Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Den artikkelen virker litt rar. Prisutviklingen på nåværende generasjon er en ting, men en mer enn dobling i msrp fra en generasjon til en annen virker voldsomt. Spesielt hvis ytelsesutviklingen er 20-30% over forrige generasjon. Uavhengig av etterspørsel.

 

Greit nok at det er selgers marked og at det er noen som tjener gode penger på skjermkort i disse dager. Hvor mye av dette sitter nvidia igjen med? Har nvidia økt sine utsalgspriser i takt med  etterspørsel? Sist jeg sjekket kunne man få FE kort til msrp (når de er tilgjengelige) direkte fra nvidia.

 

Jeg lurer på om det ikke er noen aktører i distribusjon-, importør- og salgsledd som driver mye av prisutviklingen sammen med den den ville etterspørselen.

 

Samtidig lurer jeg på sammenligningen med nåtidens 1080 priser og kommende "2080" priser. Hvis nvidia kommer ut med "2080" til 700 usd og denne er 20-30% bedre enn 1080 så er det ingen som vil kjøpe et 1080 til 800-1000 usd. Nvidia tar vel ikke 800-1000 usd for et slikt kort så de gir vel beng om andre må tilpasse sine priser?

 

Artikkelen virker ikke helt gjennomtenkt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er bare synsing og vas. Han driver og sammenlikner SLI ytelse som har nada med noenting å gjøre. Samtidig som han snakker om at siden 1080Ti koster så mye, så må et skjermkort som blir raskere koste mer, altså derfor må 2080 bli dyrere. Skulle trodd fyren var helt ny i gamet. Sist med GTX1070 for eksempel, var raskere enn Titan X når det kom, men kostet jo bare en brøkdel. Samme som GTX970 som hadde 780Ti ytelse..

 

RAM prisene kommer til å øke MSRP, spesielt om det er snakk om f.eks. 12GB på de nye kortene. Og etterspørsel vil også ha betydning selvfølgelig. Men det får være måte på svartmaling også..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, jeg betalte 7500, før rabatt, for et asus branda 1080ti FE kort i november 2017. Kanskje shroudet for kjøler er litt forskjellig. Med utviklingen i kronekurs og inflasjon er det nok ikke så ille i dag kontra 5900 for 780ti i 2013.

 

For min del er det ikke prisen i seg selv det er den relative prisutviklingen sent i et produkts levetidssyklus. Spesielt hvis brikkeprodusenten ikke tar seg ekstra betalt. Normalt vil jeg tro at prisen faller sent i syklusen. Blant annet for å selge ut lager før "the next great" kommer ut.

 

Den sammenligning med 1080 sli mot enkelt "2080" og den relative ytelse mellom disse virket noe søkt. Jeg har aldri hørt om noen som har brukt den form for sammenligning opp mot prissetting. For ytelse fungerer det. At en ny generasjon som yter inntil 20-30% (som jeg anser som normalt) bedre enn den forrige generasjonen skal prissettes mye høyere fordi skalering på gpu nummer to i et eldre oppsett skalerer dårlig og dermed tilsvarer toppkort i den nye generasjonen er for meg rart.

 

Jeg vil tro neste generasjon nvidia har en prisøkning på msrp tilsvarende elektronikk spesifikk inflasjon fra forrige generasjon ble introdusert frem til nå plus hva de tror de kan kare til seg.

Lenke til kommentar

Jeg fulgte 1080ti prisene ganske nøye frem til jeg kjøpte mitt kort (andre uke november) var det mulig å få kort (inkludert de med tredjepartskjølere) ned til rundt 6500 på tilbud. Så begynte prisene å øke og ikke minst være utsolgt. Jeg var heldig og fikk mitt på tilbud hos power så prisen ble ikke ille. 

Lenke til kommentar

Jeg var også ekstremt fornøyd med 1080Ti FE kortet, eneste grunnen til at jeg byttet var pga. et tilbud på 1080Ti med bra 3. partkjøler til 6290,- i fjor våres. Klarte ikke motstå det, men FE kortet var faktisk vesentlig bedre for CPU tempen siden det blåse all luft rett ut av kabinettet  :). Ikke at det var noen overaskelse. 

 

Men veldig fornøyd med dette kortet også, ingen støy i det hele tatt selv om FE støyen ikke plaget meg. Jeg hopper ikke rett på et 2080Ti, jeg ser ann hva de faktisk yter ift. 1080Ti først. Samt ikke minst pris. Ift. minne er ser jeg også liten mening med særlig mer minne enn ca. 8GB og kanskje maks 10GB. Jeg ser sjelden mer enn maks 7-8GB minne brukt med tonnevis av 4K texturemods etc., ultra og 3860x1600. De fleste titlene går sjelden over 6GB.

 

Synes forøvrig denne er kjekk å ha på mobiltelefonen for å få realtime feedback på ressursbruk mens jeg spiller. (ikke min PC i bildet)

ARX-Control-App-PC-Stats-2.jpg

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg var også ekstremt fornøyd med 1080Ti FE kortet, eneste grunnen til at jeg byttet var pga. et tilbud på 1080Ti med bra 3. partkjøler til 6290,- i fjor våres. Klarte ikke motstå det, men FE kortet var faktisk vesentlig bedre for CPU tempen siden det blåse all luft rett ut av kabinettet  :). Ikke at det var noen overaskelse. 

 

Men veldig fornøyd med dette kortet også, ingen støy i det hele tatt selv om FE støyen ikke plaget meg.

 

Jeg kjøpte også et 1080Ti FE da det kom ut i fjor, men sendte det raskt i retur pga støy. Det kommer litt an på hvilket kabinett man har, og plasseringen av dette, for hvordan støyen oppleves. Angrer ikke på at jeg byttet det ut til et MSI Gaming X. Jeg kan høre det kortet også, men støyprofilen er en annen. Er mer "whoosh" lyd. FE kjøler lyden er skarpere.

 

Når det er sagt så har jeg et 1080 FE kort i HTPC'n min, men det går greit. Et annet kabinett, og det står i TV benken som har da glassplate under og over kabinettet (med rom til å puste). Blir FE kort neste gang også til denne maskina. Kortet brukes til MadVR for film/TV serier, samt F@H.

Lenke til kommentar

Men hvem er det som stikker av med prisøkningen på 2-3 tusen, er det butikkene, kortprodusentene eller brikkeprodusenten?

Det virker som dette er bortimot rein profitt for butikkene. Det var vel snakk om potensielt opp mot 20-30 dollar økning i produksjonskostnader pga. dyrere minne, men flere tusen kroners økning på et par uker er selvsagt en helt urimelig økning fra butikkene. Her i landet er det så vidt jeg kan se Komplett som ligger i førersetet hva gjelder drøy prisøkning, alt utover maks 5-600 kroners økning vil jeg anta går rett til dem. Det skjedde ingenting magisk med minneprisene fra første til siste uke i januar, prisene har jo faktisk vært økende i halvannet år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men hvem er det som stikker av med prisøkningen på 2-3 tusen, er det butikkene, kortprodusentene eller brikkeprodusenten?

Det virker som dette er bortimot rein profitt for butikkene. Det var vel snakk om potensielt opp mot 20-30 dollar økning i produksjonskostnader pga. dyrere minne, men flere tusen kroners økning på et par uker er selvsagt en helt urimelig økning fra butikkene. Her i landet er det så vidt jeg kan se Komplett som ligger i førersetet hva gjelder drøy prisøkning, alt utover maks 5-600 kroners økning vil jeg anta går rett til dem. Det skjedde ingenting magisk med minneprisene fra første til siste uke i januar, prisene har jo faktisk vært økende i halvannet år.

 

 

Det var snakk om prisøkning på RAM i 2 omganger. Så 2 x $20-$30, og da inn til produsent. Og så kommer en del normal prisøkning som følge av etterspørsel, som riktignok går til salgs leddene.

 

At Komplett er en versting finner jeg imidlertid ikke mye bevis for. Kanskje på de mest populære modellene? Men prisguiden viser at billigste 1080Ti i Norge, er det Komplett som selger for øyeblikket. De har 2 modeller godt under 8K, og med bare 2-3 ukers leveringstid..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var snakk om prisøkning på RAM i 2 omganger. Så 2 x $20-$30, og da inn til produsent. Og så kommer en del normal prisøkning som følge av etterspørsel, som riktignok går til salgs leddene.

 

 

At Komplett er en versting finner jeg imidlertid ikke mye bevis for. Kanskje på de mest populære modellene? Men prisguiden viser at billigste 1080Ti i Norge, er det Komplett som selger for øyeblikket. De har 2 modeller godt under 8K, og med bare 2-3 ukers leveringstid..

 

Det kan nok stemme, på flere av de mest populære modellene ligger Komplett ganske langt over en del konkurrenter. De var også først til å sette prisene opp så vidt jeg klarte å fange opp, men ser de har moderert seg noe på enkelte kort da konkurrentene valgte å ikke følge på i samme stil. Ser også en del ekstreme utslag på enkeltkort hos enkelte andre butikker, så det kan jo tenkes at det er noen grossistledd som er inne i bildet også. Merkelig er det i hvert fall med såpass store forskjeller.

Lenke til kommentar

 

Jeg var også ekstremt fornøyd med 1080Ti FE kortet, eneste grunnen til at jeg byttet var pga. et tilbud på 1080Ti med bra 3. partkjøler til 6290,- i fjor våres. Klarte ikke motstå det, men FE kortet var faktisk vesentlig bedre for CPU tempen siden det blåse all luft rett ut av kabinettet  :). Ikke at det var noen overaskelse. 

 

Men veldig fornøyd med dette kortet også, ingen støy i det hele tatt selv om FE støyen ikke plaget meg.

 

Jeg kjøpte også et 1080Ti FE da det kom ut i fjor, men sendte det raskt i retur pga støy. Det kommer litt an på hvilket kabinett man har, og plasseringen av dette, for hvordan støyen oppleves. Angrer ikke på at jeg byttet det ut til et MSI Gaming X. Jeg kan høre det kortet også, men støyprofilen er en annen. Er mer "whoosh" lyd. FE kjøler lyden er skarpere.

 

Når det er sagt så har jeg et 1080 FE kort i HTPC'n min, men det går greit. Et annet kabinett, og det står i TV benken som har da glassplate under og over kabinettet (med rom til å puste). Blir FE kort neste gang også til denne maskina. Kortet brukes til MadVR for film/TV serier, samt F@H.

 

Helt klart :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...