Gå til innhold

Dias avfotografering med crop sensor

Anbefalte innlegg

Hei!

Har over tusen fargedias, stort sett i plastrammer men noen i papprammer.

Desse er det på høy tid å bevare, så har sett litt på alternativene.

Har kommet frem til at jeg vil prøve å avfotografere de med mitt Canon EOS 20D.

Jeg trenger et 1:1 macro objektiv så vidt jeg har skjønt for best resultat.

Enten Canon EF-S 60mm F2.8 Makro USM.

Eller Canon EF 100mm F2.8 Makro USM.

Vil sistnevnte gi 1:1 på crop sensor?

Vil sistnevnte være uegnet til kopieringen på min crop sensor?

60mm objektivet vil vel være mer egnet til etterbruk, både til makro, men også generelt.

Ett av objektene over sammen med:

Novoflex Castel-Q

og Novoflex Slide Copy Rail.

Altså et oppsett som dette:

Kan noen bekrefte at dette alternativet vil være egnet til jobben med mitt kamera som har crop sensor?

Annet utstyr som trengs? Eller er bedre egnet både til jobben og etterbruk?

Tips og triks mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge objektivene du nevner er 1:1 makro, og vil gi 1:1 på din sensor. At EF 100/2.8 macro også fungerer på fullframe betyr ingenting her.

Når det er sagt skal du her ikke fokusere helt så det blir 1:1, men heller 1:1,6 - ellers får du ikke med hele bildet.

En 60mm er mer egnet til makro av blomster på grunn av kort arbeidsavstand, en 150mm+ er mer egnet til makro av insekter på grunn av lang arbeidsavstand, og en 100mm er en mellomting som kan brukes til begge deler.

Lenke til kommentar

Tips og triks mottas med takk.

Diasduplikatoren fra Novoflex bør fungere bra, men du kan nok finne billigere alternativ hvis du søker litt. Husk at du må ha et helt jevnt bakgrunnslys (og konstant styrke og fargetemperatur) og helst lite lys fra kamerasiden av lysbildet.

Det er veldig mange som har gjort tilsvarende jobber, og skrevet artikler eller laget videoer om det. Anbefaler å Google litt og se noen videoer om saken før du bestemmer deg endelig for produkt og oppsett.

Pass på at lysbildene er så rene som mulig, støvete bildet tar det en evighet å rense opp manuelt i et editeringsprogram.

Har du mulighet for å låne et litt nyere kamera med LIve View er det enklere å sjekke at fokus sitter perfekt.

Lenke til kommentar

Takk til begge to for gode tilbakemeldinger.

Siden jeg har et håp om å kunne oppgradere til fullformat så vurderer jeg 100mm linsen som et greit valg nå.

Vil nærgrensen bli påvirket av cropsensoren min?

Slik at dias avfotografering må skje på mye større avstand enn hva 60mm linsen ville krevd?

I såfall, blir det ikke et problem om diasholderen ikke kan monteres langt nok unna?

Og jeg som trodde at jeg hadde funnet noe som var "billig" når jeg hadde funnet utstyret fra Novoflex.

Tar gjerne i mot konkrete tips på billigere utstyr som gjør jobben like bra.

Regner ikke desse løsningene for like gode, men hva vet jeg.

Om dette er en godkjent løsning (gir like gode bilder som makro objektivet) så må det jo revurderes.

Jeg har i tilfelle et EF 50mm F1.4 USM objektiv som trolig vil passe siden jeg har crop sensor?

Da er vel heller et lysbord en bedre løsning og kameraet "hengende" på stativ over.

Da spiller ikke nærgrensen til objektivet noen rolle heller lenger, da jeg står friere til å sette avstanden til diasene.

Minste utgave av desse burde være ok?

Går trolig for dette lysbordet, da det sparer meg for et par tre tusen.

Sammens med 100mm linsen om det ikke finnes tungtveiende motargumenter mot akkurat den linsen.
Lenke til kommentar

Går trolig for dette lysbordet, da det sparer meg for et par tre tusen.
Sammens med 100mm linsen om det ikke finnes tungtveiende motargumenter mot akkurat den linsen.

Jeg bruker 100mm macro (crop-kamera, 70D) for negativ-scanning - jeg var overrasket over hvor bra resultatene blir! Har kameraet "hengende" over på stativ som du nevnte, og koblet kameraet til mac'en med kabel slik at jeg kan bruke EOS Utility med Live View så jeg slipper å stå over kameraet hele tiden (for å sjekke fokusering for eksempel). Hvis du har en iPad kan dette være et enda billigere alternativ: jeg bruker iPad mini som "lysbord" og laget meg en negativ-holder av en pappeske. Bare vær oppmerksom på at du må ha noe hvitt mellom iPad'en og diasen/negativen, ellers blir iPad-pixlene synlige på bildet. Jeg bruker en hvit plastpose - dobbelt lag, men her må du bare prøve deg fram med type plastpose eller hvitt stoff for å se hva som gir nok baklys - men ikke synlige pixler. Pass også på at du ikke får noe nevneverdig lys inn fra omgivelsene og dermed uheldige skygger/kanter på bildet - jeg har det enten ganske mørkt i rommet og/eller en solblender rundt negativen for skjerming. Kan gi deg mer detaljer rundt oppsettet samt bilde senere hvis ønskelig!

Lenke til kommentar

Prøvde meg frem med en ipad mini (første generasjon), men det ga som du nevner synlige pixler gjennom diaset og følte at det ikke ble lyssterkt nok med det jeg fant som hindret pixlene i å være synlig. Jeg kan så klart eksprimentere litt mer her, men tror lysbordet er mer lyssterkt? Det kommer vel også helt an på hvor mørke diasene er.

En solblender rundt diaset for skjerming var en god idé ja.

Tror jeg skjønner tegninga på oppsettet og har sett lignende på nett så du skal slippe å finne frem et bilde av det.

Men greit å vite at folk er fornøygd med slike løsninger.

Har sett eksempler hvor dette gir både bedre og dårligere resultat enn scanner, men til pris/nytte så føler jeg dette er absolutt rette veien å gå for meg.

Fjerning av støv må så klart gjøres i forkant, men noe er ikke til å unngå.

Finnes det "filter" eller noen script el.l i Photoshop for å automatisere dette?

Lenke til kommentar

Novoflex lager bra ting så du går ikke feil med det.

F.eks Hama og Bower har en ferdig dings som skrus på i front på et objektiv med 52mm filtergjenger. Det finnes også andre, se f.eks utvalget til B&H. Jeg har bare skannet selv så jeg har ikke erfaring med disse produktene.

B&H pleier å sende til Norge, Amazon ikke til norske adresser. Enkleste er selvsagt hvis du finner produktene i Norge.

http://www.bhphotovideo.com/c/search?Ntt=slide+duplicator&N=0&InitialSearch=yes&sts=ma&Top+Nav-Search=

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_i_0_13/180-3766501-0011534?url=search-alias%3Daps&field-keywords=slide+duplicator&sprefix=slide+duplica%2Caps%2C198

Lenke til kommentar

Kanskje litt bedre lysstyrke på lysbrettet, men vet ikke. Jeg får passelig eksponering (ut i fra histogrammet) med 2 s lukketid, f/8, iso 100 med ipad-lysstyrke på max. Men uansett er det nok enklere med lysbrett for diasene dine! Jeg bare fant intet lysbrett til salgs til grei pris og leveringstid i farten da jeg startet med dette og prøvde iPad isteden. For øvrig har jeg ca 10 cm klaring mellom nettbrett og negativ, med den hvite posen liggende over iPad'en - hvis jeg la det rett nedpå tror jeg jeg fikk pixler gjennom jeg også.

Støvfjerning i post-prossering kan nok andre svare bedre på enn meg, men blåsebelg til rengjøring av kamera samt en rengjøringsklut har gjort nytten for meg for å fjerne eventuelt støv fra negativer (kanskje litt mer tricky med dias).

Bonus med kamera framfor scanner er at du får et påskudd for å kjøpe macro-objektiv! Og ikke minst at det tar =< 2 s å scanne - lydløst - mot alt fra 30 s til flere minutter med støyete scanning for de scannerne jeg leste om...

Lenke til kommentar

se#

De produktene var det jeg linket til tilsvarende i post 4.

