Gå til innhold

Over til kompakt/hybrid

Anbefalte innlegg

Jeg har vært hobbyfotograf i mange år og har Canon Eos 450D med 17-85 og 55-250.

Dessuten har jeg Canon Powershot S100 kompakt.

Hittil har jeg hatt behov for begge,men S100 henger med overalt.

Utvalget av små entusiastkameraer er bltt stort og kanskje tiden nå er inne for å skaffe seg et hendig kamera som dekker de fleste behov og som en kan ha med overalt.

Hybridkamera med langt objektiv synes, for meg, å være en misforståelse.(dårligere grep, nesten

like tungt og uhånterlig som en liten speilrefleks) Det må,i tilfelle,bli hybrid med en liten zoom.Lysstyrken på disse er imidlertid ikke særskilt god..

Det er her Panasonic L.DMC-LX100 kommer inn som et alternativ.Kameraet er mindre en hybridene,har lyssterk zomobjektiv 1,7-2,8 og zom, tilsv.24-70mm. Stor brikke! samt elektronisk søker.Kameraet har ikke bevegelig og berøringsfølsom skjerm,heller ikke innebygget blitz.

Hvor viktig er disse tingene?

Kameraet har fått kjempegod kritikk bl.a.i Fotografi 7/14.

Ønsker erfaringer/synspunkter på dette.

Noen som har erfaring med LX100?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil nok merke at LX100 er større enn S100, jeg merker at selv Sony RX100 II er større og tyngre.

(Alle RX100-modellene bør oppgraderes med originalt gummigrep, da blir det bedre grep).

Du vil nok merke forskjell med en oppgradering til LX100, både i vekt og bildekvalitet.

Deretter er det opp til deg å finne gode motiver...

Lenke til kommentar

Utvalget av små entusiastkameraer er bltt stort og kanskje tiden nå er inne for å skaffe seg et hendig kamera som dekker de fleste behov og som en kan ha med overalt.

Bare sett på LX100 i butikken, men utvilsomt flott kamera. Det som er negativt for meg og gjør det uaktuelt er primært zoomområdet. Veldig fokusert på vidvinkel. Ellers er jeg enig at fast skjerm er en ulempe, mangel på berøringsfølsom skjem også, men det er ikke så essensielt for meg.

Lenke til kommentar

Canon G7X er ganske likt speccet som RX100 III (samme fysiske dimensjoner, samme sensorstørrelse og tilsvarende lysstyrke på optikken, faktisk med litt mer tele), så hvis du er fornøyd med Canon så kan den være verdt en titt også. G7X har også noe bedre lysstyrke enn RX100-III i området mellom 24 og 50 mm ekvivalent brennvidde. RX100 III sin blenderåpning dropper ganske raskt med en gang du zoomer, mens den går litt mer lineært nedover i G7X. På den annen side, så har ikke G7X innebygd søker...

LX-100 er en del større og mer klumpete enn de to. Jeg har ikke prøvd den i bruk selv, bare tatt på den. Jeg liker Panasonic sin designfilosofi og brukergrensesnitt, og størrelsen plager ikke meg (jeg har ganske store hender, så for meg er et hus med litt mer å gripe i en fordel), så skulle jeg byttet ut kompaktkameraet mitt, så hadde LX-100 blitt et klart førstevalg. Men det er mye smak og behag i dette segmentet.

Hovedargumentet mot LX-100 er at det er lite lommevennlig, men det kommer an på lommene. Skal du ha noe som ikke ser feil ut i en dressjakkelomme, så bør du egentlig holde deg til Canon S1x0-serien, da blir fort RX100 og G7x litt for tjukke. Går du i allværsjakke, så er ikke LX-100 noe stort problem.

EDIT: En ting til, selv om LX-100 har en FourThirds-sensor, så utnytter det ikke hele sensorarealet på grunn av måten Panasonic beskjærer bildet for å få forskjellige sideforhold med samme diagonal. Det betyr at det effektive sensorarealet bare er ca. 1,5 ganger så stort som en 1"-sensor som i G7X og RX100-III (mer info i bildeteksten til figur to her).

