Gå til innhold

Bør jeg selge min PS4 til fordel for PC-en?

Anbefalte innlegg

(Legger denne tråden her, fordi jeg vil ha innspill fra folk fra alle deler av forumet. Håper det er OK)

Hei! Som noen her inne kanskje har fått med seg har jeg helt siden starten vært veldig skeptisk til denne generasjonens konsoller. Endte opp med å kjøpe begge konsollene, fordi jeg regnet med at jeg kom til å gjøre det uansett. (Pleier å gjøre det). Jeg kjøpte begge for eksklusivene. Men nå vet jeg ikke helt lenger.

Jeg er ikke misfornøyd med PS4-en i seg selv. Men jeg har vanskelig for å rettferdiggjøre å eie maskinen. Dette er fordi jeg har en kraftig PC som jeg foretrekker å spille på, og flere og flere av de typiske konsollspillene også kommer på PC. Dette gjelder også til en viss grad for eksklusive spill (særlig Microsoft sine). Eier man ikke PC er PS4 en flott maskin.

Jeg har foreløpig tenkt å beholde min Xbox One, på grunn av de titlene som aldri kommer til PC. Men jeg vurderer også å kvitte meg med denne.

Grunner til at jeg har lyst til å kvitte meg med min PS4:

• De eksklusive spillene Sony har sluppet så langt har vært veldig skuffende. Det gjør at jeg tviler litt på hvor bra de vil gjøre det i fremtiden. Den voldsomme salgssuksessen, kombinert med pengeproblemer ellers gjør at jeg personlig stiller spørsmål ved Sonys vilje til å lage egne eksklusiver. PS4 selger jo som varmt hvetebrød, selv uten noen virkelig store eksklusiver.
  • De spillene som er annonsert er ikke spesielt interessante. Bloodborne bryr meg ikke, jeg er ikke hardcore nok. No man's sky kommer nok på PC, og det er høyst usikkert hvor bra spillet blir. Er jeg ærlig med meg selv så likte jeg ikke Uncharted-spillene på forrige generasjon, selv om jeg spilte de. (Last of Us var derimot fantastisk). Så selv mektige Naughty Dog klarer jeg ikke bry meg om noe særlig. Ser jeg enda lenger frem i tid er det heller ikke noe særlig som interesser. Kanskje et God of War.
  • Jeg foretrekker digitale spill. Jeg sliter derfor med å rettferdiggjøre spillkjøp på konsoll, siden digitale spill er så mye dyrere enn på PC. Ender opp med at maskinene bare støver ned, eneste jeg spiller er de månedlige gratisspillene omtrent.
  • De typiske spillene jeg tidligere har eid konsoller for, som japanske rollespill er det færre og færre av føler jeg, og de som finnes blir ofte utgitt på PC eller i det minste Xbox One.
  • Jeg kan selge maskinen til en av brødrene mine. Da er det ikke så farlig om jeg "taper" litt penger på salget. Broren min kan fortsette å bruke mine to kontoer og dermed få spille mine spill, og hvis jeg en gang har lyst til å kjøpe en PS4 igjen kan vi dele kontoer og jeg kan spille spillene mine igjen.
  • Jeg er veldig gira på PC-basert VR, men har ikke helt troen på Morpheus. (Tror ikke PS4 er kraftig nok til å gi gode nok VR-opplevelser, antakelig er ikke PC-en min det heller, men den kan jeg i alle fall oppgradere.) Det vil antakelig bli dyrt nok å kjøpe VR-utstyr, samt hardware som kjører spillene godt nok. Da er det greit å slippe å ha flere maskiner å kjøpe ting til.

Det er ikke nødvendigvis det at jeg desperat trenger penger. Jeg bare hater å eie ting som ikke blir brukt fullt ut. Og sannheten er at jeg ser på det som en ulempe å måtte spille spillene på en konsoll. På PC har jeg flere valgmuligheter, bedre muligheter for tilleggsutstyr og mods, for ikke å nevne at spillene ser og høres bedre ut på PC-en min. Har også blitt glad i typiske PC-spill, ala storstrategi og turbasert strategi. Jeg liker også hvor enkelt det er å f.eks høre på podcast mens jeg spiller.

