Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvilken art? - Veldig små insekt slått seg til i kjøkkenskapet

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som vet hvilken art dette er?

insect__3_with_q_tip_by_gunman006-d8lubi

Insektet at med enden på en Q-Tip

insect__2_by_gunman006-d8lubh7.jpg

small_insect__1_by_gunman006-d8lubgk.jpg

Det nærmeste jeg trur det kan være er støvlus, men ifølge beskrivelse så er støvlus veldig raske, noen hopper og beveger seg rykkvis. http://images.slideplayer.no/8/2047652/slides/slide_23.jpg

thumb_25.04.2010%2018_31_36_st%C3%B8vlus

Men disse små insektene er veldig trege, beveger seg nesten ikke i det hele tatt, til og med ikke ved be rørelse. Og ingen i løpet av de 4 månedene jeg har hatt problemet har hatt vinger. Det som stemmer er at de kan wreck havoc i matforsyninger, har måtte tømt kjøkkenskapet to ganger nå får de kom tilbake etter jeg vasket det ned og kastet alt første gang. Viste seg at de hadde gjømt seg bak skaphyllene og jeg tviler på at jeg har klart å ta knekken på alle selv om jeg dynket skapet i klorin. Det tok ca 3 måneder etter første gang jeg brukte klorin før de var tilbake igjen i force.

Var rundt 100-300 stk opp i melposer, havreposen, frokostblanding, og spesielt sukkerposen var helt mørk med de.

Noen som vet hvilken art dette er? Eller har noen råd på hvordan få stoppet de? Burde jeg feks ha alt inn i syltetøy glass eller lignende?

Endret av Gunman1986
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det Være en melbille?

Prøv å Google det.

Tviler på det, med mindre det er en mini under rase av melbiller, som du ser på bildet med q-tippen så er disse her ekstremt små mens melbiller ut ifra det jeg leser på google er relativt ganske store. Bekjempelsen er kanskje det samme. Jeg har bestilt en del ting fra USA og Portugal det siste året fra ebay. Kanksje de har kommet fra noen av de pakkene.

Lenke til kommentar

Synes det ser ut som støvlus.

Fra FHI: Dersom en oppdager store mengder med støvlus i matskapet bør alle matvarer i samme skap undersøkes. Matvarer med støvlus kan legges i dypfryseren et par døgn, eventuelt varmes opp i stekeovnen til 60 ºC i en time. Matskapet bør deretter støvsuges og støvsugerposen kastes. Vasking anbefales ikke da det kan tilføre fuktighet som gjør forholdene bedre for støvlusene. Etter å ha tatt livet av støvlusene oppbevares matvarene i tette bokser. Det er mindre risiko for angrep av støvlus der det er tørt og kjølig enn der det er varmt og fuktig.

De kan liksågodt ha kommet inn med vanlig mel eller tørrvare fra Norge som fra USA eller Portugal.

Som du ser fra informasonen fra FHI, så bør du ikke vaske med klorin, men støvsuge og kaste støvsugerposen. Alt av tørrvarer bør puttes i tette bokser. Kjøp tette plastbokser til ALT av tørrvarer.

Lenke til kommentar

Syltetøyglass hjelper ikke, det er jo mil store sprekker for de der.

Og eggene ser du ikke, så du må kaste ALT og vaske , for å så kaste alt du vaska med.

Er du gjerrig nå og sparer det dyre pålegget så har du de garantert igjen snart.

Lenke til kommentar

Syltetøyglass hjelper ikke, det er jo mil store sprekker for de der.

Og eggene ser du ikke, så du må kaste ALT og vaske , for å så kaste alt du vaska med.

Er du gjerrig nå og sparer det dyre pålegget så har du de garantert igjen snart.

Syltetøyglass skrudd godt igjen er da luft-tette, det er derfor de sier popp når man åpner de. Ellers har man den gamle typen også, som også er luft-tette, men litt kraftigere lokk og lettere å få helt tett.

Lenke til kommentar

Kanskje bare jeg som har dårlig erfaring med de etter jeg har åpnet og lukker på nytt.

Men er det den samme maten så har man jo de samme dyrene.

Vasker man helt ut og dreper alt og ny mat så er de vel borte og hele behovet for det også.

Lenke til kommentar

Er enig i at han bør kaste all mat ja, men også ha ny mat i tette beholdere, ettersom han garantert ikke får fjernet 100% av dyrene og eggene ved støvsuging(vask er ikke så positivt).

Dyrene som dør må altså sultes, all mat må fjernes med en gang, smuler, møkkete tallerkner osv kan ikke bli stående.

Evt. ta kontakt med firma som tar seg av sånt og legger ut gift, sprayer osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...