Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden

Anbefalte innlegg

Japp.

Håper selvsagt på mer, men det er jo absolutt en mulighet. 780Ti til 980 var jo typisk bare en 10 %.

Ved visse 4K tilfeller 0 %, og noen ganger nærmere 15 %. Men for de som bryr seg så er nok ytelse per watt ganske så mye bedre. Samt muligens noe bedre pris/ytelse. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forventer ca samme ytelsesøkning over 980ti som 980 ga over 780ti.

Samme her, noe annet hadde faktisk overrasket meg litt. Så blir nok antageligvis ett 980 ti kort nummer 2 på meg når de går på brukmarkedet rett etter Pascal release  :grin2:

Hadde Pascal derimot mestret å levere et kort som kan kjøre 60fps i 4k med max settings, så hadde det vært interessant, men det er jeg ganske skeptisk til.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Det vil aldri skje med mindre AMD drar en flodhest ut av hatten sin :p Ytelsen til ett kort er nøye planlagt før kortet havner i produksjon, og det virker ikke som om nvidia sin strategi har vært ulønnsom. Why change something that aint broke.

Det er definitivt broken for oss forbrukere da ?

Det som kanskje motiverer til å gi ut noe vesentlig bedre er at alt skal over på 4k og VR. Krever jo en god del bedre kort enn i dag det om en ikke skall ha 3 kort i sli eller crossfire. Vil tro industrien pusher litt ekstra da.

Lenke til kommentar

Og det blir priset deretter. Så lenge det ikke påvirker regnskapet til nvidia negativt gir de blanke f i oss forbrukere.

Ett selvskap er ute etter å maksimere profitten sin. Noen tenker veldig kortsiktig og andre langsiktig. Men aldri tro at de bryr seg om forbrukere mer enn at de vil ha pengene dine :p

Om alt skal over på VR og 4k vil det skape ett mye høyere demand etter high end kort, og dette vil drive prisene opp, ikke ned :p

Lenke til kommentar

Spennende dager i vente ja...

Men at Nvidia har bekreftet masseproduksjon HBM2 betyr ikke at det blir klart for en toppmodell for gameren. Nå finner jeg ingen kilder (var muligens noe HKS skrev her på forumet), men første batcher går nok til Tesla P100.

Så spørs det med produksjon av GDDR5x og.

Det kommer mange varianter av GP10x. GP104-150 / 200 / 400 relativt snart, så det blir spennende å se.

Det kan være greit å linke til artikkelen og ikke side 2 i diskusjonen :)

http://www.sweclockers.com/nyhet/21993-nvidia-geforce-gtx-980-ti-gtx-980-och-gtx-970-far-tre-pascal-ersattare

Det slo meg på jobb i natt... Må sjekke kilder! Alltid like artig å oversette koreansk :p

http://www.hwbattle.com/bbs/board.php?bo_table=news&wr_id=18732

De kommer selv med påstanden at GP104-400 blir erstatteren til 980ti. 

Det står også at 970, 980 og 980ti er tatt ut av produksjon (discontinued) - Regner nå med at GP104 sine ulike varianter får et rimeligere / bedre / mer strømgjerrig alternativ enn de som ble tatt ut.

Har hengt meg alt for mye opp i nytt 980ti jeg :) Skal ikke gå i samme fella som sist å kjøpe 2x 980 noen måneder før ti kom :p

Lenke til kommentar

Vi snakker jo om 980 Ti-ytelse med betydelig mindre strømforbruk, varme, størrelse og ikke minst pris (trolig dagens 980-pris). Vil si det er kjempespennende. Eneste som trekker ned på sommerkortene er mangelen på HBM2, men de kommer med så mye spennende nytt at det egentlig ikke har så mye å si. Må mange år tilbake før vi så, så mange endringer fra en generasjon til et annet. 

