Gå til innhold

Grafisk designer eller annet yrke innen IT/Markedsføring?

Anbefalte innlegg

Etter mye jobbsøking, så har jeg funnet ut at jeg begynner fra scratch og går en helt annen vei enn det jeg har gjort tidligere. Har ingen gode kvalifikasjoner/utdanning eller jobberfaringer fra IT, men er det noe jeg faktisk mener jeg kan ha en sjans å lære meg så må det være noe innen data, spesielt siden det er noe man kan lære seg på fritiden sin hjemme. Istedet for film og spill, så vil jeg heller prøve å tilegne meg kunnskap ved å lære meg nyttige verktøy og programmer som kan brukes i en jobb.

Jeg kan ikke programmere, men jeg har sjekket ut yrket grafisk designer og det ser ut som noe jeg kan beherske med mye prøving og feiling. Er kreativ, selv når jeg ikke har lyst å være kreativ.

Er det noen her som jobber som det og som vet hvilke verktøy og program man bruker som grafisk designer, utenom Photoshop selvfølgelig...? Har litt erfaring med Photoshop og er allerede godt i gang med å lære meg Sony Vegas (redigeringsprogram).

Om jeg ikke skulle forfølge Grafisk Design (siden det krever mad skills i skissering/tegning) så mener jeg selv at jeg har et lite øye for bra og dårlig markedsføring, og bruken av facebook/Twitter/youtube og media generelt. Her i Norge bruker f.eks. TV-stasjonene alt for lite Youtube, og det var faktisk ikke før ifjor høst at det første norske Youtube-Nettverket kom på plass. I tillegg synes jeg at markedsføringen for diverse program på de forskjellige TV-kanelene er labert, men også dårlig utført. Bruken av velredigerte mini-snutt som kan legges på Facebook for å reklamere et visst program er jo èn måte.

Det her blir som å skyte i mørket, men dere som jobber innen IT eller TV; Hvilke jobber tror dere hadde passet for en som kanskje vil jobbe med det jeg beskriver ovenfor?..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber som informasjonsrådgiver, og det innebærer alt fra artikkelskriving, kampanjer, video, foto, grafisk design, sosiale medier. You name it. Utrolig artig jobb, da, for en som er kreativ. Når det gjelder programmer, jeg bruker for det meste Adobe Photoshop, Illustrator og InDesign. :)

Lenke til kommentar

Jeg jobber som informasjonsrådgiver, og det innebærer alt fra artikkelskriving, kampanjer, video, foto, grafisk design, sosiale medier. You name it. Utrolig artig jobb, da, for en som er kreativ. Når det gjelder programmer, jeg bruker for det meste Adobe Photoshop, Illustrator og InDesign. :)

Det høres akkurat ut som noe jeg kunne holdt på med!!..

Hvilket utgangspunkt hadde du da du fikk jobben mtp. på utdanning og jobberfaring? Og er det vanskelig å få jobb som det?

Lenke til kommentar

Jeg er utdanna journalist og har ti års erfaring som frilansjournalist, så ja, jeg vil si det krevde en del å få den jobben. :p

Men nå jobber jeg i et svært forbund og stillingen hadde mange søkere. Et sted må man jo begynne, og de fleste i denne bransjen jobber seg opp fra bunnen ved å ta små strøjobber og vikariater. Er du god på det du driver med kan du fint jobbe deg oppover uten å nødvendigvis måtte ha noen formell utdanning. Det er mye selvlærte folk i de kreative yrkene. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...