@rild Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 hei! Jeg ønsker å bygge et uthus på 70 kmv på min tomt som er regulert som nlf område. Dette vises å være vanskelig hos kommunen når jeg allerede har en garrage på tomten og kommunen henger seg opp i at porten er for stor på uthuset jeg ønsker å bygge. jeg bor i landige omgivelser med spredd bebyggelse og formålet med uthuset er hobbyaktivitet når jeg blir pansjonist.Er det noen som kan komme med forslag på hvordan jeg skal få bygget et uthus på 70 kmv ? Smutthull? Vet man kan bygge 50 uten å søke men syns det blir litt lite. Forslag på løsninger mottas med stor takk. Lenke til kommentar
toth Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 2x 35m2 med en åpen vegg hver, tilfeldigvis vendt mot hverandre, ingen felles konstruksjon, 0,5cm mellomrom mellom byggene og "midlertidig" sammenføyning med plater? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 Hvis du får tillatelse til 50 m2 så er det lettere å få tillatelse til utvidelser senere. Det gjelder tomt som er regulert for boligformål (ikke LNF). Det er mulig det er LNF-reglene stikker kjepper i hjulene. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 (endret) TS. Har hatt mange byggesaker, men lite erfaring med bygging i LNF områder. Vi har sentralt lovverk på dette, men det er nok ikke det viktigste. Det viktigste er hva som er "lov" i din kommune. Og dette er beskrevet i min. et av flere dokumenter. Det kan være i Kommuneplanen, Reguleringsplanen (m/bestemmelser) også i egen reguleringsplan for området, eller i en Bebyggelsesplan, m.m. Der finner du begrensninger (bl.a. for LNF-områder), som går utover reglene i TEK. Vet ikke om du har en landbrukseiendom, da er det andre regler. Det er ikke alle som har lov til å oppføre et bygg på 50 m2. Kun hvis "forholdene" ligger til rette for det. Viser i første rekke, til krav i TEK. Men hvis kommunen "henger" seg mest opp i store porter, bør du kanskje høre med kommunen om hva de kan godta, før du lager problemer for deg selv. Ellers må du ha lovverk å "slå i bordet". Men hvorfor ikke velge, "minste motstands vei"? Vet ikke hvorfor du ønsker "store porter". Men hvis er for å få et godkjent verksted (en gang i fremtiden), så er det en egen prosess og søknadspliktig, med egne krav! Endret 17. mars 2015 av Friluftskar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå