Galexon Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 (endret) Hei bilkyndige forum-folk! Jeg kjøpte nylig en Opel Corsa C 2004-mod til bruk som studentbil. Den er gått 58.000 km, og har fulgt alle servicer. Dette er da 1-literen, altså ikke rare greiene. Motoren er i veldig god stand, det eneste som viser alderen er at kjerringa som kjørte bilen før jeg kjøpte den, tydeligvis har forsøkt å treffe alle busker og kratt hun kunne komme over. Hun var tydeligvis også en ivrig utøver av handlevogn-bowling. Den ser med andre ord ikke særlig pen ut i lakken. Men nok om selve bilen. Selv om bilen er EU-godkjent for en måned siden uten anmerkninger, merker jeg at det er ulyder som ikke hører hjemme der. Når jeg f.eks svinger til venstre, hører jeg knirking i venstresiden av bilen. Dette hører jeg kun i venstresving og når jeg "strekker ut" bilen etter avsluttet sving. Hører aldri noe fra høyresiden. Hva kan dette være? I tillegg opplever jeg en hul "thump"-lyd i høyre forhjul, gjerne hvis jeg kjører litt friskt over en fartsdump eller treffer en "pothole" i veien. Men lyden høres ikke ut som noe som skal være der, og det forekommer bare på høyresiden. Jeg har vært ute og visuelt sjekket fjær, og har også fjernet hjulet og sjekket alt annet. Ingenting ser ut for å være skadet eller ute av posisjon. Lyden kan kanskje best beskrives som noe som minner om "slå på et dekk med hammer"-lyd. Hva kan dette være? Jeg tenker å bestille en verkstedtime, men som jeg nevner i starten av tråden, er jeg student. Jeg har dermed ikke råd til store verkstedutgiftene. Derfor tenkte jeg å høre med bil-delen av forumet, kanskje kan jeg berolige både meg selv og en hardt prøvd lommebok? Takk for alle svar! Endret 17. mars 2015 av Galexon Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Stab.stag er det første som slår meg i forhold til "thump"-lyden. Er ikke noe alvorlig feil og en vanlig årsak til ulyd i hjuloppheng. Knirkingen kan være fjæra eller foringer som begynner å bli gamle og tørre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Jekk opp bilen, og sjekk etter slark. Kan være stabstag, foringer, bærekule, hjullager, styreledd (da vil du merke det på styringen også) eller noe annet. Sjekk med det samme at fjæren ikke er knekt (mister ofte en liten bit i nedre fjærsete), noe som kan gi knirk. Ellers er mest vanlig knirkested foran den øvre foringen på fjærbenet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå