Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Det skal være fikset på nye evga kort. Så du kan trykt velge ett. Har selv 2 1080 sc med feilen, jeg kjører høyere på viftene.

Hmm ok, men siste brukeranmeldelsen var fra 1/12 og det er jo ikke så lenge siden :/.

Produsentens produktnr: 08G-P4-6276-KR vitner jo også om at det er produsert i august.

 

Kortets produktnr står også på listen over kort som må flashes med høyere viftehastighet og montere nye thermalpads.

http://www.evga.com/thermalmod/default.asp#status

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Godt forslag :D Da beslutter jeg meg for det :)

 

Hvilken av disse er å anbefale? (Skal ikke klokke)

https://www.komplett.no/product/902437/datautstyr/skjermkort/pci-express/zotac-geforce-gtx-1070-8gb-mini# (ser at det er et mini kort, men har det stor betydning?)

https://www.proshop.no/Grafikkort/Palit-GeForce-GTX-1070-GameRock-8GB/2553900

 

Eller bør man heller gå for noe slik:

https://www.komplett.no/product/901753/datautstyr/skjermkort/pci-express/evga-geforce-gtx-1070-ftw-gaming#

 

Det siste er vel egentlig det beste tilbudet selv om det er noen hundrelapper dyrere.

 

 

EDIT:

Hmm kanskje EVGA kortet ikke er så lurt å kjøpe likevel når jeg leser disse trådene.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/5dwc1v/another_evga_gtx_1070_ftw_caught_on_fire/

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/5ayz5z/evga_pascal_cards_resources/

 

Ser også at siste anmelder på komplett advarer. Hmm. 

 

Så FTW betyr egentlig "Fire Tendency Warning!" :p

 

 

Brannfelle

 

Kortet har for dårlig kjøling av VRM-ene og er en brannfare (se youtube, tomshardware etc). EVGA tilbyr en BIOS oppdatering som øker viftehastigheten, og støynivået (men kjølingen dekker ikke komponentene). Hvis du henvender deg til EVGA sender de et mod-kit med omfattende prosess for å rette konstruksjonsfeilen i kjølingen. Komplett ønsket ikke å rette den grunnleggende feilen og ville heller ikke sende annet eller nytt kort som er i orden. STYR UNNA!

 

 

 

 

 

 

 

Folk tror det er pga varme VRM's at kortene ryker, hvilket er helt feil.

Problemet er at dette har blitt en "skandale i media", startet av noen få folk som rett og slett var uheldige og fikk kort med feil på.

 

 

Når man kjører Furmark som er et strømvirus og skaper mye høyere temperaturer enn noen spill klarer, så havner VRM-ene på ca 100 grader MAKS! Og VRM-ene har en safe temp rating på 180C, så de blir LANGT ifra for varme.

 

Dette er rett og slett en brukerskapt skandale med kun noen få eksempler.

 

EVGA GTX 1080 FTW som er det "rammede" kortet har en failure rate på 200/1 000 000. Altså 200 av en million kort har en produksjonsfeil som gjør at kortet kan ryke om man er uheldig. Men da er det ikke verre enn at man får et nytt på garanti.

 

Jeg har selv et EVGA GTX 1080 FTW, overklokket til 2050MHz på kjernen og 11.2GHz på minnet. GPU blir maksimalt 80 grader med strømviruset Furmark, power target og volt er skrudd til maks.

 

Måtte bare få forklart dette litt ordentlig nå, er så lei av de redditbrukerne som har laget denne kvalmen som EVGA absolutt ikke har fortjent da det bare er tull. Ja, noen kort går i stykker men det har ingenting med temperatur å gjøre. Det har kun med produksjonsfeil å gjøre som ville vært der med eller uten en monsterkjøler med 2 kvadratmeter thermalpads. Og døde kort kan du få fra hvilken som helst produsent, men denne saken inneholdt en formel for å få traction i sosial media (med manglende thermalpads som hovedingrediens, uten at dette skaper problemer med varme), og følgelig ble det en "katastrofe".

Endret av IceBlitz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ingen problem :)

 

EVGA GTX 1080 FTW er det kortet som er "hardest rammet" av det oppskrytte varmeproblemet, og siden FTW ikke har noen problemer med varme overhodet (80C kaldere enn safe ratingen), er det bare å kjøre på.

 

EVGA lager noe av den beste maskinvaren man kan kjøpe, og kundeservicen er like god. Når jeg fikk et problem med et EVGA GTX 970 for et år siden og Komplett ikke ville hjelpe meg, kontaktet jeg EVGA. De sa de skulle ta imot kortet mitt under garanti, men de ville ikke at jeg skulle være uten PC så de sendte meg et helt nytt 970 kort som jeg fikk til odel og eie, mot at jeg sendte inn det gamle og defekte kortet. Jeg fikk det nye kortet før jeg trengte å sende inn det gamle så jeg ikke skulle være mer enn et par minutter uten skjermkort. Fikk også med en t-skjorte, noe klistremerker og annet snacks i samme slengen helt gratis.

 

Og jeg spurte ikke om noe av dette engang, de bare gjorde det. Og dette er langt ifra et engangstilfelle, mange har hatt slike opplevelser med EVGA :)

 

Så kjøp deg EVGA, får du problemer er du i meget trygge hender uansett :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Jeg er ikke 100% fornøyd med kjølerne på mine EVGA kort (riktignok 250W kort), synes det blir unødvendig mye lyd i forhold til alternativene. Skulle jeg gått for et 1070 i dag tror jeg det hadde blitt denne. Ganske fin pris akkurat nå, og man får åpenbart ikke stillere kort på luft. Samt veldig bra "ut av boksen" ytelse; slår 1080FE i Fallout4 (men ikke i gjennomsnitt selvfølgelig).

Lenke til kommentar

Fra TPUs conclusion:

 

"In terms of capabilities and performance the card sits between the GTX 1070 Gaming X and GTX 1070 Gaming Z. It has the slightly more powerful thermal solution of the Gaming Z, but comes with the same clocks as the Gaming X."

 

"With only 67°C under load, this is the coolest GTX 1070 we have tested so far, and at the same time, it only emits 29 dBA, which matches the quietest GTX 1070s we have tested."

 

"Compared to previous MSI 1070s we tested, the board power limit is set a bit higher with 205 W (Gaming X: 185 W, Gaming Z: 195 W). This increase will not only help during overclocking, but also at stock, out of the box, because it lets the NVIDIA Boost technology to boost higher for longer, which translates into some extra performance."

 

Skulle jeg handlet 1070 uten å bry meg så mye om lyd, og det trenger man jo strengt tatt uansett ikke med 1070. Så hadde jeg nok gått for Asus's "dual" versjon som man får for 3990,- "Alle" 1070'er yter ~identisk. Det er kun på kjølerløsning/støy man ser større forskjeller som kan rettferdiggjøre litt høyere pris i mine øyne.

 

Og da synes jeg altså den jeg linket til over er den som virker mest interessant. Det er en del av MSI's 30års jubileum serie, og er du heldig i silisium lotteriet, får du altså litt mer effekt å leke med..

Lenke til kommentar

Skulle jeg handlet 1070 uten å bry meg så mye om lyd, og det trenger man jo strengt tatt uansett ikke med 1070. 

 

Har prøvd type 7-8 forskjellige 1070er, og dette er vel fullstendig usant. Alle skjermkort, uansett hvor gode de er, er avhengig av hvilken kjøleløsning de kommer med. Og jeg kan konstatere fra eget bruk den store forskjellen i lydnivå mellom dem; fra lydløse Twin Frozr-utgaver, til smått irriterende Gigabyte G1 Gaming, til utrolig plagsomme referanse- og ITX-kjølere. Variasjonen av hva man kjøper og får er overraskende stor. For å ikke snakke om den latterlig store muligheten for å oppleve coil whine, som 1070- og 1080-modeller dessverre har. 

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skulle jeg handlet 1070 uten å bry meg så mye om lyd, og det trenger man jo strengt tatt uansett ikke med 1070. 

