Gå til innhold

Pris på komponenter som jeg skal selge.

Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer å selge en del komponenter. Hva er en grei bruktpris på følgende:

- Q5500

- HD 6970

- 4 stk 1 TB harddisker.

- 8 GB DDR2 RAM (2GB hver brikke).

- 750W PSU (Thermaltake)

Bare list opp pris for hver enkelt komponent ;) .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

100 pr del.

I teorien er det nypris da du kjøpte det.

Trekk fra 30% pga det er brukt.

Så tar du den nye summen og trekker fra 30 % år år det er gammelt.

Husk å alltid trekke fra 30% av den nye utregnede summen.

Da får du en rett bruktpris som skalerer godt etter levetid på komponentene og garnatitiden, samt nyere hardware som er produsert med lavere nm, trekker mindre strøm samt er kraftigere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

100 per del?

100 for en minnebrikke er greit (eller tenkte du alle her?)

200 for en harddisk er under halve prisen for en ny.

300 for skjermkort er det helt på bærtur?

Å gå ut fra nypris føler jeg blir dumt, da det er prisen som er nå som teller.

Hva koster et skjermkort som er like kraftig som HD 6970 nytt i dag?

Endret av Shi
Lenke til kommentar

Å gå ut fra nypris føler jeg blir dumt, da det er prisen som er nå som teller.

Ja akuratt, og da er det formelen over som teller..

En helt ny 1TB harddisk i dag med 5 års garanti får man for 5xx kr.

Minnebrikker i ddr3 er kjekke å ha, ikke ddr2, gpuen er ikke verdt en krone , den er hakket under nvidia 480 og det er et elreturkort.

Det er bedre hardware i elreturbur, jeg mener du burde være glad om du får solgt det.

Vent noen min så skal jeg sjekke tempen på norges hissigste finnanalyse-b-gjeng på hardware.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tilbydde HD6970, 4x 2GB RAM og 4x 1TB harddisk til 1200, så får jeg se om han tar det.

War overdriver littegrann. Denne maskinen har fortsatt et bruksområde.

Når det gjelder 6970 vil dette gi en helt grei spillopplevelse i full hd i de fleste spill, også nye.

1200 høres fint ut. Jeg tror du kan finne en kjøper til den prisen.

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Da er vi bare 300 over det jeg sa :rofl:

Jeg har solgt mer datautstyr og har mer datautstyr i dag en alle i denne tråden og familiene kommer til å eie ut livet.

Det er ikke bare trolling jeg kommer med.

Hardwaren er ikke verdt noe, men det kan fint brukes enda og selger man det så kan man være heldig å komme over en kjøper som ikke er så kravstor, ikke har peiling eller bare vil ha noe for en lav sum som også er taket.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du er absolutt ikke en troll ;) men du overdriver litt av og til. Hvertfall når du sier 6970 er ubrukelig.

Det er faktisk litt bedre enn r7 260x som koster 1000 kroner. Så å selge et 6970 for 300 kroner burde gi napp. Noen trenger gjerne en oppgradering fra et hd 5850, men har ikke penger å rutte med ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ca 2 mill siste 3 årene.

Blir det samme som å bare gi penger til redd barna eller noe, men nå lærer jeg noe også.

I dag kjører vel ca 50 datamaskiner med snitt 2 kort prat vypen 290x ,970 , 980 og noen ytterst få 780ti.

som "normalbruker" så folder man på det man har , for eks når man ikke bruker pcen.

Lenke til kommentar

I teorien er det nypris da du kjøpte det.

Trekk fra 30% pga det er brukt.

Så tar du den nye summen og trekker fra 30 % år år det er gammelt.

Husk å alltid trekke fra 30% av den nye utregnede summen.

Trinn 1 og 3 er vel samme trinn? Eller sammenleggbart til ca halvering av prisen?

Uansett, det er en forholdsvis grei matematisk tilnærming. Jeg har en annen tilnærming, nemlig at markedet bestemmer prisen. Noen produkter er det overflod av på bruktmarkedet og da må man prise seg desto lavere. Andre er sjeldent å finne brukt, godt omdømme og lettsolgt. Da kan man prise det høyere. Et søk på finn kan avsløre mye av dette. Får du 1000 treff så er det overflod. Får du for eksempel 20 treff kan du se hvor lenge de har ligget ute og regne med at de 15 dyreste er tungsolgt. Legg deg dermed i det nedre prissjiktet uten nødvendigvis å være billigere enn alle de 20.

Finner du veldig få eller ingen annonser på finn kan det være lurt å sjekke ebay eller sette deg i kjøpers posisjon og vurdere ditt produkt opp mot et nytt produkt. For eksempel: Topp skjermkort fra 2010 250 watt 300 kr, eller et splitter nytt billigkort 50W med omtrent samme ytelse for omtrent samme pris. Her er valget svært enkelt. Men hva om billigkortet kostet 600 kr? Betale mer for lavere effekt og støy, garanti, levetid etc, eller gå for den gamle kjempen pga pris? Eller hva om begge koster 600 kr og det gamle kortet yter dobbelt så bra som det nye billigkortet? Hva ville høystbydende kjøper valgt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle trninnene er egntlig like, den største feilen blir om man trekker fra 30% pga brukt , så bruker den summen man trakk i fra og ganger pr år brukt, da 30 av vil være lavere og lavere etter hvert som prisen blir det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...