Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Gravstein med ustabilt underlag

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor dette spørsmålet skal plasseres, men jo mer jeg leser, jo mer går det fram at det er de pårørende som har ansvar for vedlikehold av gravene (kirkevergen har ikke ansvar for naturskader på gravsteiner).

Men hva skal man da gjøre?

Det står at en gravstein skal være boltet fast til sokkelen, og at det under sokkelen skal være et underlag av singel.

Kan kanskje være nok å grave under sokkelen på den ene sida, og fylle på med singel. For slik det er nå, er sokkelen veldig ustabil og gravsteinen ser ut til å falle i løpet av noen måneder.

Dette er en gammel grav, så det dreier seg om naturlig slitasje/forfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS. Hvorfor spør du ikke Kirketjener/graver på stedet? De vet hva som er nødvendig på "din" kirkegård og har sikkert gode tips.

Jeg har ikke hatt noe med gravstøtter å gjøre. Men gennerelt så må du nok fjerne både stein og fundament. Så kan du sjekke singel/pukk (som skal være under) juster med ny singel/pukk og komprimer dette. Du kan sikkert stampe, med en tung slegge eller en tung stein/betongblokk, m.m. Når du legger tilbake fundamentet må dette være i vater, både i lengderetning og på tvers av fundamentet.

Ellers er det sikkert noe proffe gravsteinsmontører, som du kan engasjere.

Lenke til kommentar

Friluftskar: Takk for svar.

Blir vel samme prinsippet som å legge brostein, de ligger på huk og slår hardt på underlaget (for å si det på en teit måte).

Samme prinsipp. Men husk det er mer tyngde her og er gravstøtten høy, så er den også mer ustabil. Hør med de lokale som jeg foreslo. De kjenner grunnen på gravlunden (jord, leire, o.l.) og hva som er nødvendig.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvor dette spørsmålet skal plasseres, men jo mer jeg leser, jo mer går det fram at det er de pårørende som har ansvar for vedlikehold av gravene (kirkevergen har ikke ansvar for naturskader på gravsteiner).

Men hva skal man da gjøre?

Enig med Friluftskar: Jeg ville spurt kirkeverge, graver etc. som kan det her. At kirkeverge "ikke har ansvar" betyr sannsynligvis at det er dere som har økonomisk ansvar, men ikke nødvendigvis at dere skal eller får lov til møte opp med spade, grus og hoppetusse for å gjøre jobben selv. Enten bør graver kunne gjøre jobben for en avtalt pris, eller henvise til noen som kan.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Pukk/singel har liten hensikt i lengden

Viktigste er at sokkelen står/ligger i vater, gjerne hopp på den noen ganger (komprimere grunnen), deretter stapp godt rundt sokkelen og den vil stå til neste vår

Stenen skal være løs på sokkelen, ikke sitte fast, men 1-2 bolter mellom så den ikke kan bekkes

Putt dobbel veggpapp under hvert hjørne så fester steinen seg når solen skinner på den 

Har rettet opp noen tusen steiner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...