Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utflytting av kollektiv

Didriksen

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg har veldig lyst å flytte fra mitt rom i et bofellesskap fordi jeg er ekstremt lei av å rydde og vaske opp etter de tre jeg bor sammen med. Har bodd her i ca. 7 - 8 måneder nå og i løpet av den tiden har de kun vasket én gang i fellesarealene (kjøkken, bad og stue) og det var fordi huseieren skulle innom å fikse noe. Hadde vært ute herfra for lenge siden hadde det ikke vært for at det står i kontraken min at jeg må skaffe ny leietaker for rommet mitt og fram til jeg gjør det så må jeg betale for rommet mitt. ("Skaffe ny leigetakar ved utflytting, evt. betale vakansetid til ny leigetakar er på plass"). Er det virkelig lov å kreve at jeg som leietaker må finne ny leietaker og betale husleie samtidig? Det står ingenting om oppsigelsestid annet enn at man må si i fra to måneder før man flytter til de andre i huset. ("Å varsle dei andre i bufellesskapet to månader - ved månadssifte - ved evt. utflytting. Varsel kan ikkje gjevast i mnd juni, juli og august. Ein kan likevel sjå bort frå dette punktet dersom ny bebuar kan flytte inn.")

I min økonomiske situasjon (student uten jobb) er det helt umulig for meg å betale for to forskjellige rom i to forskjellige bofellesskap, så dere skjønner kanskje hvorfor jeg fortsatt bor her. Så hovedspørsmålet mitt er egentlig, er det noen måte for meg å komme meg ut av bofellesskapet uten at jeg må betale for to rom samtidig. Kan de virkelig kreve at jeg betaler for rommet mitt etter at jeg har flyttet?

Vil også poengtere at det står i kontrakten at alle skal sørge for å holde det ryddig i huset. ("Delta på ein likeverdig måte m.o.t. reinhald og orden i husværet.") Og at én måned etter at jeg flyttet inn (betalte i to måneder før jeg fysisk flyttet inn) fikk jeg beskjed om at husleien var gått opp med 200,- på dagen det skulle betales, jeg fikk ikke beskjed om at prisen kommer til å gå opp, men at det var gått opp, beskjeden jeg fikk var; "Du har betalt for lite denne måneden, glemte å si i fra men leien er satt opp med 200 kroner".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem er det du leier fra? Det vil si, hvem er utleier?

Du har bare sitert korte utdrag fra kontrakten. Og kontrakten er dessverre ikke så klar som den kunne vært. Men basert på det du har sagt:

Oppsigelse: Den naturlige tolkningen er etter min mening at du har en oppsigelsesfrist på 2 månder (med noen tilleggsvilkår), som kan fravikes hvis du finner en ny leier. Dette er helt vanlig.

Det åpenbare svaret på hvordan du kommer deg ut av kontrakten er "finn en ny leier". Har du forsøkt det? Ellers må du i utgangspunktet betale ut oppsigelsestiden ja.

Leien: Leieøkningen på 200 kroner er sannsynligvis ikke lovlig etter husleieloven (jf. §§ 4-2 og 4-3). Etter § 4-4 kan du i så fall kreve pengene tilbake. (Det kunne kanskje også være et forhandlingskort du kunne bruke for å slippe ut av kontrakten tidligere...?)

Rydding og vasking: Har du klaget på dette til utleier? Manglende rydding og vasking i strid med avtalen (eller eventuelt § 5-2) er antakelig en "mangel". Det vil si at du må reklamere til utleier (§ 2-8), har krav på å få mangelen rettet (§2-10) og potensielt kan kreve avslag i husleia (§ 2-11). Etter § 2-12 kan du heve avtalen - det vil her si flytte på dagen uten å betale mer - hvis mangelen "medfører vesentlig mislighold". Det skal mye til. Her måtte du eventuelt argumentere for at boligen er så uhygienisk at det er helsefarlig å bo der. Jeg tror ikke du har stor mulighet for vinne fram med en heving, i alle fall ikke før du har klaget gjentatte ganger uten at noe skjer. Men hvis du likevel har tenkt å flytte kan det være verd et forsøk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som en useriøs utleier. Man kan ikke sette opp husleia uten videre, og kontraktvilkåret om at du må skaffe ny beboer er ikke gyldig. En husleiekontrakt er enten tidsbestemt eller ubestemt. Hvis det ikke står en bestemt periode i kontrakten er den ubestemt, og da kan du si opp avtalen med tre måneders varsel. Huseier kan ikke forlange at du skaffer ny leieboer. Det virker imidlertid som utleieren her (som de fleste) godtar en oppsigelse på kort varsel dersom du selv finner en til å ta over, noe som ofte kan være mer praktisk. Men hvis det er vanskelig å finne ny leieboer skal ikke det være ditt problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det åpenbare svaret på hvordan du kommer deg ut av kontrakten er "finn en ny leier". Har du forsøkt det? Ellers må du i utgangspunktet betale ut oppsigelsestiden ja.

Har prøvd litt i ny og ne. Men vil ikke bli sittende uten plass å bo. Har heller ikke kontaktet huseier direkte men har snakket med de jeg bor med om rydding og de sier alltid at de skal gjøre det neste gang. Jeg betaler til en slektning av huseierene (det er tre stykker som eier bofellesskapet) som bor sammen med oss.

Men i prinsippet så sier du at utleier ikke kan kreve at jeg betaler etter de to månedene? Skal selvfølgelig prøve å skaffe ny leietaker, men sånn det ser ut nå i huset tror jeg ingen har lyst å overta og om jeg flytter har jeg ikke lyst å dra innom å vaske annen hver dag for de som bor her.

Lenke til kommentar

Her er resten av kontrakten om noen vil se den. Har fjernet navn og adresse, har ikke lyst å henge noen ut på offentlig forum selv hvor jævlig det er å bo sammen med dem. Vet også at det står at dette er et vedlegg til husleiekontrakten, men det er det eneste dokumentet jeg har fått.

"Avtale mellom

Leietaker 1, Meg, Leietaker 2, og Leietaker 3

Avtalen gjeld bufellesskap i 2. etg. Adresse, og er eit vedlegg til husleigekontrakten mellom ovannemnde leigetakarar og huseigarane. Huseier 1, Huseier 2 og Huseier 3. Leigekontrakten mellom huseigarane og leigetakarane vert underskriven av Leietaker 1.

Dei fire leigetakarane forpliktar seg gjensidig til:

• Innbetaling av husleige til avtala konto den 25. kvar månad.
  • Innbetaling av straum skal skje etter utrekning, til Leietaker 1's konto.
  • Å varsle dei ande i bufellesskapet to månader - ved månadsskifte - ved evt. utflytting. Varsel kan ikkje gjevast i mnd juni, juli og august. Ein kan likevel sjå bort frå dette punktet dersom ny bebuar kan flytte inn.
  • Skaffe ny leigetakar ved utflytting, evt. betale vakansetid til ny leigetakar er på plass.
  • Syte for at ingen i bufellesskapet vert økonomisk skadelidande ved evt. utflyttingar.
  • Delta på ein likeverdig måte m.o.t. reinhald og orden i husværet.
  • Vesentlege hendingar, (sa som utflytting, nye bebuarar, endringar m.o.t tv- og internettabonnement, reinhaldsrutinar, husleigeendringar osb.) skal drøftast av alle som bur i fellesskapet.

Denne avtalen er skriven ut og signert i fire eksemplar, eitt til kvar av partane. "

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...