Nascar Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 Har en '51 Jeep CJ3 som jeg til nå ikke har gjort noe annet på enn å trekke om seter, lakkert osv. Siden den har en firesylindret motor (f head hurricane) med 59 hestekrefter skulle jeg gjerne tenkt meg å skiftet til noe litt kraftigere, f. eks. en AMC straight 6 som de senere Jeep C-seriene kom med. Har søkt rundt men finner ikke noe faste regler på dette med motorbytte, spesielt ikke på såpass gamle, og skal vi si enkle biler. Finnes det noen regler eller må man bare søke? Rent mekanisk tror jeg det skal gå bra, siden det er en enkel bil å mekke på, og det er nok av plass i motorrommet. Tror dere at det er et realistisk prosjekt å få godkjent dette? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 Hei, siden bilen din er eldre enn 71 modell er dette vanskelig. Dersom modellen din ble levert (samme år)med større motor (dokumentasjon) er det muligens lettere Se her:http://amcar.no/teknisk+infosenter/1038/vedrorende+godkjenning+av+biler+1971+og+nyere.html Meld deg inn i Amcar.no. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 15. mars 2015 Del Skrevet 15. mars 2015 Når bilen er så gammel går den vel under kjøretøyforskriftene fra 40 tallet, å hvis det er de som gjelder så kan du vel gjøre omtrent som du vil med bilen... Lenke til kommentar
Nascar Skrevet 16. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2015 Ok tusen takk for svar, så jeg kan nesten gjøre hva jeg vil med den uten at jeg trenger å få den godkjent, eller jeg kan få godkjenning nesten uansett hva jeg har tenkt til å gjøre med den? Hvis det er riktig som du sier er det mulig jeg går får V6... Etter å ha lest mer på Amcar osv. tror jeg det er riktig som du sier at det er reglene fra 1942 som gjelder hvis bilen er eldre enn en '71 modell. Men jeg burde nok ringe og snakke med noen som jobber med dette så jeg er helt sikker. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Jepp, meld deg inn i amcar. Der får du god hjelp! Håper dette går bra. Hadde ikke disse 289 V8 motor under Vietnam krigen? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Wikipedia kan fortelle at CJ-3A kom med L-134 Go-Devil 60 hk motor, mens det var CJ-3B som fikk F4-134 Hurricane 75 hk. Det var ikke før i 1953. Motoren i seg selv var imidlertid i bruk fra 1950, så den kan godt ha blitt satt i på et senere tidspunkt. Du bør også trippelsjekke hvis du skal ha nedi en motor nyere enn 1971, siden CJ-5 ble forlenget i 1972 for å få plass til rekkesekserne og V8'en. Buick Dauntless 225 V6 155 hk bør imidlertid gå. Hadde ikke disse 289 V8 motor under Vietnam krigen? M151 MUTT hadde i alle fall en 2,3 liters rekkefirer på 71 hk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå