Andrull Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 (endret) Ikke at jeg har noe problem å se verdien med å spare her og der. Men det er jo ganske spesielt på datamaskinvare, at verdifallet ikke er på brukstiden, men heller på tiden fra lanseringstidspunktet ti lden aktuelle komponenten. ' Så om man venter et par måneder for å spare noen hundre kroner, så har man ikke nødvendigvis spart en eneste krone. Det kan faktisk hende man har tapt penger, fordi verdifallet er større enn spart kronasje. Selv om det selvsagt er noe mer komplisert, da det går litt i rykk og napp etter kronekurs og lanseringer av nyere maskinvare. F:eks: Min 5960X er vel fortsatt verdt omtrent det samme den ble kjøpt for, for snart 2 år siden (ca. 7999kr), mens skjermkortene har valt vesentlig mer, da det skjer mer på det markedet. Endret 16. mai 2016 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Gralle Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 (endret) Der spiller nokk stigningen på 40% på dollaren inn en hel del Andrull ☺ Endret 16. mai 2016 av Gralle 1 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 F:eks: Min 5960X er vel fortsatt verdt omtrent det samme den ble kjøpt for, for snart 2 år siden (ca. 7999kr), mens skjermkortene har valt vesentlig mer, da det skjer mer på det markedet. Ja bare å se på hvor mye GTX 980Ti har falt i verdi. De på Finn.no gir meg bud på 3000 og 3500 kr... Selv om Pascal er rett rundt hjørnet, så synes jeg det blir nesten å gi det bort. Skulle jeg selge det for den prisen da, for så å kjøpe meg et 1080 kort, så betaler jeg ganske mye for...tja 30% bedre ytelse. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Det er jo ALLTID slik når det kommer noe nytt da. Du betaler enormt mye for en liten ytelsesøkning om du kjøper nytt hver generasjon. Lenke til kommentar
War Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 7000kr for 980ti som er ett år gammel er verdt 3300kr matematisk for hardware. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Der spiller nokk stigningen på 40% på dollaren inn en hel del Andrull ☺ 39% av stigningen 2 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 7000kr for 980ti som er ett år gammel er verdt 3300kr matematisk for hardware. Så da er bud på 3500 kr ikke så ille da? Når bencher kommer i dagene fremover, så får jeg se om jeg godtar den prisen, eller om jeg venter til 1080Ti kommer. Hva har dere andre fått for deres kort, og skal dere oppgradere nå eller vente? Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Jeg fikk 6400 for 2x 980 G1 forrige mandag. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Jeg fikk 6400 for 2x 980 G1 forrige mandag. Ja jeg så det Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Hvor lang tid tar det før kort fra MSI kommer med slike plastik blower style kjølere som er ultra billige? Tenker at et slikt + vannblokk må jo være greit. Lurer på om man får kort + vannblokk for under 8K. Om ikke så skyter jeg meg selv. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Hvor lang tid tar det før kort fra MSI kommer med slike plastik blower style kjølere som er ultra billige? Tenker at et slikt + vannblokk må jo være greit. Lurer på om man får kort + vannblokk for under 8K. Om ikke så skyter jeg meg selv. ja.... lette spørsmål du kommer med... Du vet tilogmed svaret. INGEN VET ! 4 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 (endret) Der spiller nokk stigningen på 40% på dollaren inn en hel del Andrull ☺ Ja, som nevnt så er praktiske regnestykket med hvor sterk krona er osv... Men det er faktisk ikke DET som gjør at ikke 5960x ikke har falt i pris, men mangel på avløser. Mine GTX 780 er bare verdt brøkdelen av prisen, tross dollarøkningen som siden den gang har skjedd, og de ble kjøpt inn samtidig. Så kronens styrke er bare en liten del av regnestykket. Og når den eventuelt kommer avløser til 5960x, så vil prisfallet garantert bli satt opp mot vinninga av ny modell (hvor mye mindre strøm, og hvor mye mer ytelse man får). Og det faktum at platformen ikke endrer seg vil nok også kunne gjøre at prisfallet blir desto mindre (du sitter fortsatt på den nyeste og fresheste platformen). Endret 16. mai 2016 av Andrull Lenke til kommentar
uggy Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Er vell snakk om en avløser i slutten av mnd? Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Med tanke på hvor lite prisene på skjermkort faller (i perioden frem til det lanseres en erstatning med bedre ytelse i samme prisklasse, typisk 6-18mnd), så er det neppe lurt å utsette kjøp noe særlig utover lanseringsdato. Da får man bare en kortere periode å nyte kortet før det er et "dårligere" kjøp. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Men 5000 for et jævla 1070?!? Er jo ca samme kurs. Så 6600 for 1080 kan jeg leve med. Da har jeg råd til vannblokk! :-D Jeg (tror) jeg fant 3,1k for 1070 Glem det....For oss som er så heldige å bo i USA, skal det gå fint. Ganske nøyaktig 3100kr med dagens kurs! Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Klokka kommer benchmarkene imorra ca? Kunne ha sjekka selv, men er på mobben og bruker 4G. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 (endret) Der spiller nokk stigningen på 40% på dollaren inn en hel del Andrull ☺ Ja, som nevnt så er praktiske regnestykket med hvor sterk krona er osv... Men det er faktisk ikke DET som gjør at ikke 5960x ikke har falt i pris, men mangel på avløser. Mine GTX 780 er bare verdt brøkdelen av prisen, tross dollarøkningen som siden den gang har skjedd, og de ble kjøpt inn samtidig. Så kronens styrke er bare en liten del av regnestykket. Og når den eventuelt kommer avløser til 5960x, så vil prisfallet garantert bli satt opp mot vinninga av ny modell (hvor mye mindre strøm, og hvor mye mer ytelse man får). Og det faktum at platformen ikke endrer seg vil nok også kunne gjøre at prisfallet blir desto mindre (du sitter fortsatt på den nyeste og fresheste platformen). Jepp, det er lenge siden jeg har fått så mye "verdi" ut av en plattform og CPU jeg kjøpte i 2009. Det har vel aldri skjedd før. Det lengste jeg har hatt en maskin som hovedplattform tidligere var ca. 5 år (en Cyrix basert maskin) og da var den virkelig akterutseilt, det er ikke tilfelle med en god X58 CPU i dag selv etter snart 7.5 år. Det betyr egentlig bare en ting, det har skjedd for lite for fullskala desktop/workstation CPU og mye for GPU. Mesteparten av utviklingen for CPUer (med unntak av flere kjerner) har foregått innen mobile enheter og i noe grad innenfor micro/nanoservere. Selv APU utviklingen som har foregått har vært hovedsak i fokus GPU. Ellers har selvf. SSD vært det store løftet. Jeg hadde virkelig ikke drømt om at jeg skulle sitte med en W3520 i rundt 7 år og at så lite ville skje på den fronten i løpet av så lang tid. Endret 16. mai 2016 av Theo343 Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Spm, hvor mye tror dere en standard kjøler trekker? Ta f.eks refrence kjøleren til NV eller ACX fra Evga. Hvor mange watt trekker kun kjøleren? Lenke til kommentar
War Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Bare en kjøler trekker volt x a 2-3w Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 16. mai 2016 Del Skrevet 16. mai 2016 Spørs om jeg skal droppe FE, og heller vente til billige kort med jallakjølere kommer så montere vannblokk. Kortene trekker jo mindre enn et 980Ti nonetheless. OT spm til Duran: Skal du ha 6950X? 1800 dollar, nei takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå