Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Finnes det "merkevarer" innenfor bil-industrien?


Anbefalte innlegg

Drev å undret litt over om det faktisk finnes merkevarer innenfor bil-industrien, eller om du faktisk får det du betaler for i de fleste tilfeller.

 

Vi har jo et rikt utvalg av segmenter, men i hvert segment så virker det ut som forholdet mellom luksus, kvalitet og ytelse er tilsvarende i over alle bilmerker basert på pris. Det er selvsagt avvik i dette, men jeg tenker generelt sett.

 

Er f.eks Audi et "merkevare"? Mitt inntrykk er at Audi gjør opp for sin prisforskjell med lillebror VW, eller at en Mercedes fint kan rettferdiggjøre sin pris sammenlignet med en likt priset Ford, med eller uten stjernen foran.

 

Eller for å oppsummere spørsmålet: Betaler du virkelig ekstra for merket, eller betaler du for en bedre bil?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

de viktige delene er forsatt akkurat like( på enkelte modeler ) , du vill finne samme chassi , understell og motor på mange modeller , klart de må jo spare utgifter samt gi de som betaler mere en følelse av at det var verd mere penger ( om det faktisk koster så mye mere som differansen på prisen er er ivertfall diskuterbart )

 

dette blir jo det samme som merkeklær og billig klær , det er gjerne ikke like bra matrialer brukt i de billige klærene .

 

 

 

det er rett og slett en finere innpakning av det samme produktet

Endret av Mato
Lenke til kommentar

Det er jo ingen tvil på at du kunne klistret en Audi-logo på en baseline Skoda og solgt den for en heftig del mer, men jeg tenker at realiteten dreier seg om å handle opp til standarden sin, grunnet sterk konkurranse.

 

Audi konkurrerer på et helt annet segment enn Skoda, og i Audi sitt segment så vil jeg ikke påstå at det er noen merker som gir mer eller mindre verdi for pengene enn Audi, da alle er ganske flinke til å gi en særdeles god opplevelse.

 

Når du betaler for en Skoda så får du en simpel og billig VAG, og med Audi så får du en mer kompleks og fluffet VAG. Jeg vil ikke sammenligne Skoda med Audi og si at det ene er bedre enn det andre. Men gir Audi mindre reell (ikke sentimental) verdi for pengene?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Kort svar ja du får mindre bil for pengen i en audi kontra en skoda når du kun ser på menge bil og ikke noe annet ( kjøreglede , stil , osv ) .

 

 

de forskellige merkene konkurer ikke direke med hverandre på samme måte som corn flaks og en kopi av conrnflaks gjør pga mye større differanse i pris , men vil si konseptet forsatt er rimelig likt

 

 

 

Lenke til kommentar

Hva er mindre bil? Begge går jo fremover og har muligheten for revers. Men er ikke hele poenget med en dyrere bil at du skal få mer luksus og komfort? I tilfellet av din analogi, cornflakes, så smaker både Kellogg's og Firstprice likt, mens opplevelsen mellom en Skoda og Audi er kanskje ikke helt det samme.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jasså? Så det er feil av meg å påstå at kvaliteten på interiør, ekstrautstyr og evt. motorkraft ikke er lavere på Skoda og SEAT?

 

fwxM9Dl.jpg

8esUuAs.jpg

Er vel A8 du har funnet frem, og sammenligner med Octavia? Ikke veldig rettferdig i såfall.

 

Superb:

112_0805_08z%2B2009_skoda_superb%2Binter

2015-Skoda-Octavia-Scout-interior.jpg

 

A4

Audi%20A4%202012%20(12).jpg

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal være A6, men ta det litt med en klype salt. Skinn er f.eks ekstrautstyr.

 

Jeg prøver egentlig bare å få frem et poeng, og her heller åpen for innspill fremfor å være kverulant.

 

Her har dere to 2015-modeller av Audi A4 og Skoda Superb til omtrent samme pris:

45_15935374_xl.jpg

98_2085120415_xl.jpg

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56938245

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56302498

 

Audien har 10k på odometer, så ta det i betraktning.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

jeg synes somregle at first price smaker kjipere en sine merke brødre ,

 

kunne sikkert heller sagt at du får like mye bil for mindre penger med en skoda , ikke motsat ;)

 

 

men si vi sammenlingner biler som er identiske

Toyota Hilux og WV Taro , disse bilene er 100% identisk bortsett fra at det er en WV logo i front og bak på bilen ( det står til og med toyota på motoren ) og begge var tiljenglig på det norske markedet . vil du si en er merke vare og en offbrand ??

Lenke til kommentar

Jeg har liten erfaring med disse bilene du nevner, men synes at både Toyota og VW er respektable merker.

 

Om Toyota kan kalles "off-brand" stiller jeg meg tvilsom til. Toyota er derimot et merke som sprer seg over flere segmenter, så om vi snakker om Yaris eller GT86 er to forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Jeg har liten erfaring med disse bilene du nevner, men synes at både Toyota og VW er respektable merker.

 

Om Toyota kan kalles "off-brand" stiller jeg meg tvilsom til. Toyota er derimot et merke som sprer seg over flere segmenter, så om vi snakker om Yaris eller GT86 er to forskjellige ting.

på 90 tallet når disse kom så var toyota et off brand , dette var og grunnen til at vw versonen kom , den ble laget av toyota med toyota deler of fikk på montert wv logo forran og bak og på rattet , om du ringenr til WV i dag og vil ha deler blir du henvist til en toyota butikk istede , det står til og med toyota på motoren ... den kom for at det var mere lukrativt og selge samme bilen under vw meket i europa kontra Toyota .

 

merkenavn har mye og si innen biler og folk holder seg gjerne lojal til et merke i lange tider , og derfor kommer det gjerne identiske biler fra forskellige merker , som feks VW Sharan og Ford Galaxy og SEAT Alhambra som alle 2 er identiske med forskellige logoer .

Lenke til kommentar

Toyota har da alltid vært på fronten innenfor asiatiske importbiler. Men Corolla er fortsatt ikke en MR2 W20. Kia er et litt mer "off-brand".

 

Jeg er fortsatt ikke overbevist.

 

På en annen side så er asiatiske biler generelt billigere enn europeiske/amerikanske, så jeg vil helst unngå fellen der produksjons-effektivitet og arbeidskraft spiller en rolle.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Det skal være A6, men ta det litt med en klype salt. Skinn er f.eks ekstrautstyr.

 

Jeg prøver egentlig bare å få frem et poeng, og her heller åpen for innspill fremfor å være kverulant.

 

Her har dere to 2015-modeller av Audi A4 og Skoda Superb til omtrent samme pris:

45_15935374_xl.jpg

98_2085120415_xl.jpg

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56938245

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56302498

 

Audien har 10k på odometer, så ta det i betraktning.

Om du skal sammenligne slik så bør du ihvertfall bruke bilde fra nye Superb, ikke den gamle utgaven.

 

Og om plass er en del av regnestykket, så har ikke A4 noe som helst å stille opp med mot en Superb.

 

Og hva er mest bil? Tjah.. Vil si skodaen. Greit, Audi har nok bedre opplevd kvalitet, men det er ikke verdt prisforskjellen.

Lenke til kommentar

Det skal være A6, men ta det litt med en klype salt. Skinn er f.eks ekstrautstyr.

 

Jeg prøver egentlig bare å få frem et poeng, og her heller åpen for innspill fremfor å være kverulant.

 

Her har dere to 2015-modeller av Audi A4 og Skoda Superb til omtrent samme pris:

45_15935374_xl.jpg

98_2085120415_xl.jpg

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56938245

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56302498

 

Audien har 10k på odometer, så ta det i betraktning.

Dette var jo et greit eksempel - du får like mye + mer for pengene i Skodaen. Hvorfor? Fordi Audien er premium merkevare.

Superben er markant større, og du får 4x4 + Webasto.

 

Sier ikke at forskjellen er stor, men du gir et ypperlig eksempel på at for de øverste 30-50.000kr kan du velge mellom

A: Premium merke

eller

B: Litt ekstra knask/størrelse/motor.

Lenke til kommentar

Premium-merkene går ofte mye mer i detaljene på bilene. De er mer nøye på bl.a. støydemping for å (prøve å) unngå vibrasjons- og gnisselyder. Samt å få mindre støy i kupé. De har også egne "ergonomi"-avdelinger hvor de sørger for at hver knapp høres og føles riktig ut, at døra lager riktig lyd når den lukkes etc. etc. Småting man ikke nødvendigvis tenker over.

 

Gikk fra Yaris til en 318i og ser stor forskjell. I BMW-en er det stoffstrømper og fester på alt av ledninger og kabler i dash, dører etc. Tykke støydempematter, polstring etc. Og når jeg smeller igjen døra sier det *bomp* i stedet for *Gadannnnnnng!* Man kan også snakke rolig til sidenmannen når man kjører i 80kmt i stedet for å måtte skrike.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette var jo et greit eksempel - du får like mye + mer for pengene i Skodaen. Hvorfor? Fordi Audien er premium merkevare.

Superben er markant større, og du får 4x4 + Webasto.

 

Sier ikke at forskjellen er stor, men du gir et ypperlig eksempel på at for de øverste 30-50.000kr kan du velge mellom

A: Premium merke

eller

B: Litt ekstra knask/størrelse/motor.

 

 

Men manuell girkasse, mindre fancy seter og kjipere multimedia-oppsett. Hvordan er kvaliteten på interiøret mellom Audi og Skoda da, eller eksteriøret?

 

 

 

Om du skal sammenligne slik så bør du ihvertfall bruke bilde fra nye Superb, ikke den gamle utgaven.

 

Og om plass er en del av regnestykket, så har ikke A4 noe som helst å stille opp med mot en Superb.

 

Og hva er mest bil? Tjah.. Vil si skodaen. Greit, Audi har nok bedre opplevd kvalitet, men det er ikke verdt prisforskjellen.

 

 

Er ikke 2015 nytt nok?

 

Ikke verdt prisforskjellen? Den er jo 0 kroner og 0 øre.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

 

 

Dette var jo et greit eksempel - du får like mye + mer for pengene i Skodaen. Hvorfor? Fordi Audien er premium merkevare.

Superben er markant større, og du får 4x4 + Webasto.

 

Sier ikke at forskjellen er stor, men du gir et ypperlig eksempel på at for de øverste 30-50.000kr kan du velge mellom

A: Premium merke

eller

B: Litt ekstra knask/størrelse/motor.

Men manuell girkasse, mindre fancy seter og kjipere multimedia-oppsett. Hvordan er kvaliteten på interiøret mellom Audi og Skoda da, eller eksteriøret?

 

 

Om du skal sammenligne slik så bør du ihvertfall bruke bilde fra nye Superb, ikke den gamle utgaven.

 

Og om plass er en del av regnestykket, så har ikke A4 noe som helst å stille opp med mot en Superb.

 

Og hva er mest bil? Tjah.. Vil si skodaen. Greit, Audi har nok bedre opplevd kvalitet, men det er ikke verdt prisforskjellen.

 

Er ikke 2015 nytt nok?

Selv om det et 2015 modell, så er det en Superb 2, som ble lansert for 5-6(?) år siden. Superb har nettopp kommet i ny drakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...