Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

 

Hæ? Fortell meg hvor du får reklamasjon om om du fjerner vifte på asus kort.

Jeg vil regne med at Komplett, Digital Impuls, Dustinhome, Power, Elkjøp, cdon, multicom, og andre norske butikker vil gi deg reklamasjonsrett så lenge du monterer den på igjen. De må i så fall komme med bevis på at dine tilpasninger har ført til at kortet har sluttet å fungere.

 

Som jeg skrev, mine msi har en skrue med en hvit maling/tape, bryter jeg den så 8000 i dass.

Evga kan jeg gjøre som jeg vil, og montere original kjøler uten å miste garanti/reklamasjonsrett :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ikke om du bryte garanti fra produsenten, som jeg gjør på mine 1080 msi om jeg åpner dem for å få en annen kjøleløsning.

 

Mister ikke garantien på evga om jeg bytter kjøler.

Er ikke tredje part som er problemet, men at du bytter kjøler og garanti. Bryter du garantien, har du heller ikke reklamasjonsrett?

 

 

Om du bryter produsentens garanti vilkår (og de vilkårene er lovlige), så har du ingen garanti lenger. Men reklamasjonsretten er i henhold til norsk lov. Og det er ikke noe som noe selskap kan ta i fra deg..

 

Vis meg det om du har reklamasjonsrett om DU bryter garanti fra produsent :)

Lenke til kommentar

 

 

Hæ? Fortell meg hvor du får reklamasjon om om du fjerner vifte på asus kort.

Jeg vil regne med at Komplett, Digital Impuls, Dustinhome, Power, Elkjøp, cdon, multicom, og andre norske butikker vil gi deg reklamasjonsrett så lenge du monterer den på igjen. De må i så fall komme med bevis på at dine tilpasninger har ført til at kortet har sluttet å fungere.

 

Som jeg skrev, mine msi har en skrue med en hvit maling/tape, bryter jeg den så 8000 i dass.

Evga kan jeg gjøre som jeg vil, og montere original kjøler uten å miste garanti/reklamasjonsrett :)

 

Nei, det stemmer ikke.

Fjerner du klistrelappen må selgeren forklare hvordan produktet har gått i stykker som følge av dette.

 

For eksempel er det fullt mulig å demontere en laptop ned til løse deler, fjerne støv og lort, sette den sammen igjen, og så reklamere på at vifta har sluttet å spinne to måneder senere. Om det blir et problem er det selger sitt ansvar å komme med en forklaring på at din demontering har ødelagt viften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om du bryter produsentens garanti vilkår (og de vilkårene er lovlige), så har du ingen garanti lenger. Men reklamasjonsretten er i henhold til norsk lov. Og det er ikke noe som noe selskap kan ta i fra deg..

Vis meg det om du har reklamasjonsrett om DU bryter garanti fra produsent :)

 

 

Du blander sammen begrepene. Garanti og reklamasjonsrett er to forskjellige ting. Den eneste gangen "garanti" kommer til anvendelse i forbrukerkjøpsloven, er når loven sier at det skal være 2 eller 5 års reklamasjonsrett på produktet. Forbrukerkjøps loven gir da et unntak fra den regelen, dersom det kommer kunde til gode. Altså mer enn 2 eller 5 år.

 

En utenlandsk produsent kan for eksempel gi 12 måneder + 12 måneders garanti. Og i garantivilkåret kreve at du registrerer kjøpet hos dem, for å få de siste 12 månedene med garanti. Gjør du ikke dette, så får du ikke de siste 12 månedene med garanti. Men som boende i Norge, så kan vi drite i det. For vi har altså 2 eller 5 års reklamasjonsrett i henhold til norsk lov uansett..

 

Egentlig er det svært få reelle garantier i Norge. Fordi det er ikke egentlig lov å kalle noe for garanti, med mindre man får mer dekning enn fra loven alene. En 1 års garanti er jo da overhodet ingen garanti. Med mindre de har 24 timers garanti på å fikse problemet. Fordi da får man mer i garantien, enn i henhold til forbrukerkjøpsloven som bare krever at reparasjonen skal utføres "så raskt som mulig"..

