Gå til innhold

Tips til god og brukervennlig NAS til hjemmebruk

Anbefalte innlegg

Hei

Da jeg bor på et sted med relativt treg internettkapasitet er det vanskelig for meg å bruke sky-tjenester som backup. Dermed vurderer jeg å gå til anskaffelse av en NAS istedet.

Følgende bruksområder jeg ser for meg:

- strømme film, musikk osv

- backup av windows pc, samt våre macer ( må være time machine kompatibel)

Pris: tja... maks 2500 kr inkludert disker.

Må ha USB tilgang da jeg har en ekstern-disk jeg vil koble til.

Er det noe annet en NAS bør/må ha?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først bør du finne ut ca hvor mange GB lagring du trenger, og bestemme deg for hvor viktige dataene som lagres er.

De fleste har data som er viktige, som f.eks. bilder av barnas oppvekst, feriebilder, diverse dokumenter. Totalt utgjør dette normalt en liten del av det som trengs sikkerhetskopi av, og dette bør du legge opp på en skytjeneste i tillegg. Selv med dårlig internetthastighet får du lastet opp dette til en skytjeneste, det tar bare tid.

Resten, slik som backup av PC og MAC og streaming er det som tar (enorm) plass. Skal du lagre absolutt alle filmer du laster ned/kjøper, eller skal gamle filmer slettes etter hvert?

Men forslaget til Kyrre S, er nok det nærmeste du kommer i din prisklasse. Kanskje du klarer å øke til 2x 2TB disker uten å gå over budsjett.

Usikker på om den NAS-en støtter TimeMachine.

Lenke til kommentar

Først bør du finne ut ca hvor mange GB lagring du trenger, og bestemme deg for hvor viktige dataene som lagres er.

De fleste har data som er viktige, som f.eks. bilder av barnas oppvekst, feriebilder, diverse dokumenter. Totalt utgjør dette normalt en liten del av det som trengs sikkerhetskopi av, og dette bør du legge opp på en skytjeneste i tillegg. Selv med dårlig internetthastighet får du lastet opp dette til en skytjeneste, det tar bare tid.

Resten, slik som backup av PC og MAC og streaming er det som tar (enorm) plass. Skal du lagre absolutt alle filmer du laster ned/kjøper, eller skal gamle filmer slettes etter hvert?

Men forslaget til Kyrre S, er nok det nærmeste du kommer i din prisklasse. Kanskje du klarer å øke til 2x 2TB disker uten å gå over budsjett.

Usikker på om den NAS-en støtter TimeMachine.

Jeg ser for meg automatisk backup av enkelte mapper på min windows pc. Dermed vil dataen befinne seg på to harddisker, noe som er godt nok for min del. Bilder kan jeg selvsagt laste opp til dropboxen og jeg har mesteparten av bildene mine der. Dessverre har jeg bare 3 mbit, så det svir hver gang store raw-filer skal lastes opp :(

Angående filmer og serier så vil disse bli slettet etterhvert som jeg har sett de, så med andre trenger jeg ikke mange tb med lagringsplass. Jeg ser for meg et sted mellom 2 og 4 tb.

Zyxel ser veldig bra ut, men må undersøke nærmere om time machine fungerer eller ei. En kan si mye negativt om Apple, men time machine er ikke dumt :)

Andre NASer som jeg vurderer er WDs alternativ som skal være brukervennlig osv, men har fått blandet kritikk.

Endret av Fjelldal83
Lenke til kommentar

Jeg kan trygt anbefale Synology. Jeg har DS213, som betyr at den har to disker og er en 2013-modell.

Jeg streamer til Apple TV via app på Android-mobil. Finnes også til iPhone.

Bruker Time Machine mot Mac-en. Synology har greie guider.

Du kan også sette opp lokal sky som syncer mot sky på Internett.

Alle nyere Synology NAS har samme funksjoner via Disk Station Manager (DSM), som du kan teste her.

Forskjellen mellom modellene er antall disker og kraft.

DS411j betyr plass til 4 disker, 2011-modell, j = budsjett.

DS214+ betyr plass til 2 disker, 2014-modell, + = kraftigere enn vanlig (uten +) og j.

Det finnes også "spesial" modeller: Play og SE.

Se priser på de forskjellige modellene hos Prisjakt.

Nå høres dette nesten ut som en reklame, men jeg er superfornøyd med denne løsningen.

Jeg har satt opp mine disker med speiling. Og det er jeg glad for! Den ene disken falt ut av RAID-et. Fikk ny på garanti. Satt inn den nye og bygde opp på nytt. Uten nedetid og tapt data. Ytelsen er jeg også fornøyd med, kan laste ned torrent og streame samtidig. Jeg kan også logge inn på den via nett (du får gratis synology.me adresse) og dele filer via link (med passord og utløpsdato).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...