Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Fikk litt informasjon fra EVGA Forums at rekkefølgen på connectors er DVI, HDMI, DP0, DP1, DP2

Jeg er dermed da nødt å bruke enten DVI-DP eller HDMI-DP for den gamle skjermen som ikke har DisplayPort.

Eller jeg kan bruke DVI for hovedskjermen 27"/1440p og HDMI for 24"/1080p.

 

Er det ikke slik at DVI og HDMI porten er delt på noen skjermkort? Mener jeg har sett et skjermkort det ble sagt om at det er 5 porter på, men man kan maks knytte til den 4 skjermer på likt. Så om man brukte DVI porten kunne man ikke bruke HDMI porten, og omvendt. Verdt å sjekke ihvertfall, når det høres ut for meg som du planlegger å bruke både HDMI og DVI.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Såvidt jeg har forstått, så er det fremdeles bare DP kabel.. Punktum.. Eneste unntak er DP kabler som skal være merket med at de har redusert båndbredde. Men det er klart, billig DP kabler fra Kina er nok ikke veien å gå om man har tenkt å strekke strikken i båndbredde uansett. Tror det var Startech et merke en annen fant ut fungerte bra etter å ha prøvd et par kabler fra Elkjøp el. Som ikke fungerte..

Så DP 1.2 = DP ?

Har prøvd et par DP kabler, det var ikke vellykket(Expert og Elkjøp)

 

Vel..... uansett så har 60-70% av DP "1.2" kablene jeg har kjøpt forårsaket minimum dårlig billedkvalitet. Samt min erfaring er at høy pris har nødvendigvis ingen sammenheng med kvalitet på DP kabler( Har hatt ca 15 DP 1.2 kabler siden lanseringen av Asus Rog Swift PG278Q mesteparten av de er gått i søppelkassen)

 

 

"At a hardware level the introduction of HBR3 is being made entirely at the controller level, with new controllers utilizing HBR3 signaling over existing hardware. The DisplayPort/mDP connector itself and the physical cabling remains unchanged, meaning HBR3 is fully backwards compatible with existing cabling and should work on any DP 1.1a/1.2 cable that’s built to spec. Built to spec being a key phrase in this case, as in practice HBR3’s higher clock rate will likely expose inferior cables, similar to what happened with the HBR2 earlier this decade."

 

Fra Displayport.org: "How to Choose a DisplayPort Cable, and Not Get a Bad One!"

 

De har en link på den siden der man kan finne DP sertifiserte kabler/produsenter.

 

 

Takker Gabri3L for info ad DP 1.1 versus 1.2 kabel, den hadde jeg gått glipp av, selv om jeg har vært rundt på www.displayport.org noe.

Jeg vil tro ca halvparten av de som gikk i søpla var sertifiserte kabler, hadde alt fra svart skjerm til ikke klarte og få skjermen opp i 144Hz.(les: hadde sertifiserings logo)

 

Mange DP kabler har produsent  merket med www.displayport.org sin logo som skal fortelle at dette er en sertifisert kabel exempel http://www.club-3d.com/index.php/products/reader.en/product/displayport-cable-ver-12.html som forklart her http://www.displayport.org/wp-content/uploads/2016/04/DP-Marketing-Guidelines-v1b.pdf.

Finner dog den ikke i listen her: http://www.displayport.org/products-database/

 

Club3d er ikke det eiet av Nvidia? I så fall ville det være snodig om de misbruker nevnte sertifiserings merke.

Fant ingenting på siden deres som bekrefter at nevnte kabel er sertifisert, boksen har heller ikke merket med sertifiserings logo. Bruke nevnte logo utløser ikke Royalties etc til displayport.org

 

Når man leser dette som er hentet fra http://www.displayport.org/wp-content/uploads/2016/04/DP-Marketing-Guidelines-v1b.pdf.

Notice to Retailers, Resellers or Distributors

Online retailers, resellers and distributors are responsible for ensuring the products sold

via their channels using the DisplayPort™ trademark are compliant with the DisplayPort™

or DisplayPort™ Alt Mode Standard. The DisplayPort™ website features a public product

search that lists the products certified to bear the DisplayPort™ logo. The product search

can be found here: http://www.displayport.org/products-database/. Inquiries regarding

retail marketing for DisplayPort™ and DisplayPort™ over USB-C™ products can be sent to

[email protected].

 

Samt:

VESA policy regarding the use of these DisplayPort™ logos:

• Logo use is governed by the VESA DisplayPort™ Trademark License Agreement.

• DisplayPort™ logo use is limited to VESA member companies and their resellers.

• DisplayPort™ logo use on products is limited to those products that pass all

DisplayPort™ compliance tests, unless a waiver is granted by VESA.

• The use of the “DP++” logo is limited to those products that comply with the VESA

DisplayPort™ Dual-Mode Standard, Version 1.1, in addition to the above requirements.

 

 

Har hatt andre kabler merket med den litt endrede "D"n som ikke finnes i nevnte liste.

Misbrukes denne sertifiserings logo'n anmass?

 

 http://www.displayport.org/products-database/ fant i farten ingen DP kabler nevnt her med prisjakt.no

 

 

 

 

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Lurer på en ting. Når jeg har anlegget mitt koblet til PS4, smeller det jævlig greit i subwooferen når jeg spiller Battlefield. På PC derimot er alt så mye mer blast.

Er det noe jeg må gjøre med geforce driveren/lyd innstillinger? Skifta til 2.0 til 5.1 i windows, men still, så dårlig. Har det noe å si at jeg bruker DP til PCen og HDMI til TVen samtidig fra skjermkortet.

Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt GTX970 SLI. Det er ikke så ofte jeg faktisk spiller, men de siste tre store titlene jeg har kjøpt, er Lara Croft, Rainbow Six Siege og Forza Horizon 3. Førstnevnte hadde jeg så store problemer med at jeg returnerte det. Ett av problemene var at SLI ikke fungerte, og det gjelder også de andre to.

 

Hadde det ikke vært for ryktene om at 1080ti kommer på nyåret, hadde jeg slått til med Titan X Pascal nå. Jeg kommer nok aldri til å gå for SLI igjen.

 

Edit: Jeg kan legge til at GTA5 er et av de spillene jeg har spilt mest de siste par årene, og der fungerer SLI helt utmerket!

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for ryktene om at 1080ti kommer på nyåret, hadde jeg slått til med Titan X Pascal nå. Jeg kommer nok aldri til å gå for SLI igjen.

 

Hatt SLI med 670, 970 og 980Ti kort selv de siste åra. Aldri mer. Ikke det at det fungerer dårlig, men blir mer varme og støy av det. Så sant man ikke har heftig custom vannkjøling da. Venter på 1080Ti jeg også, men mulig jeg hopper over den også og går rett til Volta neste høst. Volta er en ny arkitektur, så mer spennende den, og ytelseshoppet fra 980Ti blir enda større.

Lenke til kommentar

 

Fikk litt informasjon fra EVGA Forums at rekkefølgen på connectors er DVI, HDMI, DP0, DP1, DP2

Jeg er dermed da nødt å bruke enten DVI-DP eller HDMI-DP for den gamle skjermen som ikke har DisplayPort.

Eller jeg kan bruke DVI for hovedskjermen 27"/1440p og HDMI for 24"/1080p.

 

Er det ikke slik at DVI og HDMI porten er delt på noen skjermkort? Mener jeg har sett et skjermkort det ble sagt om at det er 5 porter på, men man kan maks knytte til den 4 skjermer på likt. Så om man brukte DVI porten kunne man ikke bruke HDMI porten, og omvendt. Verdt å sjekke ihvertfall, når det høres ut for meg som du planlegger å bruke både HDMI og DVI.

 

Jeg har nå mine to skjermer tilknyttet DVI-DVI og HDMI-DVI fra skjermkortet. Fungerer fint. DVI er dominant.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding, da motstår jeg fristelsen for SLI og vurderer heller 1070, 1080 eller 1080Ti som oppgradering.

 

Om det ikke blir så veldig mange måneder mellom GTX1080ti og GTX1180 (?), tror jeg disse månedene kommer til å føles som veldig lange for meg som i praksis bare har ett GTX970.

Er derfor jeg også lurer på om 1070 er en kostnadsmessig bra oppgradering til Volta kommer.
4200,- er fortsatt litt mye penger for en så liten oppgradering men kanskje en del selger 1080 eller 1070 til en grei pris når 1080Ti kommer.
 
