Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

 

Ja 4K kommer mye mer til rette på en 32" skjerm (jeg har testet her på mine skjermer). GTX 10xx korta er bare for trege for god 4K opplevelse, og jeg aner at selv Volta korta blir det.

 

Men 32" 4K er det mange andre gode grunner for å kjøpe, og for meg med en urgammel 30" 2560x1600 som klør etter å oppgradere så vil nye og bedre paneler, mer skrivebordsplass, osv være veldig fristende selv om det vil sette spillytelsen på en prøve. 

 

 

Tro meg en 32" 16:9 skjerm er stor nok, både i vertikalen og horisontalen. Men ja krever sitt av skjermkortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GTX 970 og 980 ble lansert i 3. uka av September da de kom. Så er vi heldige ser vi GV104 korta omtrent samme tid i år da. Litt lenge for mange å vente frem til da, så derfor vi spekulerte om at 1080Ti skulle komme nå, men om Ti kortet ikke kommer før i Mai/Juni så kan man jo like gjerne vente på Volta.

Et gamer-kort med GP102 er rett rundt hjørnet. Lanseres nok kanskje på et litt mer gamer-orientert sted enn CES.

 

Spørsmålet er hvordan Nvidia kommer til å konfigurere kortet. Titan X (Pascal) har i dag 28 av 32 SM aktivert (3584 cores), og Quadro P6000 har alle 30 SM arkivert (3840 cores).

 

HotHardware har gjort en test av Quadro P6000 hvor de har inkludert et par DX12 applikasjoner (Quadro-drivere er ikke optimert for spill, men i DX12 er det minimalt driveroverhead), som dere ser så er ytelsen av en full GP102-brikke litt bedre enn Titan X. Merk også at Quadro-kortet har 24GB med minne, og derfor er klokket litt mer konservativt enn hva et GeForce kort med 12GB ville bli klokket (12GB ekstra med minne bruker faktisk litt strøm).

http://hothardware.com/reviews/nvidia-quadro-p6000-and-p5000-workstation-gpu-reviews?page=6

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et gamer-kort med GP102 er rett rundt hjørnet. Lanseres nok kanskje på et litt mer gamer-orientert sted enn CES.

Spørsmålet er hvordan Nvidia kommer til å konfigurere kortet. Titan X (Pascal) har i dag 28 av 32 SM aktivert (3584 cores), og Quadro P6000 har alle 30 SM arkivert (3840 cores).

 

Takk for svar HKS. Tror jeg vet akkurat når 1080Ti blir lansert - GDC 2017 - som starter 27. Feb og varer til 3. Mars ;)

Men om det stemmer, så ser vi ikke korta før om 3 måneder da, og det er ikke akkurat rett rundt hjørnet.

 

Et Geforce kort med 3840 cores aktivert hadde vært sweet, men det skader vel nVidia sitt salg av Titan X. En mulighet er jo så klart at 1080Ti kommer med 3840 cores, men med bare 8GB GDDR5X på 256bit minnebus, samme som GTX 1080 har.

Lenke til kommentar

Hva er det du sammenlikner med? Jeg tenker på 780 -> 980 -> 980Ti ->1080 i 1440+. Altså toppkortene for forbrukere ved ca årlig lansering.

 

780/780Ti lager litt hikke i den modellen pga samme chip og noe mindre ytelsesavstand mellom 780Ti og 980, men så gikk det også kortere tid mellom 780/780Ti. Jeg synes ihvertfall det virker ganske åpenbart at NVidia har lagt seg på ca denne "behagelige" ytelsesforskjellen og bevisst ikke gir mer, og det kan de så lenge AMD ikke har kjappere toppkort.

Lenke til kommentar

Dette skjønner jeg ikke. Du mener altså at Nvidia bevisst holder tilbake ytelsen fordi AMD har liggi etter i noen få år? Hva sier det om AMD? Og hvordan skal Nvidia trylle frem mer ytelse, hvor er det de holder tilbake? HBM2? GDDR5X holder jo til Titan X, så det ligger ikke der? Arkitekturen er jo også så bra de får det til akkurat per dags dato, det er rimelig mange ledetimer i engineering for sånt, så kanke være der heller. Skal de lage bedre chipper da, som allerede er helt i toppsjiktet?  

Jeg tror at Nvidia har en bedre mulighet pga markedsposisjonen sin, siden de kan overvåke og bestemme når de skal launche kortene sine på bakgrunn av hva AMD driver med, men at de holder tilbake ytelse tror jeg ikke noe på, jeg tror Nvidia lager så gode chipper de bare kan, på den størrelsen de gir de ut (ca 600mm2) og det samme gjør AMD også. Akkurat nå betyr det at Nvidia spytter ut toppkortene sine (snart) et helt år før AMD sitt Vega-kort og de gjorde det samme før Fury kom ut - for meg så virker det mer ut som de ønsker å sette spikeren i kista før AMD har kommet på banen

Lenke til kommentar

Dette skjønner jeg ikke. Du mener altså at Nvidia bevisst holder tilbake ytelsen fordi AMD har liggi etter i noen få år? 

 

Nei, dette ble et sidespor. Poenget var at markedet nå har blitt sånn at ytelsesveksten er jevnere enn før, den gangen var det større steg av gangen og større chipper ble rushet ut før, mens nå lanserer de mindre chipper som toppkort fordi de kan (der er konkurransen en faktor men ikke den eneste). Eksempler på mindre chipper som ble toppkort likevel er 680 og 980. Og ytelsesøkningen er jevnere mellom hvert toppkort selv om toppkortene er vekslende mellom små og store chipper i motsetning til før da toppkortene var store chipper. Så ja, jeg mener at NV har lagt seg på en 25-30% roughly i året og det har de klart å levere en stund, men de benytter mindre chipper som før ville vært mellomklassechipper og da i en lenger syklus. 

Endret av Ziff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det du sammenlikner med? Jeg tenker på 780 -> 980 -> 980Ti ->1080 i 1440+. Altså toppkortene for forbrukere ved ca årlig lansering.

 

Denne sammenligningen gir ingen som helst mening. Ti-modeller må sammenlignes med andre Ti-modeller. Eventuelt ulike arkitekturer med hverandre. Dvs. GTX 1080/1070 mot GTX 980/970. 980 til 980 Ti er ingen "hopp" i generasjoner; det er samme generasjon og samme arkitektur. 

 

Hoppet i ytelse har vært slik jeg sa det. 

 

Nei, dette ble et sidespor. Poenget var at markedet nå har blitt sånn at ytelsesveksten er jevnere enn før, den gangen var det større steg av gangen og større chipper ble rushet ut førnger syklus. 

 

Vi fikk nettopp en ytelseshopp på 60-70% fra forrige generasjon/arkitektur! Fortell meg sist gang du så noe sånt? 

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Tror vi misforstår hverandre her. Jeg kan ikke se at det er noe som er vits i å være uenig om ihvertfall. Jeg kan prøve å omformulere.

 

NV har lansert ca ett nytt toppkort for vanlige forbrukere i året en stund nå (Jeg utelukker Titan). La oss se på de siste: 

 

680 -> 780 -> 780Ti - > 980 -> 980Ti -> 1080

 

Det neste er alltid kjappere enn det forrige. Jeg innrømmer at jeg var noe klønete med bruken av "generasjon" men jeg trodde at meningen kom frem. Nei, du ikke sammenlikne Ti med Ti. For forbrukeren ser bare at det er kommet et nytt kort som er kjappere enn det forrige, og for de som har råd eller har interesse nok så kan man kjøpe noe kjappere hvert år. Da kjøper man 980 etter å ha hatt et 780Ti, eller man kjøper 1080 etter å ha hatt et 980Ti. Jeg sier ikke at det er spesielt økonomisk eller god valuta for pengene men situasjonen er likevel at det kommer kjappere kort hvert år og det er bare noen få teknologinerder som vet hvilken generasjon chippen er eller om den er liten eller stor og de bryr seg heller ikke om det, de bryr seg bare om "kjappere". 

 

Se forøvrig mitt forrige innlegg om store og små chipper. For flere år siden ville NV f.eks kjørt ut 780(ikke-Ti og Ti) som er en "stor" chip som flaggskipproduktet, og samtidig lansert mellomklasseproduktet 680 som var en mindre chip. Og de ville vært i salg i nærmere 2 år. Nå ble det istedet et "toppkort" for høyere pris ut av 680, mens 780 ble lansert som et nytt toppkort senere. Samme med 980 og 980Ti. Sånt tjener man mer på, og jeg kritiserer det ikke nødvendigvis, jeg bare konstaterer det. 

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...