Gå til innhold

Cpu'en Går Seg Varm!


MrEirik

Anbefalte innlegg

Er det unaturlig at CPU'en blir 66°c? :shrug:

 

CPU Core : 66°c

CPU Surface : 52°c

System temp : 55°c

 

Jeg har tatt av kabinettet for å holde temp'en i sjakk, men når jeg er på LAN blir lufta ofte innestengd og varm. Under spill kan temp'en komme opp i 70°c. Viften skal kunne takle XP2600+. Jeg har XP2200+. Nå har jeg nettop "underklokket" prosessoren til 2000+.

 

Dette er selvfölgelig ikke noe önsket alternativ, og jeg lurte dermed på om noen har tips til meg. HK er A-Bit KD-7.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sikker på at temperatur leses av riktig, har du brukt kjølepasta?, eventuellt for mye?. kjøp deg bedre kjøler...

Jeg vet ikke om temp måles riktig. Jeg bruker vanlig System Setup (når jeg starter PC'n) til å sjekke temp'en.

 

Ja, jeg har kjölepasta. Det var sånn greier som var på når jeg satte prosessoren i. Regner med det var riktig mengde siden pastaen var på fra fabrikken. Vifta skal passe til prosessorer opp til XP2600+.

Lenke til kommentar
Jeg hadde akkurat samme problemet, med samme CPU. Det viste seg at kjøleribba, en tung zalman sak hadde løsnet litt under transport. Kjøpte en ny tube Artic Silver 5 fra microplex, fjerna endel støv fra kjøleribba. Nå er temperaturen normal.. 40-50 grader.

Trur ikke kjöleribba er lös heller. Satte PC'n sammen selv og jeg sörga for å få kjöleribba godt på plass. Vurderer noe slikt : ;)kjoling.jpg

Lenke til kommentar

Hvis du først underklokker eller beholder den orginale

hastigheten.

Sett ned spenningen på CPU'en med 0.05V.

Det gjør veldig mye for temperaturen.

Men det er tydelig at det er noe som er galt når du får så høy

temperatur.

Min XP2500 gikk ned 5 grader ved å sette Vcore fra 1.65 til 1.6V.

(Den målte spenningen gikk fra 1.7 til 1.65V i Hardware Doctor)

Lenke til kommentar

Hmmm, det er en god smule høyt.

Var det EPoX'en min så ville alarmen gått på 60C.

"Warning, system at critical limits, Meltdown imminent"

Når den kryper til 65C, da kicker EPoX'en inn varme bekjempelsen og kutter strømmen.

 

Prøv å smekke på en SLK 900 eller 947, smekk på en 96mm vifte som du liker støyen på så er tempen GANSKE lav.

Lenke til kommentar
Hvis du først underklokker eller beholder den orginale

hastigheten.

Sett ned spenningen på CPU'en med 0.05V.

Det gjør veldig mye for temperaturen.

Men det er tydelig at det er noe som er galt når du får så høy

temperatur.

Min XP2500 gikk ned 5 grader ved å sette Vcore fra 1.65 til 1.6V.

(Den målte spenningen gikk fra 1.7 til 1.65V i Hardware Doctor)

Tusen takk!

CPU tempen gikk ned 5-7°c etter at jeg satte ned spenningen fra 1.65V til 1.60 V!

Lenke til kommentar

du Burde vel kansje få tak i Ny Vifte? kansje den er slitten! jeg har bare 1.2ghz cpu og jeg kjører med en Cpu Vifte som klarer XP2600. det kjøler ganske bra, min temperatur pleier og lige i underkant av 40C grader. er vel aldri dumt med for kraftig vifte så lenge den ikke blir for tung, da den lett kan ødlegge den lille kjærnen.

Lenke til kommentar
du Burde vel kansje få tak i Ny Vifte? kansje den er slitten! jeg har bare 1.2ghz cpu og jeg kjører med en Cpu Vifte som klarer XP2600. det kjøler ganske bra, min temperatur pleier og lige i underkant av 40C grader. er vel aldri dumt med for kraftig vifte så lenge den ikke blir for tung, da den lett kan ødlegge den lille kjærnen.

vifta er 1/2 år gammel... temp'en har vært lik siden förste gang jeg prövde pc'n...

Lenke til kommentar
System temp : 55°c

HJELP

 

55 grader er da ekstremt mye. Dette er luften inne i kassa og burde vel ikke være mer enn ti grader over romtemperatur. Hadde jeg vært deg hadde jeg gjort noe straks... for så varmt skal det da virkelig ikke være.

 

Vurder en bordvifte eller noe inntil du kommer på noe mer varig.

Lenke til kommentar

Har bare skumma igjennom her, så det er mulig jeg har hoppa over noe her, men hvordan står det til med kabinettvifter?!?

 

55 grader inne i kabinett høres helt sykt ut... Som nevnt tidligere; 10 grader over romtemp er mer normalt. Dessuten; CPU kan jo aldri bli kaldere enn tempen inne i kabinettet... Selv har jeg to vifter fom blåser luft inn i front og en som blåser ut bak (i tillegg til PSU som også blåser varm luft ut). Det resulterer i ca 10 over romtemp.

 

Blir kjøeribben veldig varm? Hvis den blir det betyr det i hvert fall at ribba sitter godt. Blir den ikke varm sitter ribba dårlig og overfører ikke varmen. Evt for mye goop. Blir ribba varm, men cpu fortsatt ikke kjøles tilstrekkelig betyr det enten at du har en ræva ribbe eller så flytter ikkke vifta nok luft. Evt ribba er full av støv som i praksis fungerer som isolasjon (les; glava)

Lenke til kommentar
du Burde vel kansje få tak i Ny Vifte? kansje den er slitten! jeg har bare 1.2ghz cpu og jeg kjører med en Cpu Vifte som klarer XP2600. det kjøler ganske bra, min temperatur pleier og lige i underkant av 40C grader. er vel aldri dumt med for kraftig vifte så lenge den ikke blir for tung, da den lett kan ødlegge den lille kjærnen.

vifta er 1/2 år gammel... temp'en har vært lik siden förste gang jeg prövde pc'n...

hmmm. rart. du burde ihvertfall Prøve å Skifte ut vifta di med en ny en!

CPU Vifter koster stort sett fra 100.-kr og oppover. har du foresten mange enheter? og dårlig strømforsyning? du burde minst ha 300W PSU. har du mange enheter så ville jeg satt in 1 eller 2 kabinett vifter, da dette senker temperaturen inne i kabinettet ganske mye, men dette hjelper ikke så altfor mye til kjøling av CPU. så Prøv og sett på en ny CPU vifte først var jeg deg.

Lenke til kommentar
Utifra bildet ditt ser det ut som om du er 14år, alle vet at barn er dumme og klarer ikke utrette noe som helst. Jeg fikk min første pc'e når jeg var 15, vent til du blir litt eldre, og nå får det være tid for å leke i skogen, lage hytter, og krige med bensinbomber..

 

 

En fjorten åring kan være smartere en deg, for du høres ikke så veldig smart ut.

 

Håper du får perm ban :grumpy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...