Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leiekontrakt

Technohead

Anbefalte innlegg

Jeg skal leie en bolig som privatperson og har fått presentert en leiekontrakt som ser ut til å være basert på en standard leiekontrakt for næringsbygg og ikke private boliger.

Grunnen til at jeg tror det er følgende punkt i kontrakten:

Forsikring

Utleier har forsikring på eget innbo og bygning.

Dersom de forhold som medfører utløsning av forsikringsutbetaling kan føres tilbake til leiers bruk eller manglende vedlikehold, vil leier måtte svare for egenandelen på forsikringen overfor utleier.

Utleier har ikke ansvar for skader eller tap som måtte oppstå ved innbrudd, brann, vannskade mv utover det som dekkes av de forsikringer utleier har som huseier og eier av innbo. Dette gjelder likevel ikke skader eller tap som skyldes utleierens mislighold.

Jeg stusser litt over teksten der det står at utleier ikke har ansvar for skader eller tap som måtte oppstå ved innbrudd, brann, vannskader mv utover det som dekkes av de forsikringer utleier har...

Hvilke skader kan det her være snakk om at jeg som leietaker kan risikere og måtte stå til ansvar for ? Vil ikke en vanlig husforsikring og innboforsikring dekke alle skader ved f.eks. brann, innbrudd og vannskade ?

Er det noen reel risiko jeg løper her ved å godta dette punktet i kontrakten ?

Mvh

V.H

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det presiseres at huseier har innboforsikring på eget innbo. Ditt innbo vil derfor ikke være dekket, uten at du tegner egen forsikring.

Hei og takk for svar. Hvis det punktet i kontrakten refererer kun til mine eiendeler så er det jo greit. Så lenge jeg er sikker på at jeg ikke kan stilles ansvarlig for skade på utleiers innbo eller hus så trenger jeg ikke å bekymre meg, men da under forutsetning av at en eventuell skade/forsikringssak ikke kan føres tilbake til mitt bruk eller vedlikehold av boligen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Så lenge jeg er sikker på at jeg ikke kan stilles ansvarlig for skade på utleiers innbo eller hus så trenger jeg ikke å bekymre meg, men da under forutsetning av at en eventuell skade/forsikringssak ikke kan føres tilbake til mitt bruk eller vedlikehold av boligen.

Vel, dersom huseiers forsikring ikke dekker skade (eller gir redusert utbetaling) grunnet uvettig bruk eller manglende vedlikehold blir du fort å regne som den ansvarlige. Herunder også egenandelen ved forsikringsutbetaling.

Dette er normalt.

Note; Manglende vedlikehold i denne forbindelse er f.eks et tett sluk (som fører til vannskade), beboer skal sørge for å holde sluk åpent.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...