Argumentet for å beholde er jo selvsagt at det kan vise seg å komme fantastiske eksklusive spill til maskinen i fremtiden, og at jeg da vil angre.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skulle si at du burde gi Bloodborne en sjangs før du selger, men siden du sier at dette ikke interesserer deg og allerede har spilt last of us.... så er det vel ingen ekstremt store grunner til å beholde maskinen. Vil tippe du kan få ganske nært nypris av å selge den nå, og da kan du heller plukke den opp igjen i en evt nyutgave (slim eller noe) OM det skulle komme noe som frister om noen år...

Hadde jeg vært deg hadde jeg altså solgt den og evt. kjøpt eller lånt en ny ps4 OM det kom noe som fristet vannvittig eller kjøpt den og spennende spill til en billig penge når denne generasjonen nærmer seg slutten..

Lenke til kommentar

Som nevnt i den redigerte versjonen av førsteposten er det først og fremst fremtidige spill som gjør at jeg har lyst å beholde den. Men det er ikke spesielt rasjonelt, det ser jeg. Bedre å kjøpe maskinen når spillene du vil kjøpe faktisk er ute, enn motsatt.

Lenke til kommentar

Som andre påpeker her : Selg.

Jeg oppfatter deg mer som en Xbox / Pc kar og da er det litt dumt å sitte på en Konsoll som du trolig ikke kommer til å bli så glad i , det er også mindre eksklusive titler nå ( Vet ikke helt om Sony er i vater der) og jeg må innrømme at jeg selv som har hatt Playstation i mange år ikke engang har tenkt på å kjøpe en ny (var dog det i starten , men nå er det andre prioriteringer pga barn og familie).

Men det er også noen gode titler som kommer ekslusivt for PS4 , deriblant flere gode rollespill) så jeg avventer selv med å vurdere en PS4 til senere.

Lenke til kommentar

Virker ikke som det er noen spesiell grunn for deg til å beholde konsollen så da tenker jeg igrunn at det er like greit å selge den. For min egen del er jeg veldig fornøyd med min, fordi jeg liker å spille noen spill på konsoll og det er veldig greit når man har gutta over på fifa og øl, men om du ikke har noen av disse behovene forstår jeg godt at du kvitter deg med den.

Lenke til kommentar

Trenger du virkelig pengene så mye? Du har allerede konsollen, og det koster ingenting å beholde den. Hvorfor skal du da på døg og liv kvitte deg med den? Du vil ikke få noe særlig for den uansett, og nå har du en konsoll om du finner et spill du vil ha til den. Noen skuffelser har det jo vært så langt (The Order...), men vi har en del knallgode eksklusive spill også. inFamous: Second Son og First Light er jo verdt prisen for PS4en alene. E3 er også rett rundt hjørnet (vel, nede i korridoren og rundt hjørnet) :p så hvorfor ikke vente og se hva som blir annonsert der før du selger konsollen? Kanskje du får en og annen overraskelse på PS4-fronten? :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Trenger du virkelig pengene så mye? Du har allerede konsollen, og det koster ingenting å beholde den. Hvorfor skal du da på døg og liv kvitte deg med den? Du vil ikke få noe særlig for den uansett, og nå har du en konsoll om du finner et spill du vil ha til den. Noen skuffelser har det jo vært så langt (The Order...), men vi har en del knallgode eksklusive spill også. inFamous: Second Son og First Light er jo verdt prisen for PS4en alene. E3 er også rett rundt hjørnet (vel, nede i korridoren og rundt hjørnet) :p så hvorfor ikke vente og se hva som blir annonsert der før du selger konsollen? Kanskje du får en og annen overraskelse på PS4-fronten? :)

Trenger ikke pengene så voldsom nei, det handler mer om en litt rar greie jeg har om å ikke ha mer teknologidingser enn jeg faktisk bruker. (Akkurat nå har jeg på grunn av tilfeldigheter to mobiltelefoner, og det irriterer meg grenseløst. Wii U-en blir også lite brukt, men den føler jeg må ha på grunn av Zelda)

Og jeg vil ikke tape så veldig mye, jeg får solgt konsollen til en OK pris til en av brødrene mine, og spillene jeg har kjøpt er jeg egentlig ferdig med, jeg er ikke en person som spiller spill på nytt. Og siden det er til en av brødrene mine er det ikke så farlig om jeg går bittelitt i minus, da vet jeg i alle fall at den kan bli brukt. Har ikke tenkt å kreve pengene med en gang heller, kan vente til den som kjøper maskinen har penger.

Det hører med til historien at jeg eier mesteparten av PS4-spillene mine digitalt. Så hvis jeg skal selge den blir det til nær familie, slik at vedkommende kan bruke min PSN-konto og få nytte av spillene jeg har kjøpt/fått gjennom PS+. Hvis ingen av brødrene mine vil ha den beholder jeg den.

Lenke til kommentar

Det er bortkastet plass å ha masse skrot liggende som man ikke bruker, spesielt om man skal ha det på stua, bedre at noen andre, spesielt når det er familie, kan ha glede av den.

Om det ikke er noe MP-spilling med venner du må gjøre på PSen så hadde jeg som sagt solgt.

AtW

Lenke til kommentar

Trenger ikke pengene så voldsom nei, det handler mer om en litt rar greie jeg har om å ikke ha mer teknologidingser enn jeg faktisk bruker. (Akkurat nå har jeg på grunn av tilfeldigheter to mobiltelefoner, og det irriterer meg grenseløst. Wii U-en blir også lite brukt, men den føler jeg må ha på grunn av Zelda)

Og jeg vil ikke tape så veldig mye, jeg får solgt konsollen til en OK pris til en av brødrene mine, og spillene jeg har kjøpt er jeg egentlig ferdig med, jeg er ikke en person som spiller spill på nytt. Og siden det er til en av brødrene mine er det ikke så farlig om jeg går bittelitt i minus, da vet jeg i alle fall at den kan bli brukt. Har ikke tenkt å kreve pengene med en gang heller, kan vente til den som kjøper maskinen har penger.

Det hører med til historien at jeg eier mesteparten av PS4-spillene mine digitalt. Så hvis jeg skal selge den blir det til nær familie, slik at vedkommende kan bruke min PSN-konto og få nytte av spillene jeg har kjøpt/fått gjennom PS+. Hvis ingen av brødrene mine vil ha den beholder jeg den.

Hva med å gi en av brødrene dine en god pris, men med en avtale om at du får låne konsollen igjen om det er noe som frister voldsomt?

Lenke til kommentar

Hva med å gi en av brødrene dine en god pris, men med en avtale om at du får låne konsollen igjen om det er noe som frister voldsomt?

Var jo det jeg hadde tenkt å gjøre, men har ikke planer om å gi den vekk heller :)

Lenke til kommentar

Hva synes dere er en OK pris? Det er en uke gammel PS4 (fikk ny fra butikken pga. servicesak, ikke swap-unit men fullstendig ny, ny garanti) med to kontrollere, Assassin's Creed Black Flag, inFamous Second Son, Battlefield 4, Diablo 3, Wolfenstein The New Order pluss en haug med PS+indiespill (absolutt alle som har kommet til maskinen. 15 stk kanskje?). I tillegg har jeg nettopp kjøpt ett år med PS+ (Lurt). Følger også med en offisiell vertical stand til PS4en (kostet 249 kr)

Tenkte å selge maskinen til rundt det som er normalprisen på finn, men med fordelen at de kan betale når de vil.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...