Gavekort Skrevet 18. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2015 (endret) Selv om det et 2015 modell, så er det en Superb 2, som ble lansert for 5-6(?) år siden. Superb har nettopp kommet i ny drakt. Er det rettferdig i betraktning til at Audi ikke har byttet A4-plattformen siden 2008? Endret 18. mars 2015 av Gavekort Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 (endret) Selv om det et 2015 modell, så er det en Superb 2, som ble lansert for 5-6(?) år siden. Superb har nettopp kommet i ny drakt. Er det rettferdig i betraktning til at Audi ikke har byttet A4-plattformen siden 2008? Aner ikke hvor gammel audiplatformen er, er ikke så inne på audi. Men skal gi deg den Men la oss sammenlikne den Audien litt med en octavia. For samme pris har du en bil med 1,8TSI, 4x4 og Dsg og så og si alt utsyr. Hva vil en Audi med samme specs koste? Endret 18. mars 2015 av Gromle Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2015 Audien vil naturligvis koste mer. Men hva med kvalitet på interiør og eksteriør, multimedia-oppsett, støydemping og generelt gjennomførte detaljer (som sedsberg nevnte), og ting som felger? Om noen kan overbevise meg at dette ikke er bedre på en Audi så skal jeg fint trekke meg fra diskusjonen. Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Dette var jo et greit eksempel - du får like mye + mer for pengene i Skodaen. Hvorfor? Fordi Audien er premium merkevare. Superben er markant større, og du får 4x4 + Webasto. Sier ikke at forskjellen er stor, men du gir et ypperlig eksempel på at for de øverste 30-50.000kr kan du velge mellom A: Premium merke eller B: Litt ekstra knask/størrelse/motor. Men manuell girkasse, mindre fancy seter og kjipere multimedia-oppsett. Hvordan er kvaliteten på interiøret mellom Audi og Skoda da, eller eksteriøret? Vel, en Octavia vil være riktig sammenligning til en A4, så la oss heller ta et bedre eksempel for hva du kan få av Skoda. Audien var gått 10k, denne er gått 30k og er 2 år eldre: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55555991&searchclickthrough=true Firetrekk, automat, kjøleskap, panorama, anlegg, hengerfeste, park assist +++. Ingen tvil om at det er mer for pengene. Se om du finner en A6(som er fair sammenligning til Superb, selv om superben fortsatt er større) med samme spec til samme pris. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2015 Vel, en Octavia vil være riktig sammenligning til en A4, så la oss heller ta et bedre eksempel for hva du kan få av Skoda. Audien var gått 10k, denne er gått 30k og er 2 år eldre: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55555991&searchclickthrough=true Firetrekk, automat, kjøleskap, panorama, anlegg, hengerfeste, park assist +++. Ingen tvil om at det er mer for pengene. Se om du finner en A6(som er fair sammenligning til Superb, selv om superben fortsatt er større) med samme spec til samme pris. Men nå går vi strengt tatt inn i bruktbil-territoriet. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56610694 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Audien vil naturligvis koste mer. Men hva med kvalitet på interiør og eksteriør, multimedia-oppsett, støydemping og generelt gjennomførte detaljer (som sedsberg nevnte), og ting som felger? Om noen kan overbevise meg at dette ikke er bedre på en Audi så skal jeg fint trekke meg fra diskusjonen. Definer kvalitet er du snill? Audien er nok bedre støydempet, det skulle bare mangle. Men ellers ser jeg ikke hva som skulle ja så mye si i praksis. Og hva med felger? Octaviaen jeg tenker på leveres med 18". Og de som bygges etter uke 22 får mirrorlink, så da skulle det ikke være så stor forskjell på multimedia biten. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2015 Audien vil naturligvis koste mer. Men hva med kvalitet på interiør og eksteriør, multimedia-oppsett, støydemping og generelt gjennomførte detaljer (som sedsberg nevnte), og ting som felger? Om noen kan overbevise meg at dette ikke er bedre på en Audi så skal jeg fint trekke meg fra diskusjonen. Definer kvalitet er du snill? Audien er nok bedre støydempet, det skulle bare mangle. Men ellers ser jeg ikke hva som skulle ja så mye si i praksis. Og hva med felger? Octaviaen jeg tenker på leveres med 18". Og de som bygges etter uke 22 får mirrorlink, så da skulle det ikke være så stor forskjell på multimedia biten. Kvalitet er generell opplevelse av strukturen i bilen. Om setene er myke, om dashbordet er solid, uten knirking og i et fint materiale, fronten kjennes solid ut, bilen er rolig, styringen er presis og naturlig, girskiften kjennes ikke ut som et Fisher Price leketøy, hanskerommet klirrer ikke under høy fart, og når du tapper neglen din på plasten så sier det "tom tom", ikke "klakk klakk". Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Audien vil naturligvis koste mer. Men hva med kvalitet på interiør og eksteriør, multimedia-oppsett, støydemping og generelt gjennomførte detaljer (som sedsberg nevnte), og ting som felger? Om noen kan overbevise meg at dette ikke er bedre på en Audi så skal jeg fint trekke meg fra diskusjonen.Definer kvalitet er du snill?Audien er nok bedre støydempet, det skulle bare mangle. Men ellers ser jeg ikke hva som skulle ja så mye si i praksis. Og hva med felger? Octaviaen jeg tenker på leveres med 18". Og de som bygges etter uke 22 får mirrorlink, så da skulle det ikke være så stor forskjell på multimedia biten. Kvalitet er generell opplevelse av strukturen i bilen. Om setene er myke, om dashbordet er solid, uten knirking og i et fint materiale, fronten kjennes solid ut, bilen er rolig, styringen er presis og naturlig, girskiften kjennes ikke ut som et Fisher Price leketøy, hanskerommet klirrer ikke under høy fart, og når du tapper neglen din på plasten så sier det "tom tom", ikke "klakk klakk". Vel, den demobilen jeg kjørte var fast og fin, helt uten knirk. El-setene er gode, selv for en på over 190. Og girskiftene ble gjort av en dsg-kasse, så akkurat samme som på audi. Styringen går dit man vil, følelsen er som den er med elektrisk servo, akkurat som på audi. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 på 90 tallet når disse kom så var toyota et off brand , dette var og grunnen til at vw versonen kom , den ble laget av toyota med toyota deler of fikk på montert wv logo forran og bak og på rattet , om du ringenr til WV i dag og vil ha deler blir du henvist til en toyota butikk istede , det står til og med toyota på motoren ... den kom for at det var mere lukrativt og selge samme bilen under vw meket i europa kontra Toyota. Det er mulig resten av Europa skiller seg betydelig fra Norge, men salget av Toyota Hilux versus VW Taro på det norske markedet, i den tiden de sam-eksisterte, var vel sånn ca. 3x i Toyota sin favør. (Jeg har ikke funnet offisielle tall (heller ikke for europa samlet), men på bruktmarkedet, dvs Finn.no er det i alle fall akkurat nå 4 VW Taro, og 13 Toyota Hilux Mk. 5) Man kan like godt si at VW kjøpte rettighetene til å selge Toyota Hilux som VW Taro fordi de hadde behov for en pick-up i sitt modell-utvalg, men ikke ville bruke tid og penger på å utvikle sin egen modell. (Nå, 20 år senere, har de endelig fått frem sitt eget alternativ; VW Amarok..) Ettersom det står på Wikipedia, så var intensjonen at modellen skulle selge mye bedre i Europa under VW-paraplyen; det slo i alle fall ikke til i Norge. Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 20. mars 2015 Del Skrevet 20. mars 2015 Det er nå uansett slik at en av toppklasse modellene fra audi gir mer kjøreglede og comfort enn en toppmoddel fra skoda (og da tenker jeg på f.eks A6, og ikke en A8 eller S modell). Jeg har kjørt ganske mange biler av ulike grunner, spesielt VAG biler og kan si med en gang at du faktisk får det du betaler for. Måten motorene oppfører seg på, følelsen av clutch og gir, demping, hjulstøy, styring, knirking i karosseriet, førermiljø, hvordan bilen ligger på veien, I enkelte biler føles det ut som man nesten bare er "passasjer" og bilen lever sitt eget liv under deg, mens andre biler kjenner man helt ut i fingertuppene. Dette henger sterkt sammen med pris, og jeg sier igjen at man får hva man betaler for. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. mars 2015 Del Skrevet 20. mars 2015 (endret) man får hva man betaler for. Nja.. Får man mer ved å betale mer? JA. Får man igjen like mye som man betaler mer? Heller tvilsomt. Forklaring: Ja, du får noe ekstra i en A6 til 600.000 iforhold til en Superb til 450.000 - Men, det du får ekstra er ikke nødvendigvis verdt 150.000. Endret 20. mars 2015 av toth 1 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 20. mars 2015 Del Skrevet 20. mars 2015 Og det er vel lenge siden man har kjent bilen helt ut i fingertuppene når det kommer til vanlige familiefraktere, som både Skoda og Audi er. Lenke til kommentar
tanngarden Skrevet 21. mars 2015 Del Skrevet 21. mars 2015 Og som ny eier av en Subaru Outback som er en bil i samme sjanger som Audi A6 allround, og Volvo xc70 cross country, da begynner man å snakke store forskjeller. Er f.Eks en allround verdt nesten 400k mer enn en outback? Snakker da om 2015modeller. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2015 (endret) Hvor får du 400.000kr fra? En 2014 Subaru Outback Premium AWD bensin 173hk koster ca. 460.000kr http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52879433 En 2014 Volvo XC70 AWD Diesel 181hk koster ca 590.000kr http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=57057995 Endret 21. mars 2015 av Gavekort Lenke til kommentar
toth Skrevet 21. mars 2015 Del Skrevet 21. mars 2015 (endret) Han sammenligner vel med A6 allroad som i 2015 starter på 740.000 før utstyr. Riktignok 211hk automat i prisen. Fortsatt ikke 400, men et godt gap. Endret 21. mars 2015 av toth Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2015 (endret) Forskjellen mellom avgiftene på 173 (eller snakker vi 2.0 dieselen med 150hk?) og 211 hestekrefter utgjør også et greit gap. Endret 21. mars 2015 av Gavekort Lenke til kommentar
tanngarden Skrevet 21. mars 2015 Del Skrevet 21. mars 2015 (endret) Sjekka bare finn jeg, der stod allround til bortimot 900k for 2015 mod. Outback er til 500k for 2015mod. Begge modeller er da bra utstyrt, og klar over at det er litt mer hester i allroaden, men de utgjør ikke nesten 400k i forskjell. I bensin modellen til outback er det 175hk Endret 21. mars 2015 av tanngarden Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 21. mars 2015 Del Skrevet 21. mars 2015 Satt sammen en Audi A4 Allroad med det utstyret jeg vil ha, og gjorde det samme med en Skoda Octavia Scout. Audien endte på 600, Skodaen 420. Begge med rimeligste motor med DSG. Hos Skoda var det bensin, diesel hos Audi, 180 og 177 hk. At den A4-en er en mer luksuriøs bil, er det ingen tvil om, men Octaviaen gjør jobben, for 180 000 kr mindre. Det er mye penger, for noen er det kanskje verdt det, men for min del ville det ikke vært det. Det er fordi jeg ikke trenger en fancy familietralle. Ny bil med DSG og 4x4 er noe jeg gjerne vil ha, fordi jeg gjerne vil kunne kjøre hjem på vinteren også, DSG er digg, og garanti. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå