Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden

Anbefalte innlegg

Jeg skal være enig i at i5 fremdeles er ett godt kjøp, men å betale 1000 kr mer for HT(som er noe dritt i spill, gir faktisk dårligere ytelse i mange tilfeller :p) synes jeg gir dårlig verdi :p Men nå lar jeg denne diskusjonen ligge, folk er sikker lei OT nå :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget slik jeg ser det er hvorfor betale mer for en plattform med lavere IPC og single-threaded ytelse om det er det som er mest relevant for brukeren i praksis.

Hadde LGA2011 vært bedre på samtlige områder, så hadde det vært noe annet. Men per dags dato så er det ikke det, og du betaler en del mer for å være på den plattformen.

Men så fort du har behov for ekstra lanes så er det jo eneste logiske løsningen.

Er vel akkurat det jeg sa.

Altså har du en gpu så kan jeg godt anbefale skylake. Men har du lyst til å ha mer i riggen så er x99 eneste alternativ.

Lenke til kommentar

Jeg skal være enig i at i5 fremdeles er ett godt kjøp, men å betale 1000 kr mer for HT(som er noe dritt i spill, gir faktisk dårligere ytelse i mange tilfeller :p) synes jeg gir dårlig verdi :p Men nå lar jeg denne diskusjonen ligge, folk er sikker lei OT nå :p

Her har vi et prakt eksempel på en kar som sprer informasjon uten å gjøre noe research. Uffamei. Endret av henrikrox
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her har vi et prakt eksempel på en kar som sprer informasjo uten å gjøre noe research. Uffamei.

Ny Taakefyrste, som AP Jonas? :p

Nei nå må mi slutte  :hm:

Lenke til kommentar

Her har vi et prakt eksempel på en kar som sprer informasjo uten å gjøre noe research. Uffamei.
Hva er det du snakker om? I flere tilfeller virker HT negativt inn i spill. Blant annet farcry 4 har det en veldig negativ innvirkning. Men dette er bare ett problem med 6 eller flere kjerner.
Lenke til kommentar

Gikk nettopp fra i5 3570k -> i7 6700k, kun fordi jeg spiller mest, eller det er det mest krevende. Men takket være et viss butikk så får jeg ikke montert noe, fml. Gleder meg å se forskjeller, vet kompisen min fra polen skambanket meg på GW2 med denne CPU over mitt 3570k. 

Ser det er meget off-topic, måtte faktisk sjekke hvor på forumet jeg befant meg, cpu talk lol :p

8x og 8x vs 16x og 16x er nokså lik, det er faktisk bare snakk om 0-5 fps forskjeller.

Lenke til kommentar

Hva er det du snakker om? I flere tilfeller virker HT negativt inn i spill. Blant annet farcry 4 har det en veldig negativ innvirkning. Men dette er bare ett problem med 6 eller flere kjerner.

Jeg har lagt ut test av akkurat dette i Farcry 4 her på forumet. Det er 8 core MED HT, som gir negativ skalering. 6 core med HT vs uten HT gir ca samme resultat. Man mister 20-25% ytelse med 8 core med HT i FC4 :p Slik var det iallefall hos meg, og testet det flere ganger.  Bugga code i spillet eller.no ja

Lenke til kommentar

http://www.guru3d.com/articles_pages/total_war_warhammer_directx_12_pc_graphics_performance_benchmark_review,8.html

http://www.gamersnexus.net/game-bench/2182-fallout-4-cpu-benchmark-huge-performance-difference

https://youtu.be/F5ojEukUj94

Masse lese stoff. Som du ser i videon. Litt uti. Så svetter i5en ganske greit. Og så mister du vel 10-15 fps i total war ved å skru av HT.

Endret av henrikrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok , bare så det er sagt så er jeg tilhenger av flere kjerner , men akkurat nå så er det aktuelt å kjøpe seg en 6x kjerners cpu om :

1 : Man spiller de nyeste spillene som BF4 som faktisk er flink til å ta i bruk de ekstra kjernene.

2 : Man gjør flere ting samtidlig som å streame mens man spiller.

3 : ønsker å la pcen jobbe litt med eventuelt de frie kjernene ( 1 dedikert til torrent om man spiller singleplayer osv ) .

Men ja, det går sikkert an å overleve på 2 kjerner eller 4 kjerner, men helt adekvat er det ikke lenger og noen spill streber virkelig...

Nå har jo Linus Tech Tips testet nettopp dette og selv spill som GTAV og BF4 hadde ingen merkbare fordeler av 6 kjerner vs 4. Selv ikke når de testet med å kjører flere videostreams og mye rart i bakgrunnen.

De konkluderte enkelt og greit med at eneste poenget med LGA2011 og 6kjerner mot LGA1151 med 4kjerner var til encoding og rendering og andre syntetiske oppgaver. Eller om man skal kjøre tunge Multi-GPU løsninger som krever flere lanes.

Nja, som flere har påpekt her er det konkrete situasjoner der flere kjerner merkes , nå er det ikke så mange men flerspiller i battlefield og bruk av videopptak og streaming av dette samtidlig som man spiller kan kreve sitt. 

Per dags dato går det selvsagt fint med 4 - 6 kjerner , men det er ikke framtidsrettet i det hele tatt. Trist dog at Intel ikke har så mange kjerner å by på før det blir varmt i lommeboka...

Lenke til kommentar

Ser det er mye cpu snakk her nå :p  Jeg har en  i7-4790K Devil's Canyon(som sitter på ROG Maximus VII Hero kovedkort) som jeg så langt er meget fornøyd med. Regner med at den vil funke bra med det nye koret mitt som er ett MSI GeForce GTX 1080 Gaming X? Når jeg først får koret mitt da, håper jeg får det snart :D 

Tenkte kanskje og oppgradere mere av pcn min til neste år/sommer men, kjøpte grafikkortet nå i sommer da mitt EVGA 780 GTX begynner og dra litt på årene, er jo snakk om en rundt tre år gammel modell. 

Lenke til kommentar

Mye bedre? Er da generelt bedre IPC-ytelse på mainstream plattformen så om man ikke har behov for ekstra PCI-Ex lanes så gir det egentlig veldig lite mening.

5-10% bedre er ikke engang verdt å tenke på. Dessuten finnes det nok spill som kan utnytte flere enn 4 kjerner, samt at 2011/2011-3 som plattform vil leve mye lengre enn tilsvarende 4-kjerner.

Utnytte kjerner er det ikke samme som å ha behov for det eller gjøre det på en effektiv måte. Spill som GTA 5, Witcher3 og Fallout 4 liker å benytte seg av flere enn 4 tråder, men 6700K gjør det likevel bedre enn for eks. 5820K, da spillene likevel er mest avhengig av god entrådet ytelse -- som alle andre spill.

Hva som vil leve lenger eller ikke er ren spekulasjon. Om man skal bruke dette forumets aktive brukere som pekepinn, er det så aldeles ikke sant. For jeg ser jammen meg ikke mange folk som sitter med i7 3930K (i sin tid en rimelig populær prosessor) eller andre prosessorer fra Ivy Bridge-E i dag, i forhold til Haswell-E eller det nye Broadwell-E. Det virker for meg som de samme menneskene som kjøper slike CPUer, entusiastene, oppgraderer oftere enn de i det hele tatt kan bruke "fremtidsrettet"-argumentet sitt. Eller rettere sagt: like ofte som mainstream-kunder.

Regner med at den vil funke bra med det nye koret mitt som er ett MSI GeForce GTX 1080 Gaming X?

Ja. For deg å oppgradere til i7 6700K blir iallefall teit. Tror og håper de fleste her er enige i det. 

Det kan man argumentere, ja. Men en eventuell oppgradering til 6800K er i så fall enda dummere. Da betaler man 1000,- ekstra for generelt dårligere gamingytelse.

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye bedre? Er da generelt bedre IPC-ytelse på mainstream plattformen så om man ikke har behov for ekstra PCI-Ex lanes så gir det egentlig veldig lite mening.

5-10% bedre er ikke engang verdt å tenke på. Dessuten finnes det nok spill som kan utnytte flere enn 4 kjerner, samt at 2011/2011-3 som plattform vil leve mye lengre enn tilsvarende 4-kjerner.

Utnytte kjerner er det ikke samme som å ha behov for det eller gjøre det på en effektiv måte. Spill som GTA 5, Witcher3 og Fallout 4 liker å benytte seg av flere enn 4 tråder, men 6700K gjør det likevel bedre enn for eks. 5820K, da spillene likevel er mest avhengig av god entrådet ytelse -- som alle andre spill.

Hva som vil leve lenger eller ikke er ren spekulasjon. Om man skal bruke dette forumets aktive brukere, er det så aldeles ikke sant. For jeg ser jammen meg ikke mange folk som sitter med i7 3930K (i sin tid en rimelig populær prosessor) eller andre prosessorer fra Ivy Bridge-E i dag, i forhold til Haswell-E eller det nye Broadwell-E. Det virker for meg som de samme menneskene som kjøper slike CPUer, entusiastene, oppgraderer oftere enn de i det hele tatt kan bruke "fremtidsrettet"-argumentet sitt.

Regner med at den vil funke bra med det nye koret mitt som er ett MSI GeForce GTX 1080 Gaming X?

Ja. For deg å oppgradere til i7 6700K blir iallefall teit. Tror og håper de fleste her er enige i det.

Det kan man argumentere, ja. Men en eventuell oppgradering til 6800K er i så fall enda dummere. Da betaler man 1000,- ekstra for generelt dårligere gamingytelse.

Bevis det ;)
Lenke til kommentar

Bevis det ;)

En pekepinn er DigitalFoundrys sammenligning mellom 6700K og 5820K i CPU-intensive spill, som viste at 6700K kom ut med en klar seier. Dette skjedde fordi 6700K hadde bedre entrådet ytelse. Det er selvsagt i "manipulerte" benchmarks, der man utsetter testen for så mye CPU-avhengighet som mulig. En virkeligere scenario er det man ser i Anandtechs test av Broadwell-E. Der ligger 6800K bak 6700K i bortimot alle tilfeller -- selv om de skulle være så inkrimentelle. Anandtechs benchmark viser derimot en like inkrimentell forskjell i forhold til en prosessor med 4 kjerner og 4 tråder (i5 6600K). Dette understreker bare det tøysete i gå for en prosessor med 12 tråder, når prislappen er så høy. Rudi har veldig liten grunn til å oppgradere fra sin i5 3570K, og om han først skal gjøre det er ikke flere kjerner det smarteste valget.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bevis det ;)

En pekepinn er DigitalFoundrys sammenligning mellom 6700K og 5820K i CPU-intensive spill, som viste at 6700K kom ut med en klar seier.

Du kan ikke nevne CPU-intensive spill uten å ta for deg strategispill som HoI, Civ, og lignende. Det var en merkbar forbedring i ytelse og opplevelse i disse spillene med en 5930k på 4.5GHz sammenlignet med en 2600k på 5GHz for meg, uten at jeg har tatt noen skikkelige målinger. FPS pleier oftere å være begrenset/styrt av GPU i langt større grad enn CPU fordi det er så stort grafisk fokus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...