Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp nettverk i et hus med flere hybler og leiligheter


Anbefalte innlegg

 

Kunnskap: Har satt opp bare ruter fra nextgentel og telenor fra før. Litt portforwarding og litt generell kunnskap. Men aner ikke helt hva mr.ChrisCo og Kpolberg snakker om :D

 

 

Edit: jeg har bachelor innen generell IT-kunnskap. Så ved å lese meg opp litt igjen så skal jeg kunne forstå det meste :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke gjort det så veldig avansert. Det er snakk om 4 husstander, ikke en bedrift.. Ønsker de privatliv kan de f.eks bestille seg egen internett..

 

Trekk ledninger fra multimodemet til hver av leilighetene og gi de ansvar for å kjøpe en egen ruter. Så gir du dem tilgang til multimodemet hvis de eventuelt vil åpne porter / restarte modem ved feil.

Lenke til kommentar

 

Skal leilighetene kunne kommunisere med hverandre over nettet?

Ønsker du å sette limit på hver leilighet? (Låse hastighet til en bestemt andel av kapasiteten)

Budsjett?

Nettverkskunnskap?

Har ikke noe å si med kommunisering mellom leilighetene, ikke i det heletatt.

Hadde vært greit med en limit på linja, men ikke nødvendig (viktigste er at en leilighet kan laste ned ting, uten at hele linja blir treig (slik det er nå)).

Budsjett: vet ikke helt, men må jeg over 5000kr?

Kunnskap: Har satt opp bare ruter fra nextgentel og telenor fra før. Litt portforwarding og litt generell kunnskap. Men aner ikke helt hva mr.ChrisCo og Kpolberg snakker om :D

 

 

Du ønsker å splitte 1 linje til 4 leiligheter, separere trafikken og gi de 25% hver av total båndbredde, right?

 

Da må du opp på litt skikkelig utstyr! Det holder med en Lag 3 switch og 4 vanlige WiFi routere, 1 til hver leilighet... Da har de 4 leilighetene hver sin router med full tilgang til sitt LAN og det blir som om de skulle ha hatt 4 fysiske linjer inn i huset, istedet for bare den ene som er nå...

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke gjort det så veldig avansert. Det er snakk om 4 husstander, ikke en bedrift.. Ønsker de privatliv kan de f.eks bestille seg egen internett..

 

Trekk ledninger fra multimodemet til hver av leilighetene og gi de ansvar for å kjøpe en egen ruter. Så gir du dem tilgang til multimodemet hvis de eventuelt vil åpne porter / restarte modem ved feil.

 

Det er akkurat det man strengt tatt vil unngå.. Sikkerheten og privatlivet til hver enkelt = 0

Lenke til kommentar

 

Jeg ville ikke gjort det så veldig avansert. Det er snakk om 4 husstander, ikke en bedrift.. Ønsker de privatliv kan de f.eks bestille seg egen internett..

 

Trekk ledninger fra multimodemet til hver av leilighetene og gi de ansvar for å kjøpe en egen ruter. Så gir du dem tilgang til multimodemet hvis de eventuelt vil åpne porter / restarte modem ved feil.

 

Det er akkurat det man strengt tatt vil unngå.. Sikkerheten og privatlivet til hver enkelt = 0

 

 

 

kan trådstarter svare på dette :)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg ville ikke gjort det så veldig avansert. Det er snakk om 4 husstander, ikke en bedrift.. Ønsker de privatliv kan de f.eks bestille seg egen internett..

 

Trekk ledninger fra multimodemet til hver av leilighetene og gi de ansvar for å kjøpe en egen ruter. Så gir du dem tilgang til multimodemet hvis de eventuelt vil åpne porter / restarte modem ved feil.

 

Det er akkurat det man strengt tatt vil unngå.. Sikkerheten og privatlivet til hver enkelt = 0

 

 

 

kan trådstarter svare på dette :)

 

 

 

Er enig at vi ikke trenger å gjøre det så veldig vanskelig. De andre som bruker linja sitter på facebook og youtube bare. Så tror ikke de bryr seg. Vi har jo samme linje nå, og de har ikke klaget over privatliv frem til nå.

Endret av Querke
Lenke til kommentar

 

Du ønsker å splitte 1 linje til 4 leiligheter, separere trafikken og gi de 25% hver av total båndbredde, right?

 

Da må du opp på litt skikkelig utstyr! Det holder med en Lag 3 switch og 4 vanlige WiFi routere, 1 til hver leilighet... Da har de 4 leilighetene hver sin router med full tilgang til sitt LAN og det blir som om de skulle ha hatt 4 fysiske linjer inn i huset, istedet for bare den ene som er nå...

 

 

Separere trafikken, er det da snakk om privatliv på nettet? Eller er det snakk om at hvis noen av de laster ned, så blir ikke de andre påvirket?

Men ja, splitte 1 linje til 4 leiligheter, og gi de 25% ytelse hver :)

 

Okei, høres greit ut! Så sett opp en switch fra ruter/modem og deretter trekk linjer fra switch til leilighetene. Right?

Lenke til kommentar

4 husstander bør fint klare seg med 100 mbit på deling.

 

Jeg ville gjort følgende:

 

En bra router eksempelvis Asus RT-87U på inntaket.

En kabel til hver boenhet som de selv står ansvarlig for å fordele videre.

Eksempelvis kan en switch i hver leilighet settes inn av deg eller dem.

 

Ønsker de trådløst nett kan de plugge inn et aksesspunkt bare i switchen som kan konfigureres opp mot routeren.

 

En bakdel med dette er at alle kommer på samme nett og kan kommunisere i lan.

Ønsker du ikke at de skal gjøre det så blir da løsningen å sette opp 4 vlan i en switch koblet til routeren og så fordele et subnet til hver leilighet.

 

Da driter du også i nat'ing til dem.

De har internett som jeg går ut fra er inkludert i prisen.

Går ut fra at du ikke har et svært oppsett om hva de skal få av ekstratjenester som nat'ing inn osv.

Et siste alternativ er å kjøpe en egen boks som du kan kjøre pfsense på med flere lan utganger.

Om du kjører dette kan du shape trafikk og også kjøre vlan fra den med 4 forskjellige vlan direkte.

Da får også en dhcp til hvert av vlan'ene.

Bakdelene med å kjøre et sånt oppsett er at det krever ganske mye innsikt i å få satt det opp.

Lenke til kommentar

Må komme med en tilståelse her......

 

Etter å tenkt meg litt om og sett på opplegget her, så har kpolberg helt rett i at den interne linknett adressen (10.0.0.0/30) i eksempelet mitt, må NATes i Router0, da innsiden bruker private ranger...

 

Jeg har lat meg lure av Packet Tracer, og av mye stress på jobb etc, som har hindret meg i å tenke korrekt...:p

 

Så jeg legger meg flat for den og gir deg all kred, kpolberg! :thumbup::whistle::blush:

Endret av ChrisCo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...