Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden

Anbefalte innlegg

$600 = 5000 kr, men legger man på litt ekstra så tipper jeg ca. 6000 kr i norske butikker

Tror vi trygt kan regne med at butikkene vil bruke 10-gangen hvis ikke dollarkursen skulle stupe bratt de neste ukene.  Uansett bør det koste mindre enn et 980 Ti gjør nå og om testene er enige med presentasjonen så er det vanskelig å kicke på den prisen for en som har kjøpt et 980 Ti.  Får bare håpe jeg får aldri så lite igjen for det når det skal selges.

Unnskyld, men har dere hørt om konseptet merverdiavgift?

$600 = kr 4.920 , tillagt 25 % mva blir dette kr 6.150, deretter kommer det vanlige ekstra påslaget til norske butikker.

Hæ? $600 er MSRP, eller Manufacturer Suggested Retail Price; altså anslått utsalgspris.  Prisen inn til butikk er en helt annen og det er den som får tillagt påslag og MVA.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spent på benchmarks. Ut ifra de få tallene de vist så virker det som at påstanden om at 1x GTX 1080 skal være bedre enn GTX 980 i SLI er i bestefall misvisende. Men vi får vente å se, om det skulle vise seg å stemme så bytter jeg nok fra GTX 980 SLI til GTX 1080 bare for å slippe alt trøblet jeg har med SLI.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spent på benchmarks. Ut ifra de få tallene de vist så virker det som at påstanden om at 1x GTX 1080 skal være bedre enn GTX 980 i SLI er i bestefall misvisende. Men vi får vente å se, om det skulle vise seg å stemme så bytter jeg nok fra GTX 980 SLI til GTX 1080 bare for å slippe alt trøblet jeg har med SLI.

Og du slipper :

2x Effektforbruket til 1 980 ti.

En god del støy.

Alle problemene som SLI innebærer som at spill ofte ikke fungerer 100% ved lansering og andre småproblemer.

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg skal selge 980 korta mine for et 1080?

Får kanskje 3K pr stk iogmed de har vannblokker m bakplater. Så spytter jeg inn litt selv. Hiver 980Ti kortet til folding dedikert og koser meg med et 1080 :hmm:

1080 vs 980sli? Samme eller litt bedre ytelse? Så lenge det ikke er dårligere ytelse kommer jeg til og selge mine 980 med vannblokker for 4k, bare for og bli kvitt dem liksom :)

Du skulle jo kjøpe mine du :(

Er prisen god så gjør jeg jo selvsagt det :) men fruen i huset har fått nyss om alle svartejobbene mine nå så blir liksom ikke så lett og få lurt unna så veldig mye, det var plutselig veldig mye som må fikses i hagen :/

Edit: oi, trudde poster slo seg sammen jeg :p

Endret av Trondz1
Lenke til kommentar

$600 = 5000 kr, men legger man på litt ekstra så tipper jeg ca. 6000 kr i norske butikker

Tror vi trygt kan regne med at butikkene vil bruke 10-gangen hvis ikke dollarkursen skulle stupe bratt de neste ukene.  Uansett bør det koste mindre enn et 980 Ti gjør nå og om testene er enige med presentasjonen så er det vanskelig å kicke på den prisen for en som har kjøpt et 980 Ti.  Får bare håpe jeg får aldri så lite igjen for det når det skal selges.

Unnskyld, men har dere hørt om konseptet merverdiavgift?

$600 = kr 4.920 , tillagt 25 % mva blir dette kr 6.150, deretter kommer det vanlige ekstra påslaget til norske butikker.

Hæ? $600 er MSRP, eller Manufacturer Suggested Retail Price; altså anslått utsalgspris.  Prisen inn til butikk er en helt annen og det er den som får tillagt påslag og MVA.

Det er ikke slik det fungerer her i verden, den oppgitte prisen på $599 er den foreslåtte utsalgsprisen eksl. salgsskatt i USA, de har ikke merverdiavgift, men salgsskatt i USA og av diverse årsaker blir prisene oppgitt eksl. salgsskatt. Når man har en omsetning på over kr 50.000 i en 12 månedersperiode her i Norge må man mva-registrere seg og må da legge på 25% merverdiavgift på all avgiftspliktig omsetning. Salg av varer innenlands er å regne som avgiftspliktig omsetning med mindre det eksisterer et spesifikt unntak, f.eks. slik som det gjør for elbiler. Butikken her i Norge må derfor legge til 25 % merverdiavgift ved salget.

Når du skriver at det er prisen inn til butikk som får tillagt merverdiavgift så er dette så misforstått at jeg får lyst til å gråte. Ja, teknisk sett må butikken betale merverdiavgift beregnet av varens innkjøpspris ved innførsel, men dette er helt irrelevant med tanke på salget av varen til deg som konsument og denne merverdiavgiften vil butikken også kunne føre til fradrag på sitt neste mva-oppgjør. Den er helt uten betydning i denne sammenhengen. Les Wikipedia sin artikkel om merverdiavgift før du krangler mer om dette: https://no.wikipedia.org/wiki/Merverdiavgift

Når du skal beregne norsk pris så må du legge til merverdiavgift, dette kommer du ikke unna.

Lenke til kommentar

Det blir interessant å se hva AMD byr på senere og til hvilken pris.  Ved å lansere 1070 til en særdeles fordelaktig pris har Nvidia gjort det vanskelig for AMD å ta tilbake markedsandeler i både midt- og lavprissegmentene, så her må de virkelig ha noe spesielt på lager om de skal tjene penger og redusere Nvidias markedsdominans.  Jeg har bange anelser om at de grønne fort kan ende opp med mer enn dagens 80% og at AMDs kamp for overlevelse bare blir enda mer desperat.

Lenke til kommentar

4K? Hold dem av muligens. God PPD pr krone. Har du luftkjølerene?

Ja 2k pr stk liksom :p har luftkjølerne, men det er zotac, di bråker mye og bygger 2,5 slot :p

Har de forsatt garanti så kan stockkjøleren være fra AMD. Skal stå i et dedikert kom uansett. ^^

Det ene er ca 1år og det andre noen mnd eldre :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hørte nettopp om lanseringen av 1080. Dette virker som et interessant kort (raskere enn Titan X til halv pris?). Prisen burde vel havne på rundt 6-7K, omtrent det samme som jeg ga for Titan X for noen år tilbake (prisen på Titan X steg til over 10-11K etterhvert; glad jeg var tidlig ute ;) ).

Lenke til kommentar

Hørte nettopp om lanseringen av 1080. Dette virker som et interessant kort (raskere enn Titan X til halv pris?). Prisen burde vel havne på rundt 6-7K, omtrent det samme som jeg ga for Titan X for noen år tilbake (prisen på Titan X steg til over 10-11K etterhvert; glad jeg var tidlig ute ;) ).

Tenkte på akkurat det samme. Prisen er jo høy i Norge. Ikke Kr. 3 000,- eller nærmere Kr. 6 000,- Kan kanskje likesågodt kjøpe en brukt Titan til 3 000 da og få nesten samme ytelse.

Lenke til kommentar

Tenkte på akkurat det samme. Prisen er jo høy i Norge. Ikke Kr. 3 000,- eller nærmere Kr. 6 000,- Kan kanskje likesågodt kjøpe en brukt Titan til 3 000 da og få nesten samme ytelse.

Blir nok et 1080-kort etter alt å dømme, for å si det slik :) Kortet er ikke bare raskere, men bruker også mye mindre energi (for meg er ikke det helt uviktig).

EDIT: Var forøvrig litt overrasket over prisingen på 1080. Hadde trodd kortet ville koste $1000, men de legger seg istedet på $600. Tusen dollar segmentet er sannsynligvis reservert for et flaggskip-produkt som lanseres senere (etterfølger til Titan X med mer minne og enda litt raskere enn 1080?).

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Han sa 1000 dollar, men mulig han sa feil da.

Han snakket om Titan X, som han nevnte til sammenligning. Se mot slutten av videoklippet, der kommer det klart frem at 1080 vil koste $600 (eller $599 for å være presis).

Så det seinere ja. Streamingen brøt litt sammen mot slutten så gikk å la meg da det som var av interesse var slutt.

Endret av Gralle
Lenke til kommentar

Teit spørsmål men når kan jeg drømme å få 1 kort som kan drive 4K i ultra med 60fps+. Er dette kortet 1080ti?

Joda, gtx1080 er for all del bra, men ytelsen er fortsatt for dårlig. Jeg vil ikke holde på med SLI da hele greia er helt katastrofe. Betaler heller 13 000 kr for et kort med samme ytelse som x2 kort som til sammen koster 10 000 kr.

Spent på skikkelig benchmarks. Og slapp jeg er grønn som gresset.

Lenke til kommentar

Teit spørsmål men når kan jeg drømme å få 1 kort som kan drive 4K i ultra med 60fps+. Er dette kortet 1080ti?

La oss anta at 1080 Ti gir det dobbelte i ytelse av et 980 Ti. Om vi skal dømme ut fra de mest krevende spillene der ute i dag, ut vil den i så fall såvidt klare det (mao. ingen ekte 4K-kort). Dagens 980 Ti gir vel ca. 25FPS i The Witcher 3 i 4K (aftermarket-versjoner klarer 30 FPS), et spill som allerede er ett år gammelt. 

Men er man smart og konservativ med innstillinger, så skal man ha absolutt ingen problemer med å nå 4K. Det fins mange "tulleinnstillinger" som harmer FPSen betraktelig uten at en merker noen synlige grafiske forskjeller. I følge mange er for eks. AA nesten ubrukelig med 4K på en 27".  Slår du slike ting av, og tar overklokking med i ligning (allerede snakk om 20% overklokk med 1080en), har du et kort som klarer 4K på 60FPS i de mest krevende spillene.

Alt dette er dog bare spekulasjoner. Vi vet ikke ytelsen på 1080 Ti, hvor godt den overklokker og hva grafikkravene på fremtidige AAA-spill  er (The Witcher 3 er allerede 1,5-2 år gammelt når 1080 Ti kommer på markedet).

Selv anser jeg et grafikkort som klarer å kjøre de mest krevende spillene godt over 60 FPS i 4K som et ekte 4K-kort (noe jeg ikke tror 1080 Ti vil bli). Andre har andre kvalifikasjoner, og baserer det kanskje ut fra hva de faktisk spiller; om det er CS: GO, Minecraft, BF4 (BF1) eller The Division.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...