Gå til innhold

Sony RX-100 II hvorfor ikke systemkamera?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ah, da skjønner jeg. Søker etter en hybridkamera til reise. Pris under 5000,-.

Ønsker liten kamera og gode bilder dag og natt. Det blir bilder inne og ute, i mørket og i lyset, og av mennesker og utsikt.

Hva anbefales?

Har sett på Sony Rx 100 og Samsung Nx mini så langt.

Hvordan Kommer NX mini ut sammenlignet med RX100?

Lenke til kommentar

RX100 ser ut til å ha bedre sensor og bedre objektiv enn kitobjektivet til NX mini. NX mini er et tynt kamera men med zoomobjektiv så blir det fort klumpete og lyssvakt hvis du skal holde prisen og størrelsen nede. Hvis du ikke har tenkt å kjøpe flere objektiver og bytte mellom dem så ville jeg valgt RX100 eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

RX100 ser ut til å ha bedre sensor og bedre objektiv enn kitobjektivet til NX mini. NX mini er et tynt kamera men med zoomobjektiv så blir det fort klumpete og lyssvakt hvis du skal holde prisen og størrelsen nede. Hvis du ikke har tenkt å kjøpe flere objektiver og bytte mellom dem så ville jeg valgt RX100 eller tilsvarende.

Ja, tror nok det er lurt for meg å unngå zoomobjektiv, for da blir det fort veldig tykk og vanskelig å ha den i lomma.

Hva er tilsvarende som RX100?

Lenke til kommentar

RX100 er litt i særklasse angående bildekvalitet og lysstyrke i forhold til størrelsen. Se også på Panasonic LX100 (litt større, med mer avanserte betjeningshjul) og Canon S120 (enda litt mindre, men ikke med like god bildekvalitet). Går du litt ned i størrelse er det mange alternativer; Canon S120, Panasonic LX-7, Olympus XZ-2 med flere.

Felles for de ovennevnte er at de ikke har så mye zoom, men desto mer lyssterk optikk og desto bedre bildekvalitet.

Og nei - det er ikke lurt som sådan å unngå zoomobjektiv - du vil nok gjerne ha zoom - problemet er bare at systemkameraer med zoomobjektiv blir litt tykkere.

Lenke til kommentar

RX100 er litt i særklasse angående bildekvalitet og lysstyrke i forhold til størrelsen. Se også på Panasonic LX100 (litt større, med mer avanserte betjeningshjul) og Canon S120 (enda litt mindre, men ikke med like god bildekvalitet). Går du litt ned i størrelse er det mange alternativer; Canon S120, Panasonic LX-7, Olympus XZ-2 med flere.

Felles for de ovennevnte er at de ikke har så mye zoom, men desto mer lyssterk optikk og desto bedre bildekvalitet.

Og nei - det er ikke lurt som sådan å unngå zoomobjektiv - du vil nok gjerne ha zoom - problemet er bare at systemkameraer med zoomobjektiv blir litt tykkere.

Flott, da skal jeg sjekke dem ut. Er det flere kameraer, er det bare slenge dem ut :)

Men ja du har helt rett at zoomobjektiv er nødvendig, jeg mente systemkamera med zoomobjektiv blir tykk og vanskelig å ha i lomma. Men sålenge objektivet går "inn" i kameraet når man slår den av(kompaktkamera), så skal det ikke være et problem.

edit: en ulempe jeg ser nå med RX100 m2 er at den ikke har søker, og M3 blir over 5000 kr. Det samme gjelder lx100, over min prisklasse.

Endret av lesles
Lenke til kommentar

http://www.dpreview.com/articles/6657172030/high-end-pocketable-compacts-2014-roundup/9

Til reise ville jeg også vurdert RX100 (den originale) som fortsatt selges og har best valuta for pengene. Det trenger du ikke være fullt så redd for... Hvorfor dette fokuset på søker? Knips heller ivei og plukk ut blinkskuddene i ettertid.

Søker er viktig av flere grunner enn at komposisjonen skal sitte 100% fra man tar bildet. Søkeren gjør at man holder kameraet inntil ansiktet så det står mer stødig og man får mindre bevegelsesuskarphet (eller mulighet for lavere ISO eller større dybdeskarphet, alt etter hva man velger). I tillegg er søkeren et must når det er sterkt sollys. Skjermen blir praktisk talt ubrukelig om sola skinner på den. Dette kjenner du sikkert fra telefonbruk, PC, nettbrett osv i sola. Søkeren er også et godt hjelmemiddel for å se at fokus sitter der man vil. Sitter fokus feil så får du ikke reparert det i ettertid. Søkeren er også et godt hjelpemiddel for å komponere bedre. Skyttere kan sikkert bekrefte ovenfor deg at det alltid er mer treffsikkert å sikte skikkelig enn å skyte fra hofta.

Jeg mener LX100 og RX100 III sine søkere er store fortrinn over Sony RX100 og RX100 II. Jeg ser de med søker er utenfor budsjettet ditt, men vil at du skal være klar over hva du velger bort.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Flott, da skal jeg sjekke dem ut. Er det flere kameraer, er det bare slenge dem ut :)

Men ja du har helt rett at zoomobjektiv er nødvendig, jeg mente systemkamera med zoomobjektiv blir tykk og vanskelig å ha i lomma. Men sålenge objektivet går "inn" i kameraet når man slår den av(kompaktkamera), så skal det ikke være et problem.

edit: en ulempe jeg ser nå med RX100 m2 er at den ikke har søker, og M3 blir over 5000 kr. Det samme gjelder lx100, over min prisklasse.

Hva med fuji X30? Det har god søker og ligger innenfor budsjett

http://www.lydogbilde.no/nyheter/forbedret-fujifilm-kompakt

Lenke til kommentar

X30 er ganske stort (omtrent på størrelse med LX-100), samtidig som det har mindre sensor enn RX100-serien (8,8 x 6,6 mm vs. 13,2 x 8,8 mm) og mindre lyssterk optikk enn flere av alternativene.

Fujifilm gjør mye bra, men jeg synes ikke X10/20/30-serien er deres sterkeste kort.

Lenke til kommentar

Sony Rx100 er nok det beste alternativet så langt, men kom på en annen funksjon som jeg ønsker å ha.

Nemlig at skjerpen kan flippes til "selfie" opplegg, slik at man kan se seg selv mens man filmer eller ta bilde. Har fått med meg at denne funksjonen ikke finnes i Rx 100 ii, men det finnes derimot i Rx 100 iii, som er over mitt budsjett.

Hva tenker dere? Finnes det et kamera på nesten så godt nivå som Rx 100 ii under 5000,- hvor skjermen kan flippes slik jeg vil ha det?

Lenke til kommentar

Det lille systemkameraet Samsung NX Mini har samme størrelse sensor som RX100, og koster fra kr 2490 alt etter hvilket objektiv man vil ha.

Går man litt opp i størrelse får man NX3000 med mye større APS-C sensor til samme pris med zoom tilsvarende 24-75mm. Det går ikke i bukselommen, men får plass i jakkelommen siden det motoriserte objektivet trekker seg inn når det ikke er i bruk.

Begge disse kameraene har flip-skjerm for selfie-bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...