansette på overtid. Det er ikke et spørsmål om hvem arbeidsgiver liker best, men hva som er billigst? Får man både overtid og helligdagstillegg da? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 (endret) Ja, det har vi. Og den har ikke blitt endret på, men på helligdagene trenger vi ekstra mange på jobb. Ingen av de fast ansatte blir spurt. Dette skaper dårlig stemning på arbeidsplassen.Arbeidsgiver sparer penger på å leie inn ekstravakter istedenfor å sette sine faste ansette på overtid. Det er ikke et spørsmål om hvem arbeidsgiver liker best, men hva som er billigst? Får man både overtid og helligdagstillegg da?Hvilke tillegg man får er opp til avtalen på hver enkelt arbeidsplass. Men i følge loven skal man overtid(er det 40% montro? Usikker på minste sats) Edit: kan se ut som om dette ikke er lovregulert slik at en derfor må forholde seg til den aktuelle arbeidsavtale Endret 27. mars 2015 av Salvesen. 1 Lenke til kommentar
medlem-165337 Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Er man fast oppsatt til å jobbe på en helligdag, skal man ha helligdags tillegg. Er man satt opp på overtid, skal man kun ha overtidstillegg. Vanligvis er overtidstillegget for arbeid på helligdager satt til 100 % i de fleste tariffavtaler. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Er man fast oppsatt til å jobbe på en helligdag, skal man ha helligdags tillegg. Er man satt opp på overtid, skal man kun ha overtidstillegg. Vanligvis er overtidstillegget for arbeid på helligdager satt til 100 % i de fleste tariffavtaler. AML sier ikke noe om helligdags tillegg slik jeg leser den, så det må evt foreligge en avtale. 1 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 At folk heller vil jobbe på røde dager er en klar indikasjon på at lønnskompensasjonen for lengst har oversteget den ulempe som høyere lønn skulle kompensere for ... 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå