Gå til innhold

Bo i seilbåt(Bergen)

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bo i seilbåt for et skoleår og lurer på om det er noen som har erfaring med dette. Er det vanskelig å få seg båtplass i Bergensområdet f.eks? Og hva er fordeler/ulemper jeg må være obs på? Setter pris på alle svar og erfaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

God link med mye god info fra tobixen.

Jeg er student og bor i båt i Grimstad. Det er ikke problematisk i det hele tatt. Selv om det hjelper å være litt "handy-man" så er det ikke nødvendig.

Jeg kan informere om at jeg betaler i underkant av 2000,- i måneden inkludert strøm og fasiliteter. Usikker på hva det koster i Bergen. 

Strøm får en fra brygga, men mange havner er beryktet for at strømmen går ofte. Det kan derfor være greit med dieselvarmer ombord. 

Selv om det er fint mulig, så ville jeg ikke anbefalt noe under 30 fot. 

Lenke til kommentar

Selv bodd i seilbåt i 4 mnd. Viktigst er vel at båten ikke er et vrak av en båt (noe dessverre min var da). Ellers er jo landstrøm et must. Om marinaen ikke har toalett og dusj kan dette bli litt problematisk. Der jeg bodde var det ikke slike fasiliteter. Dusjing var ingen problem da jeg dusjet på treningssenter. Litt verre med toalett. Urinering ga jeg meg egentlig faen i, og alt havnet utenfor båten. Litt verre med nummer to. Prøvde selv å få gjort dette på jobb, i nabo marinaens toalett eller på et kjøpesenter i nærheten, men det skjedde vel noen gang at dette gikk ut fra båten min.

Selv betalte jeg 1000 kr mnd inkludert strøm. Veldig billig med andre ord.

Angående vann, så ble dette stengt i marinaen jeg bodde i når det ble frost. Når det kommer til vasking av klær så må du finne en løsning på det også (selv pendlet jeg hjem i helgene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...