Gå til innhold

Sony RX-100 II hvorfor ikke systemkamera?

Anbefalte innlegg

Sensorstørrelsen er 1 tomme. Ikke akkurat stort, men brikken kombinert med resten av kameraet som optikk og bildebehandling gjør det likevel veldig bra for størrelsen. Brikken er ca 13% av fullformat i størrelse. Vanskelig å lage kompaktkamea med fullformat-brikke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott skal sjekke det ut. Har Rx100 er fullframe sensor?

Nei. Som jeg skrev over, så har det en sensor på 13,2 x 8,8 mm, det som til tross for at ingen av dimensjonene er i nærheten av en tomme kalles en 1" sensor. Årsakene til dette gir en viss mening, men bare for folk som har produsert video før 1980-tallet.
Lenke til kommentar

Hva tenker dere? Finnes det et kamera på nesten så godt nivå som Rx 100 ii under 5000,- hvor skjermen kan flippes slik jeg vil ha det?

Jeg tenker at selfie-funksjonen kan være kjekk å ha, men ikke noe must. Til selfier så duger telefonen ;)

Det er bedre å gå for best mulig bildekvalitet og kompakt størrelse.

Lenke til kommentar

Hva tenker dere? Finnes det et kamera på nesten så godt nivå som Rx 100 ii under 5000,- hvor skjermen kan flippes slik jeg vil ha det?

Jeg tenker at selfie-funksjonen kan være kjekk å ha, men ikke noe must. Til selfier så duger telefonen ;)

Det er bedre å gå for best mulig bildekvalitet og kompakt størrelse.

Helt klart. Men hadde en ide om å lage noen youtube videoer, og da hadde vært flott å seg selv snakke mens man filmer.

Lenke til kommentar

Helt klart. Men hadde en ide om å lage noen youtube videoer, og da hadde vært flott å seg selv snakke mens man filmer.

Skjønner. Men kan du ikke løse det ved å sette kamera på et lite stativ mens du filmer deg selv (f.eks. en GoriilaPod)? Litt mer jobb; men jeg tror kvaliteten blir tilsvarende bedre.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Skjønner. Men kan du ikke løse det ved å sette kamera på et lite stativ mens du filmer deg selv (f.eks. en GoriilaPod)? Litt mer jobb; men jeg tror kvaliteten blir tilsvarende bedre.

Et stativ må til uansett, men tanken er jo å se seg selv mens man filmer. Og det får jeg ikke gjort med bare stativ.. :(

Kan evt. løse det ved å koble kamera til skjermen? mobil? eller noe.. slik at jeg kan se meg selv mens jeg filmer, men det som blir dumt er at jeg da ikke ser rett i kamera, men i skjermen.

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Et stativ må til uansett, men tanken er jo å se seg selv mens man filmer. Og det får jeg ikke gjort med bare stativ.. :(

Kan evt. løse det ved å koble kamera til skjermen? mobil? eller noe.. slik at jeg kan se meg selv mens jeg filmer, men det som blir dumt er at jeg da ikke ser rett i kamera, men i skjermen.

Den varianten tenkte jeg ikke på.

I gamle dager plasserte man et speil bak kamera, det virker ansett hvilken type kamera man bruker.

Har man et kamera med WiFi-overføring til mobilen kan man feste mobilen på stativet og bruke den som skjerm.

Jeg husker ikke om RX100II har wifi. Hvis den har det, så er jo løsning #2 smart.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jepp, mente første versjon av RX100

RX100 er veldig bra til feriebruk fordi det er såpass kompakt og robust.

Meget gode bilder som kan matche postkort er intet problem og 20mpx gjør at du kan beskjære eller evt rette opp en god del.

https://www.flickr.com/search/?q=rx100

Jeg forstår at enkelte vil ha søker for å komponere bildet veldig nøye, men det er også en annen arbeidsmåte og det er å ta 300 bilder og velge ut de 50-100 beste i ettertid. Fordelen med dette er f.eks. at å "skyte fra hofta", ta "street photo", ta foto relativt ubemerket (folk blir ikke "kunstige" slik de ofte kan bli så fort de ser et svært speilrefleks), er en arbeidsmåte som åpner opp for mer interessante/kreative bilder. Finner du en mur eller et gjerde å støtte kameraet på er det fortsatt mulig å ta bilder med lang lukkertid etc og skjermen er faktisk greit nok synlig i vanlig dagslys.

Vil du ha dårligere bildekvalitet så velg et typisk superzoom eller "selfie-kamera" med knøttesensor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...