Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vennekjøring i helgene


Gjest Slettet+9813241234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på om det er lov eller ikke med vennekjøring i helgene? og hvor mye tjener man på det?

 

Takk på forhånd :)

Vennekjøring er lov, så sant du ikke tjener p det. Hvertfall ikke penger eller narko eller lignende . Om du regner varme tanker som eller en klem som lønn, ja så blir vel det sett litt gjennom fingrene på.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

Det er ikke lov hvis du tjener på det.

gratis er lov men ikke om de betaler noe right?

 

 

Du har lov til å ta betalt for dine utgifter, og de kan du i prinsippet sette selv, 10kr for bensin, 100kr for å dekke forsikringspremie og 100kr for slitasje av bildeler.

 

Dersom du kjører 'venner' er reglene annerledes, politiet kan ta deg for det, spesielt viktig å kunne navnet på alle de som sitter på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9813241234

 

 

Det er ikke lov hvis du tjener på det.

gratis er lov men ikke om de betaler noe right?

 

 

Du har lov til å ta betalt for dine utgifter, og de kan du i prinsippet sette selv, 10kr for bensin, 100kr for å dekke forsikringspremie og 100kr for slitasje av bildeler.

 

Dersom du kjører 'venner' er reglene annerledes, politiet kan ta deg for det, spesielt viktig å kunne navnet på alle de som sitter på.

 

Nei jeg skjønner det er feil og kjøre fremmede, hvis jeg virkelig kjører venner og de har med seg venner som jeg ikke kjenner, hva da?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

 

 

 

 

 

Det er ikke lov hvis du tjener på det.

gratis er lov men ikke om de betaler noe right?

Du har lov til å ta betalt for dine utgifter, og de kan du i prinsippet sette selv, 10kr for bensin, 100kr for å dekke forsikringspremie og 100kr for slitasje av bildeler.

 

Dersom du kjører 'venner' er reglene annerledes, politiet kan ta deg for det, spesielt viktig å kunne navnet på alle de som sitter på.

Nei jeg skjønner det er feil og kjøre fremmede, hvis jeg virkelig kjører venner og de har med seg venner som jeg ikke kjenner, hva da?

Det går bra, sålenge det ikker åpenlys piratkjøring, noe som forsåvidt burde være tillatt..

Lenke til kommentar

 

Nei jeg skjønner det er feil og kjøre fremmede, hvis jeg virkelig kjører venner og de har med seg venner som jeg ikke kjenner, hva da?

 

Si det som det er, "jeg kjenner ikke den ene, men det er en kompis av han andre som jeg kjenner"

Politiet kan ikke forvente at man kjenner alle i bilen, men å kjenne en av de er veldig vanlig :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9813241234

Si det som det er, "jeg kjenner ikke den ene, men det er en kompis av han andre som jeg kjenner"

 

 

 

Politiet kan ikke forvente at man kjenner alle i bilen, men å kjenne en av de er veldig vanlig :)

 

Takk :)

Endret av Slettet+9813241234
Lenke til kommentar

Det kan av og til være litt vanskelig å skille mellom vennekjøyring og pirattaxi, men reglane kjem frå yrkestransportlova der det blant anna står følgande:

"Den som mot vederlag vil drive nasjonal eller internasjonal persontransport med motorvogn, må ha løyve. Det same gjeld den som utfører persontransport mot vederlag på liknande måte som drosje når tilbod om transport vert retta til ålmenta på offentleg plass."
Som du ser her så er vederlag uansett forbudt, det hjelper ikkje at pengane var meint for å dekke faktiske utgifter som bensin eller bompengar. Men det er ikkje ulovlig persontransport sålenge du ikkje retter tilbudet til allmuen på ein offentlig plass, så om ein kompis ringer deg direkte og du kjem for å hente så ikkje det piratvirksomheit.
Dette blir nok tolka forholdsvis strengt da den same lova også har med følgande unntak for persontransport som ikkje krever løyve:
"Det trengst ikkje løyve når den som rår over ein personbil tek med seg folk han arbeider saman med eller grannar når han køyrer mellom bustad og arbeidsstad."
Unntaket åpner for at du kan ta med deg kollegaer og naboar når du likevell kjøyrer til og frå arbeid. Det er verdt å merke seg at generell kjøyring av venner er ikkje nemnt i unntaket og skal nok derfor tolkast som transport som krever løyve, jmf. andre avsnitt.
Lenke til kommentar

 

Det kan av og til være litt vanskelig å skille mellom vennekjøyring og pirattaxi, men reglane kjem frå yrkestransportlova der det blant anna står følgande:

