Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

backbone?

Anbefalte innlegg

Her på øya der jeg bor arrangerer vi av og til LAN-party. Det har gått greit og vi begynner nå å bli ganske veletablerte. Vi har 2stk (snart 3)SMC 24 porter 10/100 switch (fete greier 8: ). Problemet er at disse ikke kan uplinkes mot hverandre, vi fikk det i alle fall ikke til, så det jeg tenker er å ha en liten switch som kan fungere som et slags knyttepunkt for disse SMC switchene og eventuelt en server. Men den switchen må da ha uplink på alle portene. Noen som vet om noe sånt? :?: Og...den kan jo heller ikke være direkte treg, i og med at den skal dirigere trafikken switchene imellom.

Dette er bare en haug med teorier fra mitt standpunkt, men det kan jo ikke være så langt fra sannheten. :roll:

Håper noen har noe fornuftig å si på dette temaet, det bruker dere ihvertfall å ha.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, du kan fint linke de sammen uten noe mellompunkt.

Hvis du ikke skulle få det til med en vanlig kabel så brukt en krysset kabel. Normalt så mener jeg en skal kunne koble svitsjer sammen uten å bruke en krysset kabel, men ble litt usikker nå... Anyway, det er ikke noe problem.

Hvis du vil ha raskere "nett" så vurder å sette opp et par svitsjer med mulighet for trunking. Da kan du bruke opp til 4 TP kabler mellom svitsjene så du får 400 Mbit link hver vei. TrengNet har støtte for det uten av de koster sinsvakt mye (managed switch

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-21 02:11, SpACEmaN skrev:

Ekstremt kjappt svar...

Trunking?! Ja,ja virker som du vet hva du snakker om, men vet du om noen switcher som har denne funksjonen og eventuellt hvor det går ann å få tak i noe sånnt?

D-link har noen DES-12XX med slik management. Koster rundt 5000,- pluss moms her er det oxo mulighet for å sette inn en fiber modul og få 1gbit kobling mellom... Men hvis dere ikke har tenkt til å spreng alle budsjetter kan det være en fordel og kjøpe inn en 8-porter eller 12-porter switch som står og kobler sammen switchene samt server'ne. Bare sørg for at disse switchene har et relativt stor backplane, så det ikke stopper på det (kan tenke meg at smc-switchene sliter litt her sammen med MANGE andre billig switcher)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-21 20:52, MindViruz skrev:

Er ikke unex bra da? Jeg har en 8-port unex switch, og den funker som bare faen...

Jeg sier ikke at Unex er dårlig.... Men du får du det betaler for... En switch til 1000,- har selvsagt mindre features og som oftes dårligere kvalitet enn en til 15000,-. En ting som dem ofte ikke bryr seg om er Backplane.... De sier at det er en 100Mbit full duplex switch, men den takler ikke og sende og motta 100Mbit fra alle porter samtidig.

Lenke til kommentar

Disse switchene dere har skal fint kunne kobles sammen. Dere gjør et eller annet feil.

Husk at kabelen skal ikke stå i uplink porten på begge switchene. Kun den ene.

Og på denne porten blir det mye trafikk, bruk skikkelig kat5 kabel, helst en med skjerming i tillegg.

Jeg har 2 slike switcher (en 8 og 16 porters) og de fungerer finfint isammen de.

Mvh

Kjelli

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-22 13:57, kjelli skrev:

Disse switchene dere har skal fint kunne kobles sammen. Dere gjør et eller annet feil.

Og på denne porten blir det mye trafikk, bruk skikkelig kat5 kabel, helst en med skjerming i tillegg.

Jeg har 2 slike switcher (en 8 og 16 porters) og de fungerer finfint isammen de.

Mvh

Kjelli

Prøvd og fylle opp over halve switchen og kopiere fra personer på den andre switchen? Da vil du GODT merke at du "mister" MYE båndbredde. Hadde du hatt en bra switch imellom vil du merke forskjellen ved høy trafikk.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-22 13:57, kjelli skrev:

Mvh

Kjelli

det er ikkje noe vits i å bruke skjerma kabler viss ikkje switchen er skjerma (som er ganske få i billig klassen som er)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...