Gå til innhold

Vifte Modding På Psu

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Q-tec Gold 400W som bråker altfor mye.(bombe)

Kjente på utblåsluften og den var ikke lunken engang.

Er det noen metode for å senke hastigheten på viftene i PSU?

Synes å ha lest om det tidligere , prøvde å søke men fant ikke noe?

Er det noen som kan hjelpe meg med en forklaring eller en link?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe... har denne jeg også og ja den bråker. (men jeg er en person som synes at lyden av disker som jobber er like koselig som knitring i peisen, så jäg tycker det är golligt) :lol::lol:

...det som irriterer meg, er at vitene i denne psu'en ikke har lys. De er jo blanke, men med lys tror jeg den hadde blitt fet :)

...tror jeg skal bytte de ut gitt.

Lenke til kommentar

Jeg har moddet et titalls PSUer, så det er mulig, ja. Du trenger ikke kjøpe nye vifter, du kan kjøre dem ned på 6V eller 7V.

Å kjøre viftene på 6V er det letteste, da kobler du dem i serie i stedet for parallell.

Jord (sort)-> Vifte 1 sort

Vifte 1 rød -> Vifte 2 sort

Vifte 2 rød -> +12V (rød)

Du bør ha en stjernetrekker, avbitertang, loddebolt og elektrotape (eller krympeplast) for hånden. Ev. kan du bruke "sukkerbiter". Men jeg aner ikke hvor nevenyttig du er :-)

Lenke til kommentar

Takk takk for tipsene!

Blir til at jeg åpner box'en og lodder litt!

Du bør ha en stjernetrekker, avbitertang, loddebolt og elektrotape (eller krympeplast) for hånden. Ev. kan du bruke "sukkerbiter". Men jeg aner ikke hvor nevenyttig du er 

Har 10 tommeltotter , men vet iallefall hvordan jeg skal bruke dem! :D

Skal hive meg på dette imorgen!!

Lenke til kommentar
Evt kan man kjøpe en Noisekiller til 150 spenn som regulerer hastigheten på viften(e) etter temperaturen inni strømforsyninga.

Jeg har prøv slike NoiseKillere på et par PSUer også. De funker forsåvidt, men du har mindre kontroll på støyen slik. Ingenting er heller mer irriterende enn en vifte som går opp/ned i turtall avhengig av CPU belasting etc.

Man bør derfor sørge for å teste temperaturene (hovedkort, CPU) før og etter modifisering. Et vanlig problem er at luftinntakene er altfor små. Det beste er å sage hull i bunnen av kabinettet, men det går også bra å ta ut det nederste PCI spor dekselet. I ekstremt støvete miljø, må man finne andre løsninger.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen betenkeligheter med nosiekiller.

Se for eksemel Cheiftech sine PSU'er, der har man samme teknologien innebygd på et eget lite printkort.

Tipper mange andre produsenter gjør det samme.

Det er ikke mye den vifta veksler, jeg hører den ikke i det hele tatt.

Og synes det er greit at vifta har mulighet til å justere seg etter temeraturen.

Slik at ved høy temperatur, så økere kjølinga di og får tatt unna den ekstra varmen som lages.

Da vil komponentene inni PSU'en og PC'en slippe den ekstra varmen.

Varme er elektronikkens verste fiende (bortsett fra vann da).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...