"Den som mot vederlag vil drive nasjonal eller internasjonal persontransport med motorvogn, må ha løyve. Det same gjeld den som utfører persontransport mot vederlag på liknande måte som drosje når tilbod om transport vert retta til ålmenta på offentleg plass."
Som du ser her så er vederlag uansett forbudt, det hjelper ikkje at pengane var meint for å dekke faktiske utgifter som bensin eller bompengar. Men det er ikkje ulovlig persontransport sålenge du ikkje retter tilbudet til allmuen på ein offentlig plass, så om ein kompis ringer deg direkte og du kjem for å hente så ikkje det piratvirksomheit.
Dette blir nok tolka forholdsvis strengt da den same lova også har med følgande unntak for persontransport som ikkje krever løyve:
"Det trengst ikkje løyve når den som rår over ein personbil tek med seg folk han arbeider saman med eller grannar når han køyrer mellom bustad og arbeidsstad."
Unntaket åpner for at du kan ta med deg kollegaer og naboar når du likevell kjøyrer til og frå arbeid. Det er verdt å merke seg at generell kjøyring av venner er ikkje nemnt i unntaket og skal nok derfor tolkast som transport som krever løyve, jmf. andre avsnitt.

 

Slik tolker ikke jeg lovteksten.

Den som mot vederlag vil drive nasjonal eller internasjonal persontransport med motorvogn, må ha løyve.

Det same gjeld den som utfører persontransport mot vederlag på liknande måte som drosje,

når tilbod om transport vert retta til ålmenta på offentleg plass."

 

Så lenge tilbudet om transport ikke er rettet mot almenheten, på en offentlig plass, trenges inten løyve for å bedrive persontransport mot vederlag.

Lenke til kommentar

Praksisen for korleis regelverket har blitt praktisert har i alle fall vært forholdsvis streng. Så sjølv om eg er enig i at kravet til når ein treng løyve er veldig spesifikt i forhold til å rette tilbud mot allmennheita, så harmonerer det dårlig med unntaket med at kollegaer kan sitte på med deg til og frå jobb.

Lenke til kommentar

Du har lov til å ta betalt for dine utgifter, og de kan du i prinsippet sette selv, 10kr for bensin, 100kr for å dekke forsikringspremie og 100kr for slitasje av bildeler.

 

Dersom du kjører 'venner' er reglene annerledes, politiet kan ta deg for det, spesielt viktig å kunne navnet på alle de som sitter på.

Nei, man har ikke lov til å drive personbefordring mot vederlag, at man får vederlag betyr ikke nødvendigvis at man tjener penger..

Altså er det rett og slett ikke lov å kjøre slik for bensinpenger en gang.

Lenke til kommentar

 

Du har lov til å ta betalt for dine utgifter, og de kan du i prinsippet sette selv, 10kr for bensin, 100kr for å dekke forsikringspremie og 100kr for slitasje av bildeler.

 

Dersom du kjører 'venner' er reglene annerledes, politiet kan ta deg for det, spesielt viktig å kunne navnet på alle de som sitter på.

Nei, man har ikke lov til å drive personbefordring mot vederlag, at man får vederlag betyr ikke nødvendigvis at man tjener penger..

Altså er det rett og slett ikke lov å kjøre slik for bensinpenger en gang.

 

Du prøver ikke å si at dersom jeg stiller bil for gutteturen til Hafjell så har jeg ikke lov å ta imot bensinpenger fra de 3 passasjerene?

 

Selvsagt har jeg det.

Lenke til kommentar

 

Du har lov til å ta betalt for dine utgifter, og de kan du i prinsippet sette selv, 10kr for bensin, 100kr for å dekke forsikringspremie og 100kr for slitasje av bildeler.

 

Dersom du kjører 'venner' er reglene annerledes, politiet kan ta deg for det, spesielt viktig å kunne navnet på alle de som sitter på.

Nei, man har ikke lov til å drive personbefordring mot vederlag, at man får vederlag betyr ikke nødvendigvis at man tjener penger..

Altså er det rett og slett ikke lov å kjøre slik for bensinpenger en gang.

 

Du glemmer at det gjelder når tilbudet rettes til offentlig plass.

Lenke til kommentar

Du prøver ikke å si at dersom jeg stiller bil for gutteturen til Hafjell så har jeg ikke lov å ta imot bensinpenger fra de 3 passasjerene?

 

Selvsagt har jeg det.

Nei, det er ikke det jeg sier.

I scenarioet denne tråden omhandler gjelder det så vidt jeg kan forstå en som kjører rundt nærmest på bestilling.

 

Dersom du tar med deg noen på din tur til og fra jobb eller liknende er det lov å motta bensinpenger.

 

Dette står i lovteksten, jeg antar det kan gjelde også for Hafjellturen deres..

 

§ 20.Annan persontransport

(1) Det trengst ikkje løyve når den som rår over ein personbil tek med seg folk han arbeider saman med eller grannar når han køyrer mellom bustad og arbeidsstad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...