Beste Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Hei, jeg skal ta påbygg som privatist og skal derfor etterhvert opp i eksamen i norsk, historie, matte og naturfag. Er det noen som har erfaring med hvordan en privatist eksamen foregår? Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 De foregår likt som de ordinære. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Da jeg hadde privatisteksamen for et års tid siden foregikk det i sammen med elevene som gikk det vanlige VGS-løpet. Akkurat samme opplegg som de ordinære, og vi fikk låne PC'er og slikt på de skriftlige. Lenke til kommentar
EksamenStresss Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Har eksamen som privatist i naturfag og samfunnsfag. STRESSER SÅ MYE kan noen som har hatt privatist eksamen i en eller begge disse fagene sende meg en melding? TAKK )) Lenke til kommentar
midou Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Hei! Jeg tok eksamen i norsk skriftlig, matte og historie før jul. Har fortsatt oppgaveheftene fra norsk og matte, så kan skrive litt om de. I norsk skal du svare på to oppgaver. Den første er en kortsvarsoppgave og skal være på ca. 250 ord. Jeg fikk oppgave om å skrive en tekst hvor jeg skulle overbevise ungdommer om å lese litteratur fra 1800-tallet. Måtte bruke en roman, et dikt eller en annen tekst som eksempel. Det er derfor ganske lurt å ha lest litt forskjellige ting på forhånd. Til langsvarsoppgaven kan du velge mellom forskjellige oppgaver. Noe jeg kunne velge mellom var: tolkning og sammenligning av dikt, analysering og sammenligning av reklame, plassere to tekster i en kulturhistorisk sammenheng og drøfte om noe som hadde stått i teksten og en til oppgave hvor man skulle drøfte og kommentere noe. Vet ikke om du skal ta nynorsk også, men den er lik den på bokmål så vidt jeg vet. Hvis du skal ta norsk muntlig må du ha en fordypningsoppgave å snakke om (i tillegg til oppgaven du får der). Har hørt man ikke trenger å levere inn oppgaven, men man skal kunne snakke om den. Matte har to deler. Del 1 er uten hjelpemidler. Der fikk jeg oppgaver om standardform, prosent, sannsynlighet, potenser, forskjellige spørsmål til et histogram, en graf og frekvenstabell. I del 2 kan du bruke hjelpemidler. Der fikk jeg oppgaver om gjennomsnitt og standardavvik, prosent, spørsmål til et diagram, funksjoner osv. Husk på at fra i år av må alle svare digitalt på noen av oppgavene, så du må ha med egen pc. Du kan lese mer om det her. Historie er muntlig. Du blir gitt et tema du skal snakke om og får 30 minutter å forberede deg på. Jeg tror jeg måtte snakke om forskjellene mellom Athen og Roma i antikken? Var også noen andre spørsmål om forskjellige ting. Fikk lov til å bruke alle hjelpemidler under forberedelsen, men de som hadde med pc fikk ikke lov til å koble til laderen. Så om du har et veldig dårlig batteri er det kanskje lurt å la pcn ligge hjemme. Ser en over skrev de fikk låne pc, men på de jeg tok måtte alle ha med egen. Kommer an på hvor du bor, tror jeg. Her finner du noen eksempel oppgaver. Passordet er "Eksempel". Jeg har forresten tatt eksamen i gym, så om det er noen som lurer på den er det bare å spørre. Den 16. har jeg eksamen i naturfag, så kan komme tilbake hit og fortelle om den hvis jeg husker!^^ Sorry for at det her ble litt langt haha, men forhåpentligvis kan noe av det hjelpe deg eller andre^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå