Gå til innhold

Hvordan wipe disker i HP ML350 G3?

Anbefalte innlegg

Hva er beste måten å wipe disker fra en slik gammel server før kasting?

Jeg prøvde meg, og det viste seg å ikke være så enkelt som jeg trodde.

1) Hirens boot cd => ikke driver for kontroller

2) Mini xp => ikke driver for kontroller

3) Kali linux på usb pinne => server støtter ikke boot fra usb

4) Knoppix ive dvd => server har cdrom, ikke dvd

5) Knoppix live cd => ikke driver for kontroller

Å sette diskene i en annen pc er ikke så enkelt heller. De er (paralell) scsi hotplug. Eneste måte jeg kan tenke meg å koble dem til en annen pc er å flytte over kontroller fra serveren, med scsi kabel over til server hvor diskene står i hotplugrammer. Men jeg har ikke tro på at det vil hjelpe stort med tanke på drivere til kontrolleren.

Hva er så trikset for å få slettet disse diskene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter det SMART controller i serveren eller bruker du non-RAID controller på HK?

Hvis det sitter en Compaq/HP SMART Array controller (eks. en 641) skal du kunne trykke F8 under boot og få opp en meny hvor du kan slette og opprette RAID array. Slett arrayet og opprett et nytt etter å ha byttet om på fysisk rekkefølge (slot) på diskene. Med mindre du har hatt veldig sensitive data på diskene bør du være rimelig trygg da. Etter hva jeg vet, har Compaq/HP aldri gitt fra seg koden til logikken i SMART kontrollerne, selv IBAS vil slite med å finne ut av diskene.

Hvis ikke du skal selge boksen kan du jo alltids åpne diskene og skrape av belegget på platene/bruke sleggemetoden som nevnt av Aklla...

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt ikke programmene for sletting jeg ser etter, men et bootbart medie som takler diskkontrolleren OG inneholder et program som kan slette.

NoBo: tanken med å bruke raidsetup krever raid5 eller 6 for å gi mening. Og hadde man hatt slik type raid hadde det vært sletting god nok å kaste hver disk med noen måneders mellomrom. Disker fra raid 1 kan settes som single disk på en hvilken som helst kontroller med rett tilkobling og leses. Har satt sata disker fra raid1 på P812 over i desktopen, og den var fullt lesbar uten noe triksing.

Lenke til kommentar

Jeg ville levert diskene til noen som har degausser, det er flere firmaer der ute som gjør slikt.

For min del håndterer jeg alle disker som om dataene på de er svært sensitive, ingen harddisk sendes bort uten å være degausset først, degausseren står i kjelleren på jobben :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...