kal.50 Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Skal strekke en ca 30-50M med nettkabler rundt om inni huset. Tenkte å kjøpe en rull på 100M så jeg har å ta av ei stund. (bestemt meg for Cat6 da alt jeg har fra før er Cat6) Sett litt på priser osv. Biltema har 100M til 369,- som er billig. Uskjermet ,men det skulle jeg ikke ha bruk for. På Komplett koster en 100M rull over en tusing for Cat6 kabel. Så spørsmålet er.. er det noe kvalitetsforsjell på disse kablene ? Skal legge en del i rør osv og vil gjerne unngå "jalla kabler". Betaler heller litt mer for skikkelige greier men er forsjellen kosmetisk er det jo annet å bruke penger på Lenke til kommentar
Thyristor Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Er nok litt forskjell her men Cat 6 er ihvertfall en standard som skal holde til Gigabit nettverk med tanke på skjerming osv så det er nok ikke så fryktelig nøye.Bare pass på at du får tak på kabel med hele ledere og ikke mange tynne tvinnede kobbertråder i hver enkelt leder. Omtrent umulig å få plassert i kontakter på vegg osv. Lenke til kommentar
kal.50 Skrevet 16. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2015 Regner med denne er ok http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Datamaskin/Kabler/Nettverkskabel-CAT-6-UTP-44248/ Lenke til kommentar
War Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 Har brukt den selv, den fungerte. Som det står over, forskjellene er hvor isolerte parene er, er det bare et kryss inni som skiller 4 par eller er alle de parene isolert igjen osv. Det viktigste er at du kjøper en med solid core for veggbokser + verktøy for å klikke de ned. Skal man sette på kontakter selv må man ha kabel med myk core/mange små swinnede ledere i hver lille kabel. Skal den bare ligge alene i veggen/på vegg blir kravene til skjerming noe helt annet en om den ligger sammen med 100 andre og strøm 1 Lenke til kommentar
kal.50 Skrevet 17. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2015 Takker så mye for svar.. Dropper veggkontakter og strekker kabelen helt ut til PC osv. Så blir det minst mulig feilkilder. Men vil absolutt ha en kabel som lett kan monteres til veggbokser og alt mulig. Skal legge opp kabel til TV også senere. (fra fibermodem). Når det gjelder TV lurte jeg på en ting. Er det helt vanlig nettkabel man bruker der også ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå