Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp nettverk i et hus med flere hybler og leiligheter


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en bolig med 2x hybler og 2x leiligheter som jeg leier ut (har en av leilighetene selv).

 

Jeg lurte på om jeg kan bruke ett nettverk til hele huset? Akkurat nå har jeg 2x nettverk-abonnoment som deles på de 4 boligene (men dekning og pris er et stort problem).

 

Jeg tenkte å skru opp det ene nettverket til 100Mbit/s (maks) og dele dette utover hele huset.

Huset har flere vegger og etasjer (som sagt, har blitt dårlig signal, i allefall mellom kjeller og hovedetasje).

 

Spørsmålet mitt:

Hvilken måte er best å dele nettverket utover hele huset ved bruk av ett nettverks-abonnoment?

 

Har hørt at trådløse repeatere halverer hastighet og responstid? (Dette blir ikke godt mottatt av leietakere, ettersom de spiller mye dataspill og har klagd på nettet før).

 

 

Tilleggsinfo: På de to nettverkene jeg har nå, så brukes det to rutere, en til kjeller og en til hovedetasje (pga. signalet er veeldig svakt gjennom gulvet)

 

Håper på noen gode svar!

 

Mvh

Simon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste er vel å strekke kabel lengst mulig:

 

http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Datamaskin/Kabler/Nettverkskabel-CAT-6-UTP-44248/

 

https://www.dustinhome.no/product/5010549007/utp-cat6-keystone-connector-tool-fre

 

http://www.ebay.co.uk/itm/2-Port-CAT6-RJ45-Network-Faceplate-Face-Plate-Single-Gang-Wall-Socket-/321279081803 fant ikke veggplaten men noe slik ser den ut.

 

Husk du kan bare strekke TP kabel rundt 100 meter uten repeater. F.eks Switch.

 

Det beste for deg, er kanskje å ha altibox eller noe slik, der du kan i fleste tilfeller få opptil 1 gigabit dermed dele dette på alle 4 hvis de er storbruker av bredbånd, kanskje altibox kan hjelpe deg med installasjonen.

 

Homeplug er også mulig, men man får skjeldent høy hastighet gjennom strømnettet.

Retningsbestemt antenne er kansje bedre, men dyrere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har en bolig med 2x hybler og 2x leiligheter som jeg leier ut (har en av leilighetene selv).

 

Jeg lurte på om jeg kan bruke ett nettverk til hele huset? Akkurat nå har jeg 2x nettverk-abonnoment som deles på de 4 boligene (men dekning og pris er et stort problem).

 

Jeg tenkte å skru opp det ene nettverket til 100Mbit/s (maks) og dele dette utover hele huset.

Huset har flere vegger og etasjer (som sagt, har blitt dårlig signal, i allefall mellom kjeller og hovedetasje).

 

Spørsmålet mitt:

Hvilken måte er best å dele nettverket utover hele huset ved bruk av ett nettverks-abonnoment?

 

Har hørt at trådløse repeatere halverer hastighet og responstid? (Dette blir ikke godt mottatt av leietakere, ettersom de spiller mye dataspill og har klagd på nettet før).

 

 

Tilleggsinfo: På de to nettverkene jeg har nå, så brukes det to rutere, en til kjeller og en til hovedetasje (pga. signalet er veeldig svakt gjennom gulvet)

 

Håper på noen gode svar!

 

Mvh

Simon

 

Måten du har tenkt å gjøre dette på, er definitivt den dummeste måten å løse dette på.....

 

Det aller beste hadde vært å hatt separat linje til hver del.. Men det er nok ganske håpløst i praksis å få til......:p

 

Den nest beste er å få tak i noe ordentlig utstyr så du får delt det opp skikkelig, med tanke på sikkerhet og isolering av hvert nettverk...

 

Hva slags løsning har du i dag? Fiber (Altibox)??

