Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Finnes det "merkevarer" innenfor bil-industrien?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Selv om det et 2015 modell, så er det en Superb 2, som ble lansert for 5-6(?) år siden. Superb har nettopp kommet i ny drakt.

 

Er det rettferdig i betraktning til at Audi ikke har byttet A4-plattformen siden 2008?

Aner ikke hvor gammel audiplatformen er, er ikke så inne på audi. Men skal gi deg den :)

 

Men la oss sammenlikne den Audien litt med en octavia.

For samme pris har du en bil med 1,8TSI, 4x4 og Dsg og så og si alt utsyr. Hva vil en Audi med samme specs koste?

Endret av Gromle
Lenke til kommentar

Audien vil naturligvis koste mer. Men hva med kvalitet på interiør og eksteriør, multimedia-oppsett, støydemping og generelt gjennomførte detaljer (som sedsberg nevnte), og ting som felger? Om noen kan overbevise meg at dette ikke er bedre på en Audi så skal jeg fint trekke meg fra diskusjonen.

Lenke til kommentar

 

Dette var jo et greit eksempel - du får like mye + mer for pengene i Skodaen. Hvorfor? Fordi Audien er premium merkevare.

Superben er markant større, og du får 4x4 + Webasto.

 

Sier ikke at forskjellen er stor, men du gir et ypperlig eksempel på at for de øverste 30-50.000kr kan du velge mellom

A: Premium merke

eller

B: Litt ekstra knask/størrelse/motor.

 

 

Men manuell girkasse, mindre fancy seter og kjipere multimedia-oppsett. Hvordan er kvaliteten på interiøret mellom Audi og Skoda da, eller eksteriøret?

 

Vel, en Octavia vil være riktig sammenligning til en A4, så la oss heller ta et bedre eksempel for hva du kan få av Skoda. Audien var gått 10k, denne er gått 30k og er 2 år eldre:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55555991&searchclickthrough=true

 

Firetrekk, automat, kjøleskap, panorama, anlegg, hengerfeste, park assist +++. Ingen tvil om at det er mer for pengene. Se om du finner en A6(som er fair sammenligning til Superb, selv om superben fortsatt er større) med samme spec til samme pris.

Lenke til kommentar

Vel, en Octavia vil være riktig sammenligning til en A4, så la oss heller ta et bedre eksempel for hva du kan få av Skoda. Audien var gått 10k, denne er gått 30k og er 2 år eldre:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55555991&searchclickthrough=true

 

Firetrekk, automat, kjøleskap, panorama, anlegg, hengerfeste, park assist +++. Ingen tvil om at det er mer for pengene. Se om du finner en A6(som er fair sammenligning til Superb, selv om superben fortsatt er større) med samme spec til samme pris.

 

 

Men nå går vi strengt tatt inn i bruktbil-territoriet.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56610694

Lenke til kommentar

Audien vil naturligvis koste mer. Men hva med kvalitet på interiør og eksteriør, multimedia-oppsett, støydemping og generelt gjennomførte detaljer (som sedsberg nevnte), og ting som felger? Om noen kan overbevise meg at dette ikke er bedre på en Audi så skal jeg fint trekke meg fra diskusjonen.

Definer kvalitet er du snill?

Audien er nok bedre støydempet, det skulle bare mangle. Men ellers ser jeg ikke hva som skulle ja så mye si i praksis.

Og hva med felger? Octaviaen jeg tenker på leveres med 18".

Og de som bygges etter uke 22 får mirrorlink, så da skulle det ikke være så stor forskjell på multimedia biten.

Lenke til kommentar

 

Audien vil naturligvis koste mer. Men hva med kvalitet på interiør og eksteriør, multimedia-oppsett, støydemping og generelt gjennomførte detaljer (som sedsberg nevnte), og ting som felger? Om noen kan overbevise meg at dette ikke er bedre på en Audi så skal jeg fint trekke meg fra diskusjonen.

Definer kvalitet er du snill?

Audien er nok bedre støydempet, det skulle bare mangle. Men ellers ser jeg ikke hva som skulle ja så mye si i praksis.

Og hva med felger? Octaviaen jeg tenker på leveres med 18".

Og de som bygges etter uke 22 får mirrorlink, så da skulle det ikke være så stor forskjell på multimedia biten.

 

 

Kvalitet er generell opplevelse av strukturen i bilen. Om setene er myke, om dashbordet er solid, uten knirking og i et fint materiale, fronten kjennes solid ut, bilen er rolig, styringen er presis og naturlig, girskiften kjennes ikke ut som et Fisher Price leketøy, hanskerommet klirrer ikke under høy fart, og når du tapper neglen din på plasten så sier det "tom tom", ikke "klakk klakk".

Lenke til kommentar

 

 

 

Audien vil naturligvis koste mer. Men hva med kvalitet på interiør og eksteriør, multimedia-oppsett, støydemping og generelt gjennomførte detaljer (som sedsberg nevnte), og ting som felger? Om noen kan overbevise meg at dette ikke er bedre på en Audi så skal jeg fint trekke meg fra diskusjonen.

