Gå til innhold

Digitale Lydstandarder(formater..?)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et prosjekt om lydformater og ville egentlig bare høre hva dere har å si om de forskjellige formatene. Er også interessert i fakta om de og sider hvor jeg kan finne mer stoff om dem. Eventuelt tips til blader som har skrevet om lydstandarder.

En annenting er om det er lydstandarder eller formater? Og er det noen som vet hva de forskjellige står for?

MP3

Meget god kompresjon, dårlig lydgjengivelse

OGG

God kompresjon, dårlig lydgjengivelse

AAC (Advanced Audio Compression?)

Grei kompresjon, god lydgjengivelse

VBR (Variable Bit Rate?)

God kompresjon, god lydgjengivelse

WAV

Dårlig kompresjon, meget god lydgjengivelse

AIFF

Ingen kompresjon(?), overlegen lydgjengivelse

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke forskjellen mellom wav og aiff, men wav er iallefall ukomprimert, og "lossless". Dvs. når en cd rippes til wav vil du få en eksakt kopi av cdplata, hvis da plata ikke har hakk og slikt.

VBR finnes i både mp3, ogg og sikkert i aac og, og betyr rett og slett at mer krevende partier i en sang blir tildelt mer bitrate enn f.eks. stille partier.

Hvor god lydgjengivelse formatene med lossy komprimering har kommer an på hvilke innstillinger du bruker når du komprimerer. MP3 låter like bra som en cd for de fleste ved høye innstillinger, samme med ogg. MP3 låter derimot ikke like bra som ogg og aac ved lave innstillinger, typisk rundt/under 128kbps.

Det er forskjellige meninger om hva god lydkvalitet eller "cdkvalitet" er, noen mener aac/wma i 64-128kbit holder, andre mener 200kbit mp3 ikke er nok...

Så vidt jeg vet brukes AAC mest i lavere bitrate, filene på itunes ligger vel på 128kbit?

hydrogenaudio for mye mer info.

Lenke til kommentar
@dale: Hvilket klassetrinn/nivå skal det være på? Har den som skal vurdere det peiling over hodet?

Det er siste året på vidregående, læreren min er litt interessert i data, men sitter ikke inne med særlig kunnskap om dettet. Det er et lite prosjekt over 4 økter. Og jeg er litt short on time. Desverre. Hadde håpet på mer tid, men det gikk ikke og jeg har hatt litt for mye å gjøre i det siste.

Lenke til kommentar

Jeg tror denne linken vil gi deg svar på alt du trenger:

AudioCoding.com Wiki

Fakta, positive og negative sider ved hvert enkelt format pluss mye mer. Mange linker videre også.

For å rette opp èn av feilene i det du har skrevet:

WAV:

Microsoft container format for uncompressed audio like PCM, same as RIFF.

WAV er altså en kontainer slik som også OGG er. Vorbis er lydkodeket, ikke OGG.

Det du skriver om "dårlig lydgjengivelse" er etter min mening mildt sagt tvilsomt. Ihvertfall i sammenheng med opplevt lydkvalitet som er poenget med lossy formater som bruker psykoakustiske modeller for å ta bort det vi allikevel ikke vil høre. Såkalt perseptuell koding.

Lenke til kommentar

Oj, hvem har skrevet dette med kompresjon/kvalitet?? Har lekt litt med dette selv i det siste for å kunne komprimert musikk fra stereo anlegget og kommer til å bruke MP3.

Det finnes mye dårlig encodet MP3 på internett, javisst, men bruker man EAC og LAME med VBR (Variable Bit Rate) så får man absolutt veldig god kvalitet :)

VBR er en metode som både MP3 og WMA støtter. Musikk komprimeres rett og slett med variabel bit rate, avhengig av kompleksiteten i den...

WMA er greit forsåvidt, men det eies av Microsoft og dermed ønsker jeg ikke å bruke det... ;)

Ogg Vorbis gir god lyd, men sliter litt med dårlig utbredelse og 'primitive' encodere.

AAC er 'standarden' på Mac/iTunes, har ikke funnet noe programvare for windows til denne (har ikke lett så mye heller...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...