Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Frister å kaste mine 2x GTX 980 på dør og erstatte de med GTX Titan X(P). Men planen er å bytte hele systemet når Intel Cannonlake kommer og bygge med komplett vannkjøling. Men så er jo Cannonlake utsatt til slutten av neste år...

2 stk 1080 vil gi deg mer ytelse da, så sant du ikke mente 2 stk Titan XP da :p

Litt av poenget er å komme seg bort ifra SLI som er noe sabla styr, spesielt for de av oss som spiller en rekke spill som ikke alle nødvendigvis er AAA-spill. Mye elendig SLI skalering ute å går, mitt ene GTX 980 står stortsett bare til pynt i de fleste spillene jeg spiller. For ikke å snakke om at det å kjøre Windows 10, to skjermer, G-Sync, Borderless og SLI til stadighet skaper en bunke med bisarre problemer som jeg gjerne skulle vært foruten.

Siste SLI oppsettet jeg hadde var 2x9800GX2. (Hadde også 2xGTX580 en kort stakket stund før de ble returnert) og en hel del CFX oppsett frem til 3xHD6950.

Normalt sett har jeg  forsøkt å holde meg unna SLI og CFX da det alltid byr å problemer/knot/irritasjonsmomenter av en eller annen sort, så det blir definitivt ikke fler slike med mindre det skjer store endringer på området.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Høres for meg ut som du slutta med multi gpu da det virkelig begynte å funke ..

Det ble sagt/skrevet før hver gang jeg prøvde en gang til :p Følger man med på de store profilerte Twitch casterne som har et stort teknisk apparat rundt seg så ser man at også de stadig vekk sliter med SLI oppsett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Akkurat som BF er en referanse for at SLI fungerer godt over det meste av AAA spill :p Men klart spiller man kun 1 AAA tittel (eller et par serier) som man vet fungerer godt med SLI og Nvidia faktisk klarer å levere drivere til launch så kan man jo si at SLI fungerer 100% og "jeg har aldri hatt problemer".

90% av tilfellene er "Nah had to disable SLI to get the game running properly". "This game doesnt work with SLI yet", "waiting for a driver update, dont know when". Og de spiller en del AAA titler i tillegg til mye annet. Listen er lang.

Dog er man som du sier fullstendig avhengig av spillutviklerne og driverne for at dette skal fungere.

Dermed er det no-go for min del. Når Nvidia kort nå i tillegg blir legacy etter 1 år? Ser ikke spesielt bra ut for nye spill 1 år etter du kjøpte kortet.

Med mindre du har tenkt til å kjøpe 2-3 nye kort hvert år  og holder deg til titler hvor både utviklere og nvidia samarbeider om god SLI støtte.

Mao. SLI er meget snevert.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynte å funke? Har hatt Crossfire og SLI på flere kort. Begynte vel med HD5870 eller hva det het, eller var det HD4870. Gudene vet. Hadde også 2x GTX 280 eller var det GTX 285. GTX 690 som var dobbel-GPU på samme PCB og fortalte meg selv da det skulle være siste gang med SLI. Men ble overbevist om at alt hadde blitt bedre og skaffet meg 2x GTX 980 og denne gangen så er jeg instilt på at det er siste gangen med SLI for min del.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt det fungerer 100%. Men jeg sier også at det fungerer som ei kule for min del, og jeg har ingen problemer. Igjen, hva er problemene? Der hvor SLI ikke skalerer så blir det jo ikke dårligere liksom. Dermed, hvis man allerede har et high end skjermkort, hvorfor ikke kjøre to? Da får man jo mer ytelse der hvor det faktisk skalerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det de sliter med egenltig?  :hmm: Har vært veldig fornøyd med det jeg iallfall. Man må bare akseptere at enkelte spill ikke utnytter det noe særlig. Men det er ikke SLI sin feil, det er noobsa som lager spillene. Look to BF! :)

Spiller fint liten rolle om skylda ligger på NVIDIA, spillerutviklerne eller julenissen. Skalerer ting ræva i flere av spillene du spiller, så er i bunn og grunn kort nummer to bortkasta penger.

Og vi lever i et spillsamfunn hvor gode spill ifra mindre utviklere blir mer og mer vanlig. Sammenligner jeg det jeg spiller i dag med det jeg spilte for fem år siden så har jeg vel gått fra å spille 99% AAA-spill til å egentlig spille flere "mindre spill" enn AAA-spill.

Og når 90% av disse "mindre spillene" ikke støtter SLI, og de som støtter det skalerer ræva så reduserer jo det verdien av SLI noe voldsomt.

Når det er sagt så er det jo ikke bare skalering og ytelsen som er problemet. For meg så har Windows 10, G-Sync og SLI vist seg å være et stort problem. Det er ofte ting henger seg og bugger noe voldsomt når jeg spiller med to skjermer, har SLI og forsøker å bruke G-Sync kombinert med borderless window i spillet. Så fort jeg deaktiverer SLI eller G-Sync så oppfører ting seg normalt igjen.

En annen ting du mister er jo endel teknologi og funksjonalitet som ikke nødvendigvis støttes ved bruk av SLI som blant annet NVIDIA sin MLAA anti-aliasing osv..

Eneste argumentet for å kjøre SLI er forbedret ytelse. Det er ikke til å skyve under en stol at SLI gjerne betyr på litt forskjellig utfordringer hva gjelder kompatibilitet osv. Blant annet med G-Sync og Borderless Window for min del, MLAA osv.. Når vi da attpåtil er i en tid hvor veldig mange av de spillene jeg spiller ikke engang nyttigjør seg av kort nummer to på noen fornuftig måte, da blir det jo hvertfall meningsløst.

Det vel fremdeles også sånn at man med SLI ender opp med generelt høyere frametimes og DPC latency? Men mye mulig at disse nye fancy SLI-bruene er med på å redusere det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt det fungerer 100%. Men jeg sier også at det fungerer som ei kule for min del, og jeg har ingen problemer. Igjen, hva er problemene? Der hvor SLI ikke skalerer så blir det jo ikke dårligere liksom. Dermed, hvis man allerede har et high end skjermkort, hvorfor ikke kjøre to? Da får man jo mer ytelse der hvor det faktisk skalerer.

Det kan det vel? Eksempler på spill som blir dårligere er H1Z1 hvor du får blurry GUI ved SLI aktivert, samtidig som du ender opp med null forbedring av ytelsen. Et annet spill, som faktisk er AAA-spill er Rainbox Six Siege hvor jeg ender opp med lavere FPS med SLI aktivert kontra deaktivert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men ellers helt enig i at SLI er toppers hvis man har en dedikert spillmaskin og kun spiller spill hvor man vet at spillutvikler og nvidia har sørget for at dette fungerer helt topp.

Men det blir jo litt som å kjøpe en bil med 750 hester, du får sjelden bruk for dem på norske veier :p.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

..

hvor jeg ender opp med lavere FPS med SLI aktivert kontra deaktivert.

Feil hovedkort. Du må kunne de-aktivere hele PCIE sporet  :ph34r:

Men fra spøk til alvor .. Begynner å bli lei av monstermaskinen selv. Jeg spiller nesten ikke lenger. Så neste bygg blir nok SFF med minimum av HW. 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...