 

På en laptop for eksempel, kan man da ha bare 12 måneder med "same day repair" garanti. Men så har man 4 år med reklamasjonsrett iht. Norsk forbrukerkjøpslov etter de 12 månedene..

 

Jepp, det er ikke modifisering å fjerne støv.

På en laptop kan du bytte ram/ssd/hd uten å miste garanti/reklamasjonsrett.

Jeg hadde en laptop som krevde nesten full demontering for å komme til på 2 av RAM soklene (de lå på andre siden av HK). Og måtte således bryte en haug av "Warranty Void" sticker'e på veien. Da kan garantien ryke. Men igjen; ikke reklamasjonsretten.. nødvendigvis.. Om de ser at RAM soklene er fysisk skadd, så ryker selvsagt reklamasjonsretten også. Ellers må de bevise at det er du som har ødelagt produktet selv..

Endret av Gabri3L
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altså med MSI så kan du fjerne klistermerket og beholde garantien så lenge kortet er fysisk uskadet.

 

Gigabyte sier i utgangspunktet nei, men det er ikke mulig å sjekke det. Ikke klistermerke o.l.

 

ASUS er hore på slikt og garantien ryker, men de kan ikke fjerne reklamasjonsrettet pga. Norsk lov slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar

Med mindre de kan påvise skade på produktet som følge av dine inngrep så gjelder reklamasjonsretten. Den er ikke noe de bare kan vifte bort. Men om de går på bakbeina er det fort gjort at man ikke kommer noen vei likevel. Selv om man selvfølgelig burde da stå på krava om man har rett.

Lenke til kommentar

 

Ikke om du bryte garanti fra produsenten, som jeg gjør på mine 1080 msi om jeg åpner dem for å få en annen kjøleløsning.

 

 

Mister ikke garantien på evga om jeg bytter kjøler.

Er ikke tredje part som er problemet, men at du bytter kjøler og garanti. Bryter du garantien, har du heller ikke reklamasjonsrett?

 

Om du bryter produsentens garanti vilkår (og de vilkårene er lovlige), så har du ingen garanti lenger. Men reklamasjonsretten er i henhold til norsk lov. Og det er ikke noe som noe selskap kan ta i fra deg..

så jeg ville fått nytt på reklamasjonen hvis jeg vannkjølte

Et kort fra inno3d f. Eks ?

Lenke til kommentar

 

 

Ikke om du bryte garanti fra produsenten, som jeg gjør på mine 1080 msi om jeg åpner dem for å få en annen kjøleløsning.

 

 

Mister ikke garantien på evga om jeg bytter kjøler.

Er ikke tredje part som er problemet, men at du bytter kjøler og garanti. Bryter du garantien, har du heller ikke reklamasjonsrett?

Om du bryter produsentens garanti vilkår (og de vilkårene er lovlige), så har du ingen garanti lenger. Men reklamasjonsretten er i henhold til norsk lov. Og det er ikke noe som noe selskap kan ta i fra deg..

så jeg ville fått nytt på reklamasjonen hvis jeg vannkjølte

Et kort fra inno3d f. Eks ?

 

Så lenge det er kjøpt i Norge ja.

Lenke til kommentar

 

 

Ikke om du bryte garanti fra produsenten, som jeg gjør på mine 1080 msi om jeg åpner dem for å få en annen kjøleløsning.

 

 

Mister ikke garantien på evga om jeg bytter kjøler.

Er ikke tredje part som er problemet, men at du bytter kjøler og garanti. Bryter du garantien, har du heller ikke reklamasjonsrett?

Om du bryter produsentens garanti vilkår (og de vilkårene er lovlige), så har du ingen garanti lenger. Men reklamasjonsretten er i henhold til norsk lov. Og det er ikke noe som noe selskap kan ta i fra deg..

så jeg ville fått nytt på reklamasjonen hvis jeg vannkjølte

Et kort fra inno3d f. Eks ?

 

 

ikke umiddelbart, Inno3D forhandles av bl.a. Multicom, som praktiserer "Kunden tar alltid feil" filosofien. :p

 

Har du handlet der, så ville de nesten garantert tvunget deg til å ta det gjennom forbrukerrådet, og sikkert videre helt til Forbrukerklageutvalget (tidligere Forbrukertvistutvalget). Men ja, så lenge de ikke kan bevise at kortet ble defekt som følge av noe du har gjort med det. Så vil du til slutt vunnet frem..

Lenke til kommentar

 

 

 

Ikke om du bryte garanti fra produsenten, som jeg gjør på mine 1080 msi om jeg åpner dem for å få en annen kjøleløsning.

 

 

Mister ikke garantien på evga om jeg bytter kjøler.

Er ikke tredje part som er problemet, men at du bytter kjøler og garanti. Bryter du garantien, har du heller ikke reklamasjonsrett?

Om du bryter produsentens garanti vilkår (og de vilkårene er lovlige), så har du ingen garanti lenger. Men reklamasjonsretten er i henhold til norsk lov. Og det er ikke noe som noe selskap kan ta i fra deg..

så jeg ville fått nytt på reklamasjonen hvis jeg vannkjølte

Et kort fra inno3d f. Eks ?

 

 

ikke umiddelbart, Inno3D forhandles av bl.a. Multicom, som praktiserer "Kunden tar alltid feil" filosofien. :p

 

Har du handlet der, så ville de nesten garantert tvunget deg til å ta det gjennom forbrukerrådet, og sikkert videre helt til Forbrukerklageutvalget (tidligere Forbrukertvistutvalget). Men ja, så lenge de ikke kan bevise at kortet ble defekt som følge av noe du har gjort med det. Så vil du til slutt vunnet frem..

 

Okay, dere om det. Spiller ikke lotto om det.

Evga er mine kjøp, ikke noe humbug med merker på skruene.

Ingen som har vist meg at reklamasjonsrett overgår garantien.

Derfor denne: https://www.komplett.no/product/974595/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/seasonic-prime-titanium-750w-psu?offerId=KOMPLETT-310-974595#

Garanti: 120 md :)

Lenke til kommentar

Okay, dere om det. Spiller ikke lotto om det.

Jeg er ikke helt med. Forbrukerkjøps loven er ikke lotto. Men det kan være lotto å handle hos Multicom, som ofte driter i loven, og på den måten tvinger kundene sine til å klage dem inn for forbrukerrådet ved reklamasjonssaker. Men det har jo ingenting med merket å gjøre, det er jo butikken som gjør det. Det hadde ikke vært noe tryggere å handle EVGA fra Multicom om det er det du tror. Det måtte i så fall være ved å ta eventuelle reklamasjoner direkte med EVGA.

 

Evga er mine kjøp, ikke noe humbug med merker på skruene.

Som sagt kan man drite i eventuelle merker i Norge, på alle produsenter..

 

Ingen som har vist meg at reklamasjonsrett overgår garantien.

Forbrukerkjøpsloven §3Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

 

§ 18 a.Garantier

§ 27.Reklamasjon: Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

 

Ja, flott den. Forbrukerkjøpsloven ville ellers bare gitt 5 års reklamasjonsrett. Unntatt, som sagt, i henhold til §27. Det er litt uklart for meg. Men slik jeg tolker det, så er det da også slik at forbrukekjøpslovens reklamasjonsrett utvides til den tid som produsentens garanti gjelder. Altså at eventuelle unntak i produsentens garantivilkår ikke vil gjelde..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er forskjell på garanti og reklamasjonsrett?

Slik jeg tolker det du skriver har jeg 2-3 år garanti + 5 år reklamasjonsrett :hmm:

Forskjell på 120md garanti vs 60md reklamasjonsrett :)

Garanti er det produsenten gir, (Kan være alt fra gratis bios oppgradering\software oppgradering eller reprasjon.) Men reklamasjonsrett er det lovverket setter som minimum.

 

Riktignok er det en del forhandler som prøver å ungå den fordi de ellers ville gått konkurs om ikke produsenten blir holdt ansvarlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er forskjell på garanti og reklamasjonsrett?

Slik jeg tolker det du skriver har jeg 2-3 år garanti + 5 år reklamasjonsrett :hmm:

Forskjell på 120md garanti vs 60md reklamasjonsrett :)

 

Altså, i denne sammenhengen (altså ikke reklame), så er det å "reklamere", et verb. Det er noe man gjør, altså man foretar en reklamasjon mot en annen part. Denne reklamasjonen gjør man i henhold til en rettighet man har. Og den rettigheten kan være gitt i henhold til produsentens garantivilkår, eller (i Norge) i henhold til norsk forbrukerkjøpslov.

 

Så spørsmålet ditt er feil. Du kan ikke spørre hva som er "forskjell på garanti og reklamasjonsrett". Men du kan spørre; "hva er forskjellen på reklamasjonsretten man har i henhold til garantivilkår, og i henhold til forbrukerkjøpsloven?".

 

I Norge har alle i henhold til norsk lov, uavhengig av produsentens garanti vilkår, 2 års reklamasjonsrett. Men med et unntak; "Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.".

 

Nå, slik jeg tolker det, iht §27: "fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.".

 

Så betyr det at reklamasjonsretten i henhold til forbrukerkjøpslovens regler også forlenges like langt som produsentens garanti. Dermed vil du for eksempel kunne bryte produsentens garantivilkår. Men likevel ha 10 års reklamasjonsrett i henhold til forbrukerkjøpsloven. 

 

La oss si du bytter en bråkete vifte på en PSU med 10 års garanti. Og så ryker PSU'en når den er 7 år gammel. Ved å bytte viften har du sannsynligvis opphevet garantien, slik at du ikke får fikset den direkte på produsentens garanti. Men om jeg tolker forbrukerkjøpsloven korrekt, så vil du likevel kunne klage dem inn for forbrukerrådet i henhold til forbukerkjøpsloven. Og det vil være produsentens oppgave å bevise, eller ihvertfall sannsynliggjøre at det var viftebyttet som gjorde at PSU'en fikk forringet levetid. Noe som jo kan være tilfellet om den stillere viften ikke dytter like mye luft som originalen. Men har du montert en kraftigere vifte enn originalen vil ikke produsenten komme like langt med samme argumentet.

Lenke til kommentar

Det blir alltid en diskusjon rundt dette med reklamasjon/garanti.

 

Kjør safe. Ta kontakt med selger/produsent og spør hva de mener er innenfor med tanke på reklamasjon. EVGA synes det er helt greit. Noen her har vel fått tilbakemelding fra Gigabyte og at det er greit å skifte kjøler selv.

 

Det å bevise at hva man har gjort ikke er årsaken til en senere feil kan være vanskelig.

 

Jeg har en ugrei retursak jeg aldri kom videre med. Det var hos Komplett med Asus hovedkort (Kjøpte ny pc i deler). Jeg har skrudd pc siden midten av 90-tallet og føler meg habil innen faget. Fikk ikke pc'n til å fungere. I starten virket alt greit, men ved gpu-last kom det artifacts og bsod. Siden jeg ikke kunne pinpointe hvor feilen lå, ble alt sendt i retur.

 

Fikk så godkjent retur på alle produkter bortsett fra hovedkort - med kommentaren "bøyd pcb. Brudd i pci-e spor" (jeg undersøkte så mye jeg kunne med lupe og macrobilder, uten å forstå hva de mente). Problemet var at da jeg fikk tilbake produktet hadde cpu-socket dekselet løsnet og 15-20 pins bøyd særdeles mye. Etter mye fram og tilbake ga jeg opp. Burde jo tatt dette videre til forbrukerklageutvalget, men det var bare en tusenlapp. 

 

Så du kan si uendelig mange ganger at hva du gjorde ikke var skadelig for skjermkortet, å bevise at du ikke har gjort noe skadelig er ikke alltid like lett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...