Gå til innhold

3D-arbeid og spill-PC til 18-20.000. Intel / GeForce.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i prosessen med å skaffe ny PC og trenger derfor tips og hjelp!

Bruksområde:

Pc-en skal brukes til 3D-arbeid. Jeg er 3D-grafiker og jobber med arkitekturvisualisering i 3d studio max, compositing og matte painting i Photoshop og liknende. Det er snakk om tunge 3D-scener med lang rendertid.

Jeg bruker PC-en også til spilling, og er derfor på leting etter en PC som drar det meste på det høyeste. 4K er ikke på noen måte nødvendig. Star Citizen og, GTA5 og The Division står på lista over fremtidige spill jeg kommer til å bruke tiden på.

Prisantydning:

Som nevnt i tittelen - budsjettet er på 18-20k. Dette er uten skjermer/mus/tastatur/OS. Har dette allerede.

Overklokking:

Har ikke overklokket noe før så det er ikke høyt prioritert. Fint å ha muligheten senere dersom jeg får ut fingern, men ikke en nødvendighet.

AMD vs Intel:

Jeg har kun hatt elendige erfaringer med AMD, så de siste årene har jeg kun brukt GTX og intel-oppsett. Godt og pålitelig.

Hva jeg ikke trenger:

Skjermer. Har 2x 27'', en av dem er 144hz, den andre 60.

HDD (KAN godt byttes ut.): Jeg har en 3TB harddisk der tidligere arbeid og ressurser ligger; tanken er at jeg vil skaffe en SSD til OS og beholde resten fra den gamle disken der det er i dag; fordelt på partisjoner.

Diverse utstyr: Har headset, mus, tastatur ol.

Det jeg sitter på idag:

GeForce 670 FTW Edition

Intel i7-2600k @ 3.4GHz

16gb 1333MHz ram

Asus Sabertooth P67, Socket-1155
Seagate Barracuda XT 3TB
Corsair HX 750W PSU
Cooler Master HAF 932 Advanced Big Tower
Noctua NH-D14 CPU-kjøler

Dette har fungert kjempegodt i lang tid, men jeg merker nå i nyere spill og i mer komplekse scener i jobben at dette begynner å bli for dårlig, og nå som jeg faktisk bygger min egen PC fra scratch vil jeg gjøre det ordentlig. (PC-en jeg sitter på nå ble satt sammen av en kamerat og ser ikke ut på innsiden. Kabelrot, nedstøvet og ødelagte USB-porter osv.

• Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer:

Jeg har et ønske om vannkjøling (i tilfelle OC også.)

Designmessig liker jeg minimalistiske kabinett uten for mye fuss. Leiligheten vår ligger høyt opp og det støver dessverre noe grusomt, så vedlikehold og støvtørking er noe dritt. Dersom det går an å minske mengden inne i kabinettet er det også bare å nevne!

Håper ikke jeg har glemt noe.

Mvh,

Endret av foggs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp deg SSD disk (Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB) eventuelt GTX 970 i første omgang. Og overklokk cpu.

http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/syscert?siteID=123112&id=18844534&results=1&stype=graphic&suite_group=121&release=2014&edition=2&os=8192&manuf=1&opt=1

Ut fra denne er det beste å ha NVIDIA Quadro 6000 men regner med det blir for dyrt for privat bruk.

Får du GTX titan brukt er sikkert de greit kjøp også oppgradering vertfall.

Lenke til kommentar

Vett ikke helt om du treng å oppgradere så mye.

Gjør som LMH1 sier, kjøp deg en SSD, kanskje en med litt plass på ?

Ang programmene du bruker, dette vet jeg ikke helt selv, men vet at en del av disse redigeringsprogrammene får hjelp av skjermkortet o.l. Så finn ut hva programmene dine bruker og kjøp et skikkelig skjermkort til dette!

Quadro korta er ganske dyre, så kanskje det nye titan som er på vei i butikkene er en grei investering VISS programmene dine tar nytte av kraften til skjermkortet!

Viss du vil ha ny PC uansett! Så må du over på 2011-3 plattformen for å få noe ytelse økning!

Da beholder du PSU, CPU-kjøler, HDD, Kabinett og kanskje skjermkortet viss dette ikke er for puslete!

Mvh

Sveibuen

Lenke til kommentar

nVidia Quadro, nVidia Tesla eller AMD FirePro er kortene du vil ha hvis du driver med tunge 3D saker, disse er laget spesiellt for denne oppgaven. Disse gir bra ytelse med de greiene der, men er helt ubrukelige til spilling. Du må ut med mellom 10 og 25.000,- for å få et bra kort i denne klassen. Tror du bør snakke med noen som har peiling på HW til 3D jobbingen din. Du må også ha veldig mye RAM så 32 GB er nok lurt. PC'er som er laget for hard 3D design og rendering koster brått 50.000,- og oppover.

Finn et forum som "spesialiserer" seg på ditt bruk. Si hva du forventer og eksakt informasjon om programmer etc. Jeg fikset et CAD/CAM skjermkort for en fyr for kanskje 10 år siden, i maskinen var det der verste dyreste skjermkortet til spilling, tror det kostet 6000,- eller mer. Kjøpte et "billig" FirePro kort til ca 12.000,- og han triplet ytelsen, sa han da. Jeg fikk se resultatet og det gikk fra mye lagg til fin flyt. 10.000,- for et kort du trenger er billig. Du trenger stort sett mye RAM på GPU'en, billigste jeg så med 8GB kostet 13.000,-

Som sagt så er det lite vits å spørre mer eller mindre random personer her som ikke har erfaring og peiling på akkurat dette området. Beklager, men med 20.000,- kommer du ikke langt :hm: Jeg har heller ikke mye erfaring, men det jeg har skrevet her er det lille jeg kan.

Edit; Skrev om bittelitt og et par skrivefeil :)

Endret av Dante's Inferno
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med kjøleren du har i dag vil du kunne gå opp imot 4,6 - 5 Ghz avhengig av chip.

Sett inn noe mer minne og kjøp deg et bedre skjermkort. Titan om du vil game og rendere, eller så blir det nok et dyrt Quadro kort som ikke er særlig til gaming. Legg og render filene dine på SSD, dette vil spare deg for en del tid.

Lenke til kommentar

nVidia Quadro, nVidia Tesla eller AMD FirePro er kortene du vil ha hvis du driver med tunge 3D saker, disse er laget spesiellt for denne oppgaven. Disse gir bra ytelse med de greiene der, men er helt ubrukelige til spilling. Du må ut med mellom 10 og 25.000,- for å få et bra kort i denne klassen. Tror du bør snakke med noen som har peiling på HW til 3D jobbingen din. Du må også ha veldig mye RAM så 32 GB er nok lurt. PC'er som er laget for hard 3D design og rendering koster brått 50.000,- og oppover.

Finn et forum som "spesialiserer" seg på ditt bruk. Si hva du forventer og eksakt informasjon om programmer etc. Jeg fikset et CAD/CAM skjermkort for en fyr for kanskje 10 år siden, i maskinen var det der verste dyreste skjermkortet til spilling, tror det kostet 6000,- eller mer. Kjøpte et "billig" FirePro kort til ca 12.000,- og han triplet ytelsen, sa han da. Jeg fikk se resultatet og det gikk fra mye lagg til fin flyt. 10.000,- for et kort du trenger er billig. Du trenger stort sett mye RAM på GPU'en, billigste jeg så med 8GB kostet 13.000,-

Som sagt så er det lite vits å spørre mer eller mindre random personer her som ikke har erfaring og peiling på akkurat dette området. Beklager, men med 20.000,- kommer du ikke langt :hm: Jeg har heller ikke mye erfaring, men det jeg har skrevet her er det lille jeg kan.

Edit; Skrev om bittelitt og et par skrivefeil :)

Takk for svar folkens!

Jeg ser flere steder, spesielt i autodesk situasjoner at de anbefaler nVidias Quadro K-seriekort. Det jeg derimot aldri har forstått er hvorfor; jeg har selv to av disse på jobben, et K5000 og et K3000M. Begge kortene er helt hinsides dyre, oppmot 20k eller mer ved release, og de er helt ubrukelige til den typen arbeid jeg driver med. Lumion kan omtrent ikke kjøres med mer enn 5-10 frames og andre programmer til 3D er like triste.

Til sammenlikning så kjøpte vi et par GTX 770 kort for å teste, disse kostet 1/12 av K5000-kortet og Lumion kjører 100+ fps der. Renderingen går raskere også. I 3ds max-jobbing er også "typiske gaming kort" ti ganger så bra å bruke, det er derfor jeg har spurt her. Etter min erfaring er det faktisk rene gaming-rigger som yter best. :) Det jeg derimot er usikker på er sammensetning av komponenter og hva som "passer best" med andre.

Etter å ha knota litt kom jeg frem til denne som ser ut som et godt utgangspunkt:

http://imgur.com/y65GUKk

Dersom noen har kommentarer eller forbedringer / OH SHIT NO-tilbakemeldinger tar jeg gjerne det! :)

Lenke til kommentar

Ok, visste ikke at gaming-stuff var bedre med programmene og arbeidet ditt :) Da bør 20.000,- holde ganske lenge. Jeg er dog usikker på om du da trenger et Titan siden du brukte et 670 før. En ting som bør nevnes er at du like gjerne kan vente på Titan X hvis du skal gå for det. Tror kanskje du kan spare en del på å heller kjøre 2x 970 i SLI istedenfor, kanskje 1 først og oppgradere hvis det er for dårlig. Jeg er ikke så veldig flink med SLI, men kan nok om skjermkort. Det er dog veldig vanskelig for meg å anbefale skjermkort da jeg ikke vil være "ansvarlig" for et bomkjøp. Bortsett fra det så har jeg et 980 selv og det er et knallkort :) Sparte nesten 2000,- fordi jeg kjøpte det før jul, i januar var det et sykt prishopp på nesten alle datadeler.

Vannkjøling anbefales sterkt, de ferdige settene er bra for tiden så ikke vits å bygge det selv. Strømforsyning bør du ikke spare på, kjøp et "monster" så du ikke trenger bytte senere hvis du går for f.eks. 980 og setter opp et til i SLI ved en senere anledning.

Angående varme så er det bare et tips som gjelder; Kjør åpent kabinett, det gjør jeg alltid og merker at det er mye bedre temperatur i forhold til de få gangene jeg har hatt det lukket.

@xCøaymanx skrev visst om samme som meg om 2x970 eller 1x980 før jeg var ferdig her :) Som du sa med CPU så kjøp en K versjon så du får overklokket. Stort sett ikke noe problem å overklokke ca 1GHz med god kjøling. Støv kan du redusere ved å kjøpe et billig filter til kjøkkenavsug. Jeg gjorde det og det var helt knall, blir dog kanskje stygt å se på :p

Lykke til, håper du får noe du er fornøyd med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...