Av andres erfaring på nett så ser det heller tvilsomt ut?

Går ikke helt klart frem om en trenger fullformat sensor heller til en slik løsning.

moslien

Med 2 sekunders eksponeringstid så skjønner jeg at ipad'en på langt nær gir fra seg nok lys ja.

De fleste jeg leser om på nett har 1/125 sekunds eksponering, men noen av de bruker blitz.

Rett "farge" på lyset er jo også en fordel.

Helt klart en grei beveggrunn for å kjøpe seg et nytt objektiv.

Og madammen har hatt et makro-objektiv på ønskelisten en god stund nå.

Da tror jeg 100mm blir en grei løsning både for dias jobben men også hennes makro behov.

Og vi kan ta steget opp til fullformat uten å bytte ut objektivene vi har.

LarsØ

Ja, jeg har vurdert scanner og vurdert helt opp i prisklassen 6-8000,-

Skal innrømme at støv/sår-fjerning er noe av det som frister med de løsningene.

Noen viser også til bedre resultat med scanner enn bruk av makro objektiv.

Men siden scanneren stort sett kun har sin nytte denne ene gangen blir det for dyrt.

Totalt sett blir det uansett et nytt objektiv som vinner budsjettrunden pga nytteverdien utover dias scanningen.

En av de linkene som fikk meg på tanken om å bruke et macro objektiv fremfor en scanner var denne linken.

Det er neppe representativt for hvor god jobb scanneren kunne gjort, men resultatet med objektivet var overbevisende nok.

Det var også en 9000F flatbed (tidligere modell).

Det er flust av andre eksempler på nett også som taler i fordel av at et makro-objektiv gjør en god nok jobb.

Støv/feil på diasene er nok største fordelen til en scanner.

Her er litt av sjarmen å ha noen av desse manglene, mye kan også rettes i Photoshop.

Fargene etc er fullt mulig å korrigere i bl.a. Photoshop, så den fordelen mister også scanneren.

Ting tar tid, men jeg har slikt å sysle med.
Lenke til kommentar

Det er neppe representativt for hvor god jobb scanneren kunne gjort, men resultatet med objektivet var overbevisende nok.

Det er jeg helt enig i, her var det tydelig at bloggeren hadde bestemt seg og det skannede bilde var fult av støv partikler mens det avfotograferte jo var som det skulle være.

Har ikke prøvd med avfotografering selv og det kan godt være at det er en mye bedre metode selv om det blir en del rigging. :)

Har det 100mm macro objektivet til Canon selv (ikke IS versjonen) og nærgrensen er lik på crop som på ff. Testet på 70D og ca 31 cm fra sensor fokuserer kamera fint. Det vil si ca 15 -16 cm fra front linsen må du minst være for å klare å fokusere.

Lenke til kommentar

moslien

Med 2 sekunders eksponeringstid så skjønner jeg at ipad'en på langt nær gir fra seg nok lys ja.
De fleste jeg leser om på nett har 1/125 sekunds eksponering, men noen av de bruker blitz.
Da tror jeg 100mm blir en grei løsning både for dias jobben men også hennes makro behov.

Et siste tips - hvis du/dere forventer å bruke makro-objektivet en del uten stativ ville jeg vurdert IS-versjonen, jeg angrer litt på at jeg ikke klinket til da jeg kjøpte mitt før jul og vurderer en oppgradering hvis jeg får solgt mitt nåværende for en grei pris. Jeg må fort opp i høy ISO (1600-3200) for å unngå uklare bilder håndholdt i ikke-optimale lysforhold (selv om jeg føler at jeg er relativt stødig på hånda), og det ønsker jeg ikke på makro-bilder. Kanskje ikke like stort problem hvis du etterhvert skal over på fullformat som takler høy ISO bedre men.

Lenke til kommentar

Det er jeg helt enig i, her var det tydelig at bloggeren hadde bestemt seg og det skannede bilde var fult av støv partikler mens det avfotograferte jo var som det skulle være.

Tja, problemet var vel heller at skanneren fokuserte på glasset med støv, mens med duplikatoren var det enkelt å legge fokus på selve diasen, slik at støvet kom utenfor fokus, og dermed ikke ble synlig.

Lenke til kommentar

moslien

Et siste tips - hvis du/dere forventer å bruke makro-objektivet en del uten stativ ville jeg vurdert IS-versjonen, jeg angrer litt på at jeg ikke klinket til da jeg kjøpte mitt før jul og vurderer en oppgradering hvis jeg får solgt mitt nåværende for en grei pris. Jeg må fort opp i høy ISO (1600-3200) for å unngå uklare bilder håndholdt i ikke-optimale lysforhold (selv om jeg føler at jeg er relativt stødig på hånda), og det ønsker jeg ikke på makro-bilder. Kanskje ikke like stort problem hvis du etterhvert skal over på fullformat som takler høy ISO bedre men.

Husk at stabilisering ikke fungerer veldig bra i makroområdet. Små bevegelser får motivet helt ut av fokus og bevegelsene er annerledes enn ved fotografering på lang avstand. Så hvis du jobber mye på nærgrensen så burde du teste et objektiv med stabilisator før du oppgraderer sånn at du vet om det hjelper til din bruk.

Lenke til kommentar

Meget hyggelig med så mange gode tilbakemeldinger på denne tråden, takk til alle sammen.

Til de som tipser om å gå for scanner, hvorfor?

Særlig siden jeg likevel er i markedet etter å kjøpe et makro objektiv.

Jeg ser heller ikke de beste resultatene når jeg googler, uansett mye etterarbeid i Photoshop.

Her er en som har valgt scanner som favoritt til jobben, utifra preferansen om å gjøre minst mulig etterarbeid.

"my goal was to minimize rework by achieving an accurate color balance in the copy process."

Jeg anser det som en umulig oppgave å ha samme "settings" for alle diasene, så etterarbeid må til uansett.

Mot slutten er det 3 bilder fra en strand som viser sammenligningen.

Utifra de 3 bildene må jeg si at scanneren ikke har noen fordel utover fargebalansen, som er en jobb jeg heller gjør i Photoshop.

LarsØ

Se linken over for en som foretrekker scanner, men som også viser en veldig stor likhet mellom de to metodene.

Alt ligger i hvor mye arbeid en legger i å gjøre jobben riktig.

Som tow også påpeker, fokuset fra scanneren ser ut til å ha lagt i forkant og derfor fått med seg mer støv.

Jeg ser ikke helt for meg at det skal bli så mye rigging.

Maskert lysbord slik at diasene kommer på samme plass hver gang.

Kamera på stativ, rimelig samme settings hver gang med unntak av muligens litt endret eksponering for mørkere dias.

Knips i vei.

Takk for infoen om avstand for nærgrensen og forholdet mellom crop og fullformat.

moslien

Høy iso ved makro, særlig på mitt 20D med mye støy på høy iso, er ikke ønskelig nei.

Mulig jeg vurderer det feil, men tar sjansen på å droppe bildestabilisering i denne omgang.

And. bildestabilisering.

Det vil være svært avhengig av hvor stødig en er på hånden fra før av og vanskelig å bedømme utifra andres erfaringer.

Egnet stativ vil i de fleste tilfeller være til stor nytte også.

Se fra 1:23 til 1:55 for en vurdering av bildestabilisering, også ved nærgrensen.

Veldig kjekt å ha på normale distanser, ikke fullt så brukbart til makro ved nærgrensen.

Så her må jeg være enig med Kristallo enn så lenge.

BjørnÅgeS

Den videoen har jeg sett.

Viser virkelig tempoet som er mulig, men får nøye meg med et lysbord til denne jobben.

Skulle resten av familien dukke opp med dias så får jeg heller finne meg en projektor.

Litt vingling i research fasen, er nå tilbake til EF-S 60mm makro objektivet.

Det handler mest om mer egnet brennvidde på crop sensoren jeg enn så lenge må nøye meg med.

Alternativet er å gå for en oppgradering til fullformat først som sist.

Hadde håpt å vente til det kom 4K/h.265 video opptak før jeg tok steget (mot slutten av dette året?)

Føler Canon henger litt etter, ser mange har hoppet over til Panasonic/Lumix GH4.

Dette skulle bare være en enkel dias digitalisering, ikke å rydde plass på budsjettet til nytt fullformat kamera, enda.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...