 

Har prøvd type 7-8 forskjellige 1070er, og dette er vel fullstendig usant. Alle skjermkort, uansett hvor gode de er, er avhengig av hvilken kjøleløsning de kommer med. Og jeg kan konstatere fra eget bruk den store forskjellen i lydnivå mellom dem; fra lydløse Twin Frozr-utgaver, til smått irriterende Gigabyte G1 Gaming, til utrolig plagsomme referanse- og ITX-kjølere. Variasjonen av hva man kjøper og får er overraskende stor. For å ikke snakke om den latterlig store muligheten for å oppleve coil whine, som 1070- og 1080-modeller dessverre har. 

 

 

Jeg lurte på om jeg skulle utdype. Men i konteksten så jeg ikke behovet. Jeg anbefaler jo nettopp på grunn av støy det 1070 kortet som har best lydnivå i forhold til ytelse på markedet. Så åpenbart er det variasjoner blant 1070'ene også. Men alt er jo relativt som de sier. Og jeg tviler på det er ett eneste 1070 kort som bråker mer enn mitt 7970GHz med ref kjøler. Og kun de 1070'ene med radialvifte-kjøler uten vaporchamber kommer sannsynligvis i nærheten av å være verre enn mine fabrikk OC'ed EVGA 980ti. 150W vs 250W som jeg refererte til. I den konteksten følte jeg meg trygg på at mitt utsagn ikke var særlig kontroversielt. Til og med 1070FE fikk jo skryt for lydnivået ved lansering..
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Til og med 1070FE fikk jo skryt for lydnivået ved lansering..

 

 

Da er det noe veldig, veldig galt med personen som ga denne skryten. Jeg har hatt både FE og en annen referansekjøler i PCen min, og støyen er uutholdelig under load. Det samme gjelder Gigabytes ITX-utgave av 1070, mens selv deres G1-utgave med en lengre kjøleribbe og 3 vifter lager en del lyd. Folk har tydeligvis helt ulike kriterier for hva de anser som stille og ikke, men en ting man ikke kan fornekte er forskjellen i støynivå mellom ulike tredjepartskjølere. Og det kan jeg garantere deg at det er. MSI har opparbeidet seg "once you go black, you never go back"-stempelet for sine Twin Frozr-kjølere med god grunn. 

 

Per dags dato er det beste 1070-kortet, i forhold til støy/pris, GTX 1070 Armor. Og det sier jeg med forbehold om at jeg prøvd et begrenset antall 1070-kort (da jeg bygger PCer til andre mennesker): MSI GeForce GTX 1070 Gaming X, Asus Geforce GTX 1070 Turbo, Asus GeForce GTX 1070 Dual, Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming, Gigabyte GeForce GTX 1070 Mini, Evga Geforce GTX 1070, NVIDIA GTX 1070 FE og EVGA GeForce GTX 1070 FTW Gaming. I løpet av neste måned kan du legge MSI GeForce GTX 1070 Sea Hawk og Gainward GeForce GTX 1070 til i listen. 

 

Igjen er hva folk prioriterer og vurderer av lyd det viktigste her. Det er for eks. lite forskjell mellom hva for EVGAs FTW-kjølere tilbyr i forhold til MSI, og man får mer eller mindre samme, tilfredsstillende støynivå. På en annen side har du den snikende og enerverende snusinga fra Asus Dual-kortet under load. Nå skal jeg innrømme at jeg har et nokså stillegående system bestående av CPU-kjøler og vifter fra Noctua i alle bauger og kanter i PCen med viftehastigheter på alle sammen på 600 PRM eller mindre. Så den minste støy vil mangedoble i opplevelse og umiddelbart bli det såkalte fokuspunktet, der den produserer en OCD-tilnærming til lyd og støy. Men det fremhever også sansene til å lett skille mellom ulike støynivåer, og det kan jeg love deg det er mellom 1070-modellene. 

 

 

Putte PC i et annet rom enn du er i, Problem Solved

 

Jeg er spent på å høre hvordan du har løst kabelføringa?

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...