Gå til innhold

Hvor ofte vasker dere jeans?


Anbefalte innlegg

Heisann,

Har gått meg lei på at jeansene mine begynner å gå i oppløsning bare ett år eller så etter innkjøp, så tenker å legge litt om på vaskerutiner. Gikk nylig til innkjøp av et par fra Nudie, og i litteraturen som fulgte med står det at første vask først bør komme etter et halvt år(!). Synes dette virker veldig lenge, men tenkte å forhøre meg hvordan andre folk gjør det? Mange grader, skyllemiddel ja/nei, og ikke minst; hvor ofte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, så pleier jeg å skifte bukser ofte. Jeg pleier sjeldent å bruke kun en bukse hver dag helt til den er skitten, og deretter bytte til en ny. På den måten går det lang tid mellom hver vask (ca 1-2 ganger i mnd) , som er det som sliter mest.

 

Jeg vasker også kun på 40, helst uten enzymer, og ikker mer vaskemiddel enn nødvendig, også vrenger jeg de før vask. Bruker heller ikke tørketrommel.

 

Lønner seg å kjøpe klær av litt kvalitet, for de holder seg uansett mye lengre og da er det plutselig ikke så dyrt med en kvalitetsbukse istedenfor en H&M bukse som er utvasket/utslitt etter 1-2 år :hrm:

 

Ang. det med vask først etter 1/2 år, har ikke det noe med "looken" å gjøre?

Endret av Deleted
Lenke til kommentar

40 grader med skyllemiddel, jeg pleier å bruke luktemetoden for å avgjøre hvor ofte, men vil tippe i snitt 4-5 dager.

 

 

For det første, så pleier jeg å skifte bukser ofte. Jeg pleier sjeldent å bruke kun en bukse hver dag helt til den er skitten, og deretter bytte til en ny. På den måten går det lang tid mellom hver vask, som er det som sliter mest.

Med mindre buksene renser seg selv mens du ikke bruker dem, så burde ikke dette matematisk sett ha noe å si på vaskefrekvensen.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

40 grader med skyllemiddel, jeg pleier å bruke luktemetoden for å avgjøre hvor ofte, men vil tippe i snitt 4-5 dager.

 

 

For det første, så pleier jeg å skifte bukser ofte. Jeg pleier sjeldent å bruke kun en bukse hver dag helt til den er skitten, og deretter bytte til en ny. På den måten går det lang tid mellom hver vask, som er det som sliter mest.

Med mindre buksene renser seg selv mens du ikke bruker dem, så burde ikke dette matematisk sett ha noe å si på vaskefrekvensen.

 

Haha, neida skjønner det. Men i mitt tilfelle så får jeg begrenset vaskingen på den måte, for hvis man bruker samme klær hver dag begynner det jo å lukte. Ofte holder det bare med lufting istedenfor vask. Blir litt som sko. Ull feks er jo nesten "selvrensende", trenger bare lufting.

Endret av Deleted
Lenke til kommentar

Jeg vasker 1-2 bukser i uka, og har aldri hatt noen problem med at de blir utslitt pga vask. Pleide å vrenge de før, men har av uviss grunn (latskap mest sannsynlig) sluttet med det. 40 grader, lite vaskemiddel, lite eller ingen skyllemiddel.

Flere av buksene mine er flere år gamle, men så rullerer jeg også ganske greit på hvilke jeg bruker. Kjøper sjelden bukser til fullpris, men holder meg til de større navnene som Lee, Diesel, Levi's og Nudie.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Vasker så sjeldent som mulig, bruker flytende vaskemiddel og 40 grader.

Vreng før vask og vreng tilbake før klærne henges opp på tørk.

Pass også på at buksen henger rett på tørkestativet (eller hva enn du bruker), slik at du ikke har noen folder osv.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Samanlikna med dei fleste her så vasker eg buksene ofte. Vasker dei på 40 grader med både vaskepulver og skyllemiddel saman med andre lettstelte plagg som ikkje tåler høg temperatur.

Hiver vell buskene i vaskemaskina etter at eg har brukt dei i 3-4 dagar, oftare dersom eg har gått i dei heile dagane.

 

Kan ikkje seie at eg har merka noke til at dei fort blir utslitt. Buksene kan begynde å få hol på kneet og i skrittet etter eit par år, men dette skyldes vell mekanisk friksjon og ikkje vasking?

Lenke til kommentar

Har gått meg lei på at jeansene mine begynner å gå i oppløsning bare ett år eller så etter innkjøp, så tenker å legge litt om på vaskerutiner.

 

Pris har ofte en sammenheng med kvalitet. Dog noen merker er dyre pga. design/merke, men generelt gjelder det å investere litt. F.eks bukser fra Jack & Jones gikk i oppløsning etter ca. et år eller mindre, mens bukser fra f.eks Diesel er på både 3 og 4 året uten antydning til slitasje.

 

Vask er enkelt. Vreng og vask når møkkete. 40 grader, uten skyllemiddel, ikke tørketrommel. Jeg vasker mine etter rundt 1-2 uker alt ettersom hvor for de blir møkkete.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvilket merke jeansene mine er, pleier bare å stikke innom iSolid hver gang jeg føler jeg trenge ei ny bukse, og føler meg alltid like ukomfortabel hver gang jeg bruker 1500 spenn på ei, men det er vel prisen å betale for baggy / regular fit stretch i str. 38, antar jeg.

 

For øvrig er alle jeansa mine 5 - 6 år gamle.

Lenke til kommentar

Apropos slitasje. Hvor mange opplever slitasje i/på/med lommene? Alle mine bukser (hovedsaklig jeans) får enten hull i bunnen av lommene eller at sømmene går opp på toppen av lommen.

 

Jeg aner ikke hva som er årsaken, men jeg har vært inne på tanken om at telefonen går altfor ofte opp og ned av lommen. Dessverre er det samme tendenser på venstrelommene, hvor jeg bare har kortholder.

Lenke til kommentar

Apropos slitasje. Hvor mange opplever slitasje i/på/med lommene? Alle mine bukser (hovedsaklig jeans) får enten hull i bunnen av lommene eller at sømmene går opp på toppen av lommen.

Ja, det tar ikke langt tid før det skjer med mine jeans.

Har funnet en "løsning" å det er å tape med sportstape med en gang det begynner å bli slitasje.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

Apropos slitasje. Hvor mange opplever slitasje i/på/med lommene? Alle mine bukser (hovedsaklig jeans) får enten hull i bunnen av lommene eller at sømmene går opp på toppen av lommen.

Ja, det tar ikke langt tid før det skjer med mine jeans.

Har funnet en "løsning" å det er å tape med sportstape med en gang det begynner å bli slitasje.

 

Merkelig, jeg har ikke slitt med det fenomenet på mange år (når jeg fikk klær av foreldrene mine).

Nå som jeg kjøper Raw Denim, Gabba, Diesel, Levis osv. har jeg ikke hatt fått hull på en eneste lomme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...