tanngarden Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 Hei Er så heldig å skal kjøpe ny bil nå. Valget er ikke tatt helt 100% enda, men ligger an til å bli en Subaru Outback Premium 2015 mod. Denne kommer med en Boxer diesel på 2liter og 150hk, og en Boxer bensin på 2,5liter og 175hk. Kun automat som gjelder. Er det noen som har noen gode argumenter for det ene eller andre? om det er til hjelp, bedriver vi mye småkjøring(barnehage,jobb,butikk,trening osv) tipper som regel 20000km i året. link under her for mer info. se høyre siden for mer spesifikk info om den. http://www.subaru.no/kampanje/helt-nye-outback-2015 Takker for de svar som måtte komme Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 Dropp traktormotoren og kjøp bensin, spesielt når du skal småkjøre. Diesel + småkjøring = en god oppskrift på tett partikkelfilter. 7 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 Bensinmotor er alltid å foretrekke. Så slipper man forferdelige kaklingen fra dieselmotoren, man slipper å bytte partikkelfilter titt og ofte.. 1 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Ordet "småkjøring" klinger dårlig i samme setning som diesel. Da ber du om trøbbel på sikt. JeG drev nettopp og funderte på det samme, bensin ble det soleklare valget. 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Bensin på konebilen her i gården. Til og fra barnehage, butikk og togstasjon. En diesel hadde ikke fiksa dette bra. PLuss for at en bensinbil blir fortere varm om vinteren også 3 Lenke til kommentar
tanngarden Skrevet 18. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2015 Takker for svar folkens. Da heller det mot bensin. Blir kanskje prøvekjøring i morgen. Gleder meg Lenke til kommentar
johanf Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Skjønner ikke hvorfor alle skal hate på dieselmotoren. En moderne bil med dieselmotor er veldig smooth, og bunndraget fra diesel er helt herlig. Jeg har selv (min andre?) dieselbil nå, en mercedes med automat og 220 CDI dieselmotor. Tenker ikke at det kakler i det hele tatt. Dog, med det sagt, ville jeg ikke valgt noe annet enn bensin om jeg skulle kjøpt ny bil i dag. Grattis (på forskudd) med ny bil, og god tur på prøvekjøringen! Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Skjønner ikke hvorfor alle skal hate på dieselmotoren. En moderne bil med dieselmotor er veldig smooth, og bunndraget fra diesel er helt herlig. Jeg har selv (min andre?) dieselbil nå, en mercedes med automat og 220 CDI dieselmotor. Tenker ikke at det kakler i det hele tatt. Dog, med det sagt, ville jeg ikke valgt noe annet enn bensin om jeg skulle kjøpt ny bil i dag. Grattis (på forskudd) med ny bil, og god tur på prøvekjøringen! For min del handler det ikke om at jeg har noe i mot disel. Men det egner seg rett og slett ikke til småkjøring som TS sa det blir endel av. DPFer som går tett, og en motor som knapt blir driftsvarm på vinterstid. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 For ikke å snakke om at det virker som staten blir mer og mer dieselfiendtlig. Det er allerede dyrere årsavgift på diesel uten DPF og det snakkes jo om å forby eller avgiftsbelegge dieselbiler i byer. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 (endret) Skjønner ikke hvorfor alle skal hate på dieselmotoren. En moderne bil med dieselmotor er veldig smooth, og bunndraget fra diesel er helt herlig. Jeg har selv (min andre?) dieselbil nå, en mercedes med automat og 220 CDI dieselmotor. Tenker ikke at det kakler i det hele tatt. Jeg har kjørt noen utgaver av Mercedes med 220 CDI-motor.. Det startet med faceliftet 210, og videre med prefacelift 211, faceliftet 211, prefacelift 212.. Jeg har i 212 også kjørt 200 CDI og 250 CDI (basert på samme motor som 220 CDI i samme karosseri) Jeg reagerer på kaklingen i alle.. Den faceliftede w211 220CDIen jeg har kjørt mest reagerer jeg på lyden i, jeg hører kaklingen fra motoren mens jeg ligger i 90km/t. Bunndraget er greit nok, men kan ikke konkurrere mot en skikkelig bensinmotor. De har noen større dieselalternativer også, men disse føles som de er hentet rett ut av en lastebil av et slag.. Og kakling har de jammen også. Endret 18. mars 2015 av Snylter Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 20. mars 2015 Del Skrevet 20. mars 2015 Skjønner ikke hvorfor alle skal hate på dieselmotoren. En moderne bil med dieselmotor er veldig smooth, og bunndraget fra diesel er helt herlig. Jeg har selv (min andre?) dieselbil nå, en mercedes med automat og 220 CDI dieselmotor. Tenker ikke at det kakler i det hele tatt. Jeg har kjørt noen utgaver av Mercedes med 220 CDI-motor.. Det startet med faceliftet 210, og videre med prefacelift 211, faceliftet 211, prefacelift 212.. Jeg har i 212 også kjørt 200 CDI og 250 CDI (basert på samme motor som 220 CDI i samme karosseri) Jeg reagerer på kaklingen i alle.. Den faceliftede