Alt i alt, så har LX-100 et knapt trinn bedre lysstyrke enn G7X. Så får den enkelte vurdere om det er verdt forskjellen i vekt og størrelse.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har kjøpt Panasonic LX100 men vurderer retur.Grunnen er at jeg ikke blir fortrolig med menyststemet.Må bl.a. stille fokuspungtet

til midten av søker/skjerm hver gang jeg skrur på kameraet. Har ikke funnet noen måte å fikse dette i menyen.

Videoen er visstnok uten konkuranse, men for meg er ikke dette viktig,Endel ting kan jeg ønske meg:"Vribar skjerm og gjerne peke-

skjerm.Innebygget blitz".

Har funnet et kamera som har alt jeg ønsker meg:"Olympus stylus 1" Noe mindre brikke,men obektivet har meget bra lystyrke, stor

zoom: 10,7. Litt svak vidvinkel.

"//www.youtube.com/watch?v=PDkjriqAyA8"

Er det noen som har erfaringer med dette kameraet?

Lenke til kommentar

Grunnen er at jeg ikke blir fortrolig med menyststemet.

Smakssak, men jeg synes Panasonics menysystem er genialt enkelt i forhold til Olympus sitt. Har ikke brukt LX100, men det du beskriver høres merkelig ut. På Panasonic GX7 husker kameraet valget fra gang til gang. Sikker på at du ikke har satt det til iA eller en annen full auto modus, da vil kameraet stort sett gjøre som det vil.

Når det gjelder Stylus 1 vil jeg si det har vesentlig mindre sensor, og kombinert med bedre lysstyrke på LX100 (i hvert fall på vidvinkel) vil LX100 kunne gi mye bedre bildekvalitet i lite lys.

Men for all del, Stylus 1 ser ut som et bra kamera og hvis du trenger 10x zoom passer det sikkert bedre for deg enn LX100.

Lenke til kommentar

Stylus 1 ser ut til å være en konkurrent til Canon G16, men med mer zoom og elektronisk søker istedenfor optisk. Bortsett fra kjappere, mer tele og lyssterkere optikk vil du neppe merke forskjell på bildene sammenlignet med S100.

Som se# påpeker så kan flere kamera oppføre seg egenrådig hvis de står på full automatikk/kunstig intelligens.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Stylus 1 ser ut til å være en konkurrent til Canon G16, men med mer zoom og elektronisk søker istedenfor optisk. Bortsett fra kjappere, mer tele og lyssterkere optikk vil du neppe merke forskjell på bildene sammenlignet med S100.

Som se# påpeker så kan flere kamera oppføre seg egenrådig hvis de står på full automatikk/kunstig intelligens.

Bildekvaliteten på Canon S 100 var det ikke mye å si på, men jeg har savnet en søker da skjermen ikke alltid er god nok.

Som sagt ser det ut til at Olympus Stylus 1 har det meste av det jeg ønsker meg, men jeg er i tvil om 28mm er nokk vidvinkel.

Alternativet nå er Sony RX 100 lll. 

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg endte opp med Olympus Stylus1, og etter endel testing er jeg glad for det.Dette kameraet har, stort sett alt jeg har behov for.

Det blir gode bilder sjøl i dårlig lys.

Søkeren er suveren. Skjønner ikke at noen kan klare seg uten.Bra zoom med god lystyrke hele vegen gjør at det ikke er behov

for utskiftbar optikk.Det eneste som jeg kanskje kunne ønsket er litt større vidvinkel.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Både Olympus og Panasonic har "2" type menyer for vanlig bruk som man bør sette seg inn i. Hurtigmenyer er vel ett annet ord for de mest vanlige innstillingene som ISO, single/cont. autofocus, RAW/jpg oppløsninger m.m.

Største positive overraskelsen i min samling er Panasonic Lumix GM1, mindre mFT finnes ikke og allikevel så er det veldig enkelt å bruke selv uten masse hjul og knapper som man til vanlig er vant med fra bla Olympus OM-D E-M1 og tidligere Nikon D700.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...