Definer kvalitet er du snill?

Audien er nok bedre støydempet, det skulle bare mangle. Men ellers ser jeg ikke hva som skulle ja så mye si i praksis.

Og hva med felger? Octaviaen jeg tenker på leveres med 18".

Og de som bygges etter uke 22 får mirrorlink, så da skulle det ikke være så stor forskjell på multimedia biten.

Kvalitet er generell opplevelse av strukturen i bilen. Om setene er myke, om dashbordet er solid, uten knirking og i et fint materiale, fronten kjennes solid ut, bilen er rolig, styringen er presis og naturlig, girskiften kjennes ikke ut som et Fisher Price leketøy, hanskerommet klirrer ikke under høy fart, og når du tapper neglen din på plasten så sier det "tom tom", ikke "klakk klakk".

Vel, den demobilen jeg kjørte var fast og fin, helt uten knirk. El-setene er gode, selv for en på over 190. Og girskiftene ble gjort av en dsg-kasse, så akkurat samme som på audi.

Styringen går dit man vil, følelsen er som den er med elektrisk servo, akkurat som på audi.

Lenke til kommentar

på 90 tallet når disse kom så var toyota et off brand , dette var og grunnen til at vw versonen kom , den ble laget av toyota med toyota deler of fikk på montert wv logo forran og bak og på rattet , om du ringenr til WV i dag og vil ha deler blir du henvist til en toyota butikk istede , det står til og med toyota på motoren ... den kom for at det var mere lukrativt og selge samme bilen under vw meket i europa kontra Toyota.

Det er mulig resten av Europa skiller seg betydelig fra Norge, men salget av Toyota Hilux versus VW Taro på det norske markedet, i den tiden de sam-eksisterte, var vel sånn ca. 3x i Toyota sin favør. (Jeg har ikke funnet offisielle tall (heller ikke for europa samlet), men på bruktmarkedet, dvs Finn.no er det i alle fall akkurat nå 4 VW Taro, og 13 Toyota Hilux Mk. 5)

 

Man kan like godt si at VW kjøpte rettighetene til å selge Toyota Hilux som VW Taro fordi de hadde behov for en pick-up i sitt modell-utvalg, men ikke ville bruke tid og penger på å utvikle sin egen modell. (Nå, 20 år senere, har de endelig fått frem sitt eget alternativ; VW Amarok..) Ettersom det står på Wikipedia, så var intensjonen at modellen skulle selge mye bedre i Europa under VW-paraplyen; det slo i alle fall ikke til i Norge.

Lenke til kommentar

Det er nå uansett slik at en av toppklasse modellene fra audi gir mer kjøreglede og comfort enn en toppmoddel fra skoda (og da tenker jeg på f.eks A6, og ikke en A8 eller S modell). Jeg har kjørt ganske mange biler av ulike grunner, spesielt VAG biler og kan si med en gang at du faktisk får det du betaler for. Måten motorene oppfører seg på, følelsen av clutch og gir, demping, hjulstøy, styring, knirking i karosseriet, førermiljø, hvordan bilen ligger på veien, I enkelte biler føles det ut som man nesten bare er "passasjer" og bilen lever sitt eget liv under deg, mens andre biler kjenner man helt ut i fingertuppene. Dette henger sterkt sammen med pris, og jeg sier igjen at man får hva man betaler for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

man får hva man betaler for.

Nja..

 

Får man mer ved å betale mer? JA.

Får man igjen like mye som man betaler mer? Heller tvilsomt.

 

 

Forklaring: Ja, du får noe ekstra i en A6 til 600.000 iforhold til en Superb til 450.000 - Men, det du får ekstra er ikke nødvendigvis verdt 150.000.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekka bare finn jeg, der stod allround til bortimot 900k for 2015 mod.

Outback er til 500k for 2015mod.

Begge modeller er da bra utstyrt, og klar over at det er litt mer hester i allroaden, men de utgjør ikke nesten 400k i forskjell.

I bensin modellen til outback er det 175hk

Endret av tanngarden
Lenke til kommentar

Satt sammen en Audi A4 Allroad med det utstyret jeg vil ha, og gjorde det samme med en Skoda Octavia Scout. Audien endte på 600, Skodaen 420. Begge med rimeligste motor med DSG. Hos Skoda var det bensin, diesel hos Audi, 180 og 177 hk.

 

At den A4-en er en mer luksuriøs bil, er det ingen tvil om, men Octaviaen gjør jobben, for 180 000 kr mindre. Det er mye penger, for noen er det kanskje verdt det, men for min del ville det ikke vært det. Det er fordi jeg ikke trenger en fancy familietralle. Ny bil med DSG og 4x4 er noe jeg gjerne vil ha, fordi jeg gjerne vil kunne kjøre hjem på vinteren også, DSG er digg, og garanti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...