Nå er det også noen som spår at NKR mot USD vil bedre seg til vår fordel utover men det er helt umulig å forholde seg til samt at man snakker om flere år.
Senioranalytiker Ole Håkon Eek-Nielsen i Nordea Markets spår også gode langtidsutsikter med en dollarkurs ned på 7,40 om to år.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har sett GTX970 bli lagt ut for 1000Kr på finn.no. Det er selvfølgelig langt mellom dem, men til en liknende pris så er det jo en uslåelig oppgradering. Jeg drev og testet 2stk. R9 280X i CFX med "The Division" når det kom. Og som kjent fungerte ikke det så bra. Faktisk tok det rundt 1,5mnd. Før CFX støtte var på plass. Men når det så først var på plass, så var det helt topp skalering.

 

Det er litt mitt inntrykk. Det er et par utviklere som har så rævva programerere selv innen AAA titler, at SLI/CFX støtte blir elendig, eller aldri kommer på plass. Disse utviklerne ødelegger sånn sett mye for SLI/CFX rykte som en brukbar oppgradering. Og vi ser oftere og oftere folk på forumer over alt proklamere at de "aldri" skal ha SLI/CFX igjen. For makan til møkk altså!

 

Men om vi kikker på siste CFX test hos TPU. Så er det riktignok ikke så veldig oppløftende i utgangspunktet. Med null støtte for SLI/CFX på 6 av 16 spill på test tidspunktet. Men jeg tok meg bryet og sjekket nylig, om det var kommet noe SLI fiks for disse titlene. Og da ble listen seende slik ut:

 

Null støtte:

Anno 2205
Batman: Arkham Knight (Tok forøvrig nesten et år før det fungerte med ett skjermkort)
Just Cause 3
 
Dårlig skalering:
Fallout 4 (Litt dårlig skalering, men dytter ytelsen opp til ~980Ti nivå)
 
Fikset?:
Hitman (Forferdelig, nesten ingen CFX skalering i juni. Men testet i DX11 her (http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/msi_gtx_1070_gaming_x_sli_review/9) i september med veldig bra SLI skalering.)
Rainbow Six: Siege (Fikset?
)
 
Når man ser at det er JC3 og B:AK som ødelegger hele statistikken. To spill som fikk kjeft for å ikke fungere med ett skjermkort ved release. Så synes jeg det er litt urettferdig å klage på SLI/CFX som forferdelig og ubrukelig.
 
For meg så virker det som at den største ulempen med SLI/CFX er at man risikerer å ikke få utnyttet begge skjermkortene ved release. Og at det kun er et fåtall spill som ikke vil fungere med bra skalering noensinne. Men så er det det da. Ingen av de 3 spillene på listen med null støtte for SLI/CFX trenger høy fps for å være spillbare..
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding, da motstår jeg fristelsen for SLI og vurderer heller 1070, 1080 eller 1080Ti som oppgradering.

 

Er derfor jeg også lurer på om 1070 er en kostnadsmessig bra oppgradering til Volta kommer.
4200,- er fortsatt litt mye penger for en så liten oppgradering men kanskje en del selger 1080 eller 1070 til en grei pris når 1080Ti kommer.

 

Å oppgradere fra 970 til 1080Ti vil absolutt være verdt det ytelsesmessig, om du godtar prisen det vil koste. Kortet er ventet å bli lansert på CES i Januar, iallefall i følge ryktene.

Endret av Betroz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Takk for tilbakemelding, da motstår jeg fristelsen for SLI og vurderer heller 1070, 1080 eller 1080Ti som oppgradering.

 

Er derfor jeg også lurer på om 1070 er en kostnadsmessig bra oppgradering til Volta kommer.
4200,- er fortsatt litt mye penger for en så liten oppgradering men kanskje en del selger 1080 eller 1070 til en grei pris når 1080Ti kommer.

 

Å oppgradere fra 970 til 1080Ti vil absolutt være verdt det ytelsesmessig, om du godtar prisen det vil koste. Kortet er ventet å bli lansert på CES i Januar, iallefall i følge ryktene.

 

Hva er forventet prisklasse på 1080 ti?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...