Gå til innhold

Lightroom4 - QuickTime - PowerDVD9

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor dette problemet hører hjemme. Foto eller data?

Men jeg prøver meg her. :)

Filmer ble importert og kunne kjøres i LR. Fungerte helt greit fra ca juni 2013, da jeg kjøpte kamera med videomulighet.

Men nå fungerer det ikke lenger.

Jeg setter problemet i sammenheng med at jeg for ca. 3 mnd. siden skulle rydde opp i programmene på PCen. Trodde ikke at jeg trengte diverse CyberLink-programmer. Det var 6 forskjellige, bla. PowerDVD9. (Lå på ASUS-PCen da jeg kjøpte den??)

CyberLink-programmene lot seg ikke fullstendig avinstallere. Og jeg får heller ikke lagt de inn på nytt eller reparert dem.

Etter at jeg gjorde dette mislykkede avinstalleringsforsøket, fungerte ikke video i LR. De tingene burde ikke ha noe med hverandre å gjøre ettersom det er QuickTime som kreves for å se video i LR4.

Men det viste seg at heller ikke QuickTime fungerer. Jeg har reparert, avinstallert og installert, men får det ikke til å fungere. Får beskjed om å installere "Apple Application Support". Men finner ikke ut av det. Har vært på noen nettsider og prøvd å laste ned, men da protesterer Avast! (Som ellers oppfører seg greit ved andre nedlastinger.)

Om problemene med QuickTime har noe med Cyberlink-programmene å gjøre, vet jeg jo ikke. Men et pussig sammentreff i tid.

Kjenner meg som ute på hengemyra - vet ikke hvor jeg skal våge å trå.

Andre som har tilsvarende problemer?

Det er antakelig ingen som kan komme med et enkelt og effektivt råd. Men jeg må jo prøve...

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg kan heldigvis svare meg selv. :) 

Ettersom jeg brukte CCleaner i flere omganger, vet jeg ikke om det har hatt noe med saken å gjøre. Det var uansett ikke nok til å få LR4 til igjen å importere video fra mine kameraer (Olympus M5 og M5-II).

Jeg endret litt i oppstartsprogrammene på PCen og det førte til en beskjed om at jeg måtte avinstallere iTunes og installere det på nytt. Det ga meg ideen om å avinstallere alle Apple-programmene for så å installere iTunes og QuickTime på nytt. Og nå fungerer det igjen med videoer i LR4. :w00t:

Status for PowerDVD9 og de andre CyberLink-programmer er den samme. Får verken reparert eller avinstallert.

En helt annen ting er at Lightroom4 ("Your software is up to date." J) ikke laster inn RAW-filene fra M5-II (bare jpg og mov)!

Jeg fikk ikke med meg at det var nytt format fra M5 til M5-II da jeg kjøpte M5-II.

Det medfølgende program til M5-II, Olympus Viewer 3, laster ikke inn noe fra M5. Det er ganske uforståelige. :confused:

(Har så langt ikke orket å prøve med Elements 11. Jeg rekker ikke å bli fortrolig med programmene før de er utdaterte. :hm: )

God påske! :)

Lenke til kommentar

Tusen takk, Nautica!

Hadde helt glemt at det er noe som heter firmware. Nei, jeg ser at jeg ikke har oppdatert M5.

Skal også sjekke ut cameraraw.

(Trenger ikke påskekryssord i år, jeg... )

Igjen, tusen takk! Dette hadde jeg ikke kommet på selv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...