Gå til innhold

20A Teknisk på kjøkken.


Anbefalte innlegg

Jeg driver å pusser opp kjøkkenet, og har kommer frem til at det er for lite strøm inn på kjøkkenet. Ting er nok dimensjonert for en tid før oppvaskmaskin, micro, kaffetrakter etc.

 

Slik det er nå har jeg 20A teknisk til ovn og 10A til "stikk og lys". Dette er alt som finnes i leiligheten for "allmen bruk". (Det er også lagt opp 16A ny sikring til oppuset bad, men dette er ikke relevant).

 

Vi har fjernvarme og varmtvann fra sammeiet, så vi bruker ikke strøm på oppvarming og varmtvannsbereder.

 

Det vi tenker på nå er å koble Kjeramisk Platetopp, Stekeovn og oppvaskmaskin på 20A. Dette burde holde, siden man skjelden eller aldri kjører alt på max og har alt på sammtidig. Har hørt med en elektriker, og han sier at man kan sette opp en koblingsboks slik at man kan dele 20A til disse 3 tingene, uten at man bryter lovene.

 

Jeg vet det ikke er optimalt med såpass mye på en 20A sikring, men i praksis tror jeg det vil fungere fint.

 

Tenker å sette kjøleskapet på 10A som gir resten av leiligheten strøm. Ellers har jeg et par PC'er og lys på denne. Brukes også til nespresso maskin og micro av og til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har plass i skapet + det er teknisk gjennomførbart ville jeg lagt opp ihvertfall en 16a til...

 

Driver å pusser opp selv nå, å vi har lagt opp 20A til keramisk topp, egen 16A til stekeovn, egen 16A til oppv maskin + en 16A til kjøleskap, lys og kaffetrakter etc

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du har plass i skapet + det er teknisk gjennomførbart ville jeg lagt opp ihvertfall en 16a til...

 

Driver å pusser opp selv nå, å vi har lagt opp 20A til keramisk topp, egen 16A til stekeovn, egen 16A til oppv maskin + en 16A til kjøleskap, lys og kaffetrakter etc

 

Problemet er at vi ikke har råd til å gjøre dette nå, og mistenker at sammeiet kommer til å kjøre en felles oppusing av det elektriske anlegget om ikke alt for lenge (da det er av en eldre type for å si det mildt).

 

Ikke egentlig på jakt etter en optimal løsning, men heller en løsning som fungerer og er lovlig.

Lenke til kommentar

Hmmm, "vanlige shuko uttak" til oppvaskmaskin, kaffetrakter o.l. kan vel ikke sikres med mer enn 16A og kables vel normalt med bare 2,5mm2 kabel. På kursen til en komfyr som er kablet med 4mm2 eller 6mm2 og sikret med 20A eller 25A bruker det egne uttak som er beregnet for større strømmer. Kan vanskelig tenke meg at det er tillatt å dele opp kursen og montere Shuko-uttak bak en 20A sikring. Men hva vet jeg, jeg er ikke elektriker :-)

Lenke til kommentar

Når du først pusser opp - ta deg råd til en ny kurs.

Du kommer til å angre på at du ikke gjorde det den dagen du får svar på hva som var årsaken til brannen i boligen din.

Har du, i tillegg til det du har beskrevet, gamle skrusikringer som lar deg tyne ledningsnettet så er ikke dette noe god idé.

 

De elektriske normene kan bøyes i alle kanter. Du kan i utgangspunktet koble til faste belastninger til en 20A sikring, men da skal de være fast tilkoblet - altså apparatledningene skal være koblet sammen i boksen.

Så kommer vi til den delen som har med el-sikkerhet å gjøre.

Ved et inngrep i eksisterende anlegg heter det seg at man ikke skal svekke kvaliteten og gjøre anlegget dårligere enn det det i utgangspunktet var, noe jeg mener blir tilfelle her.

 

Hadde jeg vert elektriker hos deg hadde jeg sagt det rett fram at du må legge opp en ny kurs, ettersom jeg - som mange andre elektrikere spiller litt etter samvittigheten som kommer etter endt arbeid. Ingen vil være ansvarlig for en brann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det ikkje så enkelt at dersom anlegget toler 20A, så toler det 20A? Om ein belastar annlegget for mykje går sikringa. Eg går også ut frå at det skal vere litt å gå på, slik at det ikkje byrjar å brenne fordi om sikringa ikkje koplar ut akkurat ved 20A? Det ville vere naturleg at det er eit visst slingringsmonn, slik at eit anlegg som er i orden toler ei viss overbelasting. Det kan då ikkje vere slik at det skal byrje å brenne fordi om skrusikringane ikkje går akkurat ved 20A. Håpar ein elektrikar kan svare på dette.

 

Om det er lurt å ikkje oppgradere anlegget er ei anna sak. Og ein kan vel aldri vite om anlegget er fritt for feil, særleg dersom det er gammalt... Dersom det er snakk om eit gammalt sikringsskåp bør i tillegg innmaten bytast ut med automatsikringar med jordfeilbrytarar, sjølv om dette ikkje er "gratis".

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Ikke at jeg er elektriker, men min mening er i alle fall at det høres ganske lite ut til et kjøkken. Og det å dele opp en 20A kurs, hørtes ut som en forferdelig idé. Det er noe jeg bare har sett i hus/leiligheter fra 70-tallet og eldre.

 

I dag så trenger moderne platetopper alene 25A kurs (og selv det er på kanten). Og så bør man vel strengt talt ha en 10-16A kurs til ovn + mikro for eksempel, samt kanskje en 16A kurs til div. som trakter, vannkoker, riskoker, lys, kjøleskap, ventilator, Sous vide, kjøkkenmarskin, dampovn, oppvaskmaskin osv... 

 

Greit nok, at man på eget bruk bare bruker gammeldags keramisk topp, og ikke kombinerer dette med andre strømkrevende ting er en ting, men om man først pusser opp så er jo halve poenget at det skal støtte moderne utstyr og moderne bruk. Og det er på ingen måte unormalt at en større andel av dette brukes samtidig. Det går som regel greit, og du kan belaste ganske mye mer enn det sikringene tilsier i korte øyeblikk, men ser man mer enn bare sin egen bruk så er det kanskje verdt en del penger når man skal selge?

 

Si man er på kjøkkenet og lager mat til et besøk. F.eks i jula, så er ovn + platetopp normalt å maksimere ut. Og samtidig skal du kanskje tine noe i mikrobølgeovnen, eller holde noe varmt. Kanskje har du beregnet noe på forhånd i sous viden, eller skal piske krem til desserten med kjøkkenmaskinen. Hvem vet.. Aller helst skal dette skje samtidig i dagens samfunn, og ikke har du tid å kalkulere hva du kan ha på før sikringa går. Kanskje man i øyeblikket ønsker å sette på kaffetrakteren/vannkokeren for å gi noe kaffe/te til de ventende gjestene? 

 

Ca. trekk:

Platetopp: 20-25A, ovn: 10A, Mikro: 5-10A, Vannkoker: 8-10A, kjøkkenmaskin: 5-7A, Sous Vide/riskoker/kaffetrakter: 5A hver, ventilator: 1-2A. 

 

Selv på min lille leilighet så har jeg samtlige av enhetene. Bort sett fra dampkoker.  På en normalt hektisk middag så går nok i hvert fall en 5+ av enhetene samtidig. Og så etter middagen, skal man kanskje kjøre støvsuger og oppvaskmaskin, og kaffe/vannkoker/mikro som i seg selv blir en 20-30A der også. For å være ærlig vet jeg ikke hvordan noen klarer seg med disse vanvittig små kursene.  :ohmy:

 

Det er noe slikt jeg ser man har på en minimalistisk og gammel hytte. Og langt fra noe du forventer av et oppusset kjøkken anno år 2000+. Jeg er kanskje litt spesiell og sikringsboksen er egentlig det første jeg ber om å få se på en visning, da det sier mye om hva utleier/selger bryr seg om det som ikke er aller mest åpenbart for alle å se.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange gode forslag her, men et viktig poeng er hvor mye strøm ts egentlig har til rådighet. Hvor stor er hovedsikringen til leiligheten? I mange eldre blokker med sentralfyr, felles varmtvann og gammelt el-anlegg er hovedsikringen på 25A, og da hjelper det ikke med mange kurser... Eneste løsningen er da full rehabilitering av hele det elektriske anlegget i hele bygget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...