Lenke til kommentar

Beste er vel å strekke kabel lengst mulig:

 

Husk du kan bare strekke TP kabel rundt 100 meter uten repeater. F.eks Switch.

 

Okei kult!

Så det man gjør er: (løsning nr 1) kjøper kabler, putter de i ruteren (som står i hovedleilig.) og strekker kabelen inn til de andre tre leilighetene og så setter på en switch på enden av kabelen i hver leilighet?

 

Eller (løsning nr 2) kobler opp en switch på ruteren i hovedleilighet , strekker kabler fra denne switchen rundt om i huset til de andre leilighetene. Og setter det opp slik alle får hver sin veggkontakt i hver leilighetet.

 

Unnskyld for enda flere spørsmål, men dette høres ut som den beste ideen og vil bare være sikker før jeg løper og kjøper.

Lenke til kommentar

 

Den nest beste er å få tak i noe ordentlig utstyr så du får delt det opp skikkelig, med tanke på sikkerhet og isolering av hvert nettverk...

 

Hva slags løsning har du i dag? Fiber (Altibox)??

 

 

 

Hmm ok. Hvilket utstyr er det snakk om?

 

Vi bruker i dag Canal Digital, og tror det skal være greit å gå for det

Lenke til kommentar

Fiber eller coax?

 

tbl-Foto00.jpg

 

Eller noe som Thomson TCM 470 modem klarer fint 4 rutere.

Så er ikke noe problem å koble på flere rutere samt å ha en switch i mellom for koble flere rutere sammen.

Har så vidt prøvd å ha 2 rutere på Comega FTTH men har ikke prøvd særlig lenge siden jeg ikke trenger det, men det fungerte fint så tviler på det er noe problem, kanskje du en skjeldent gang må ta ut strømkabelen i noen minutter. Er vel greit å ha ruteren nærmest utleie-leiligheten med tanke på trådløs, tenk om de som leier vil ha en annen ruter?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ett 100mbit abbo, strekk kabel til hver leilighet. Sett limit på 25mbps til hver. Be dem om å kjøpe switch hvis de trenger flere porter. I tillegg hadde jeg nok sett på å sette inn en ruter av noe kaliber, så kunne du delt opp i flere subnet, slik at naboene ikke uten videre kan "snakke" med hverandre.

Lenke til kommentar

 

 

I tillegg hadde jeg nok sett på å sette inn en ruter av noe kaliber, så kunne du delt opp i flere subnet, slik at naboene ikke uten videre kan "snakke" med hverandre.

 

Det er ikke helt korrekt, kpolberg.. Så lenge subnettene er koblet til samme router, så routes de og det utgjør ingen forskjell...

 

Det lureste å gjøre her, vil være å skaffe en L3 switch og sette opp VLAN for de forskjellige leilighetene, også route de mot WAN IP...

Lenke til kommentar

Forresten, ved nærmere ettertanke, så er det ikke noe behov for NAT på L3 switchen.. NATingen vil jo foregå på routerne som er utplassert i de respektive leilighetene... Derfra vil trafikken routes 1:1...

 

Dette er hva jeg mener:

 

post-165802-0-33481200-1426712759_thumb.jpg

Endret av ChrisCo
Lenke til kommentar

ChrisCo: jeg mener fremdeles det vil være enklere(og billigere) å gå for ruting/nat/vlan på det du kaller Router0. Slipper unna med mye billigere switch. I tillegg kan du tillate / blokkere trafikk mellom subnetten(mer funksjonalitet).

 

I ditt tilfelle vil du også ende opp med dobbel NAT som er noe mega drit.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Det er ikke LAN pr def før Linksysene NATer fra WAN til LAN (172 adr. til whatever range de deler ut til dine klienter...(Minner om at adressene jeg har brukt bare er eksempler)... WAN/LAN skillet er jo utsiden/innsiden av Linksysene...

 

Tror du trafikk portfowardes på nettet? :-p

Endret av ChrisCo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...