Lenke til kommentar

Vi snakker jo om 980 Ti-ytelse med betydelig mindre strømforbruk, varme, størrelse og ikke minst pris (trolig dagens 980-pris). Vil si det er kjempespennende. Eneste som trekker ned på sommerkortene er mangelen på HBM2, men de kommer med så mye spennende nytt at det egentlig ikke har så mye å si. Må mange år tilbake før vi så, så mange endringer fra en generasjon til et annet.

980 ti ytelse til 980 pris, morsom tanke, lurer på hva du baserer det på?

Om jeg ikke tar helt feil har alltid nVidia priset "overtageren" likt, samme så vi med 780 ti og 980. Hva er det med Pascal som tilsier at nVidia skal begynne å plutselig selge skjermkortene sine på billigsalg?

Lenke til kommentar

Ren antagelse, basert på at de ulike modellene har hver sin dedikerte prisklasse (x60 rundt 2000,-, x70 rundt 3500,-, x80 rundt 5000,-, osv.), pluss at Pascal lanseres samtidig som Polaris.

780 Ti kostet ca. 5500,- ved lansering og 980 kostet 4500,-. Så ikke akkurat likt. Det har gått den andre veien og: 780 hadde betydelig dyrere lanseringspris enn GTX 970.

Vil ikke kalle min prisantydning for Pascal billigsalg på noen måter. I uansett tilfelle vil de også prises etter hva AMD kommer med. AMDs lansering av 290(X) er med på å forklare "rariteten" med 780 og 780 Ti-prisene; 780 Ti kostet nøyaktig det samme (5500,-) som det 780 gjorde et halvt år tidligere. Med mindre vi ser en resiprositet mellom begge selskapene for høyere prisnivåer, ser jeg ikke hvordan de skal kunne selge skjermkortene sine noe dyrere enn det de allerede gjør i dag.

Igjen, alt dette er rene antagelser. Per dags dato vet vi ingenting. AMD trenger heller ikke å prise noe billig; bare konkurransedyktig. 

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Om jeg ikke tar helt feil har alltid nVidia priset "overtageren" likt, samme så vi med 780 ti og 980. Hva er det med Pascal som tilsier at nVidia skal begynne å plutselig selge skjermkortene sine på billigsalg?

Jeg må innrømme det er deg jeg sliter med å følge logikken til. 780 ble introdusert til 649USD, 780ti ble introdusert til 699USD. 980 ble introdusert til 549USD.

I dag får man GTX980 til ~4800Kr her i Norge. Så hva må "1080" koste, og yte, for å friste noen til kjøp? La oss si den blir introdusert på samme prispunkt som 980. Hvor mye raskere enn 980 må den være for å selge? Du ville jo ikke betalt 4800Kr for et skjermkort som yter helt likt med 980? Da beveger jo ikke ytelsen i forhold til pris seg fremover  det hele tatt. Så hvor mye bedre synes du det bør være? 10% nok? 20% kanskje? Vel, på 20% så er vi oppe i rett under GTX980ti ytelse.

Mange ser ut til å tro at 980ti er dobbelt så rask som 970, men det er jo langt fra sannheten. Det man har sagt er at man like så godt kan kjøpe ett 980ti som 2x970. Fordi 980ti er dobbelt så raskt som ett 970? nei, det er fordi det for tiden er helt horribel støtte for SLI i en mengde spill, og dermed yter ikke 2x970 i gjennomsnitt stort bedre enn ett 980ti.

980ti er rett og slett ikke mye bedre enn 980. Derfor har vi grunn til å forvente at "1080" kommer til å matche ytelsen til 980ti, og det på et lavere prispunkt. Akkurat som 980 matchet (og vel så det) 780ti, men til en lavere pris.

Lenke til kommentar

Ifølge WCCTech har NVIDIA planlagt et Pascal-arrangement som skal holde sted før Computex 2016, som går fra 31. mai til 4. juni. Videre skal GTX 980 og GTX 980 Ti erstattes tidlig i juni, mens GTX 970 kommer i nyere utgave i midten av samme måned.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...