w211 220CDIen jeg har kjørt mest reagerer jeg på lyden i, jeg hører kaklingen fra motoren mens jeg ligger i 90km/t. Bunndraget er greit nok, men kan ikke konkurrere mot en skikkelig bensinmotor. De har noen større dieselalternativer også, men disse føles som de er hentet rett ut av en lastebil av et slag.. Og kakling har de jammen også. Er veldig enig. Fattern importerte nylig en A4 3.0TDI fra Tyskland og den motoren var veldig lastebil-aktig. Men lyden er utrolig flott til diesel å være. I 1 og 2 var den veldig rar, og her skjedde det lite bortsett fra en del brumming. Først i 3 gir begynner den å skyve ifra. Men alt dette ordnet seg etter chipping, hvor den ble veldig mye mer villig på alle gir og bilen har en helt annen følelse over seg. Slik den er nå, er det en fantastisk kjøremaskin. Har egentlig ikke noe imot dieselbiler, ettersom de har volsomme bunndrag og noen veldig nyttige bruksområder. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. mars 2015 Del Skrevet 20. mars 2015 Godt bunndrag gir en god bensinmotor også. Jeg har ikke mye å utsette på bunndraget i E-klassen, den har selvsagt bensinmotor.. Motoren er helt uten turbo, kompressor og sånt juks. Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 20. mars 2015 Del Skrevet 20. mars 2015 Er jo litt enig i at turbo og kompressor er litt juks, men som man sier "replacement for displacement" så er det nå slik i Norge at de motorvolumene man trenger for å få et skikkelig drag uten turbo eller kompressor koster altfor mye for mannen i gata. Motorene blir jo gjerne bare mindre og mindre til fordel for større hjelpemidler. Uansett så er det lenge siden dieselmotorer var på traktorstadiet slik som så mange her inne hevder. De fleste moderne og halvmoderne dieselmotorer er en glede å kjøre. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 20. mars 2015 Del Skrevet 20. mars 2015 (endret) Sjekk drivstoff-forbruket på 2.0D mot de to andre variantene som er vesentlig tørstere... DVS 2.0D er sannsynligvis beste motoren om du absolutt skal ha Outback'en Når det er sagt. Dieseleksos er kreftfremkallende og forurenser 15x mer enn bensin i lokalmiljøet. Det er lov å tenke miljø, spesielt når det planlegges stadig flere tunneler i byene og med tanke på barna. Helt uforståelig at myndighetene fortsatt priser dieselbiler og diesel så gunstig. I EU luktes det på totalforbud mot dieselbiler i større byer http://www.telegraph.co.uk/news/earth/environment/11280067/London-will-follow-Paris-and-ban-diesel-cars-campaigners-warn.html Endret 20. mars 2015 av Rune_says Lenke til kommentar
wampster Skrevet 20. mars 2015 Del Skrevet 20. mars 2015 Helt uforståelig at myndighetene fortsatt priser dieselbiler og diesel så gunstig. Tror du har missforstått litt her jeg. Det er absolutt ikke noe ved hverken biler eller drivstoff i Norge som er gunstig. Være seg diesel eller bensin. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 20. mars 2015 Del Skrevet 20. mars 2015 Helt uforståelig at myndighetene fortsatt priser dieselbiler og diesel så gunstig. Tror du har missforstått litt her jeg. Det er absolutt ikke noe ved hverken biler eller drivstoff i Norge som er gunstig. Være seg diesel eller bensin. Vanskelig å misforstå at prisen på bensin (hvor avgiftene er mer enn 50%) er høyere enn diesel på bensinstasjonen. Vanskelig å misforstå at NOx i avgiftskalkulatoren for engangsavgiften fortsatt bare er en bagatell sammenlignet med CO2 avgiften. Kjøpere av nye biler styres altså fortsatt i retning av dieselbiler selv om det økonomisk er litt mindre gunstig enn hva det var på det meste. At prisnivået generelt i Norge er høyt er en annen diskusjon. Lenke til kommentar
tanngarden Skrevet 20. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2015 Kan da bekrefte at jeg i går kjøpte en Subaru Outback premium splitter ny. Valget falt på en bensin motor! Saken ble avgjort da vi prøvekjørte og stod på rødt lys, dieselmotoren i demo bilen bråka mer på tomgang enn vår gamle 2003 subaru forester bensin gjør på tomgang. Så får jeg heller leve med bittelitt høyere drivstofforbruk. Først kjøper så dyr bil skal jeg jaggu ha råd til litt drivstoff og? 25 hester mer og 200kg mer på tilhengerlasta får jeg og? 4 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 20. mars 2015 Del Skrevet 20. mars 2015 Gratulerer! Håper du blir fornøyd! 1 Lenke til kommentar
Neton Skrevet 20. mars 2015 Del Skrevet 20. mars 2015 Gratulerer med ny bil! Hvilken farge ble det? 1 Lenke til kommentar
tanngarden Skrevet 20. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2015 Det ble svart, eller crystal black silica som den så fint heter. Så får vi se om den fargen blir bra, hadde kanskje ønsket meg noe gråere, men frua trumfa igjennom, pluss at vi da slapp med en måned ventetid kontra 4-5mnd ved en annen farge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå